1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישה צעירה המתמודדת עם הפרעה דו-קוטבית נגד אישה המכנה עצמה "קארין המתקשרת", שקיבלה ממנה כ-180 אלף שקל תמורת הבטחה ל"פתיחת המזל". השופט עדי הדר קבע שהיא תחזיר לה את הכסף מאחר שניצלה את מצבה, הוליכה אותה שולל ואף העמידה אותה בסכנת חיים.
את התביעה היא הגישה באמצעות אמה שמונתה כאפוטרופוס לענייניה. הן טענו שהצעירה מתמודדת עם הפרעה המשבשת את חייה וכי היא מוכרת כנכה בשיעור 40% על ידי ביטוח לאומי. הן הוסיפו כי בעברה כמה אשפוזים פסיכיאטרים. לדבריהן, הנתבעת מפרסמת את עצמה ברשתות החברתיות תחת השם "קארין המתקשרת", וטוענת שהיא בעלת כוחות תקשור בנרות ובאמצעים אחרים, שיכולה לבצע פעולות מאגיות.
לטענתן, הבת נמצאת בקשר עם בחור והיא פנתה למתקשרת כדי לחזק את הקשר ולפתוח את המזל. בחודשים הראשונים היא העבירה לה 5,000 שקל בחודש, והסכומים גדלו ל-75 אלף ואף 80 אלף שקל בחודשים שלאחר מכן. בנוסף היא שילמה על הנתבעת 950 שקל בקופה של איקאה ובסך הכל העבירה לה 180,350 שקל במהלך ה"טיפול".
בתביעה נטען גם כי היא השתמשה בבת כנהגת פרטית לצרכים שונים. לסיכום הן ביקשו לקבוע שהמתקשרת עשקה את הצעירה ויש להורות לה להחזיר את הכספים.
הנתבעת טענה מנגד כי הקדישה זמן רב כל יום כדי לייעץ לבת. היא הוסיפה כי זכותה לעסוק בתקשור ומיסטיקה מעוגנת בחוק יסוד חופש העיסוק.
אבל השופט עדי הדר קיבל את התביעה במלואה וקבע שהוכח שהבת הוכרה זמן רב לפני ההתקשרות עם הנתבעת כלוקה בנכות רפואית. כמו כן, הוגשו מסמכים רפואיים המעידים על היותה "חסרת שיפוט".
בפסק הדין צוין כי הבת עדכנה את המתקשרת בדבר מצבה הנפשי הבעייתי ואף טענה באוזניה שהקושי בקשר עם הבחור נובע מכך שחשפה בפניו את הבעיה הרפואית. הנתבעת, נקבע, ידעה שאין לה יכולת מעשית לגרום לבחור ליצור קשר זוגי עם הבת ולכן ביקשה ממנו להיות עמה בקשר, על מנת ליצור אצל הבת אשליה לפיה הנרות ו"היעוץ" עושים את פעולתם.
עו"ד יעקב לביאעו"ד יעקב לביא
על פי צילום מסך שהוצג, המתקשרת פנתה אל הבחור במסרונים פעם אחר פעם וביקשה ממנו לכתוב לבת "לילה טוב" ו"צהריים טובים". הבחור ענה לנתבעת בשלב מסוים "תגידי זה נראה לך תקין... הבחורה לא הכי יציבה".
השופט כתב: "אין מדובר ברשלנות גסה של הנתבעת, אלא בידיעה ברורה שלה, כי צדה טרף פגיע ונטול הגנה וללא כל עכבות היא התנפלה על הבת כמוצאת שלל רב, וככל שהניצול הלך וצלח, כך גבר רעבונה, והסכומים שגבתה מהבת, הלכו וגדלו לסכומי עתק".
הוא הוסיף כי המתקשרת ידעה שהצעירה נמצאת בסכנת התאבדות אך לא דיווחה על כך לרשויות. במקום זאת היא המשיכה לגבות ממנה כספים עבור המשך טיפוח האשליה בדבר זכייה בלוטו ובליבו של הבחור. זאת, מבלי להתחשב בכך שהבת הייתה עלולה לגלות, ללא השגחה רפואית, שהאשליה שמכרה לה הנתבעת כוזבת.
השופט הדר חייב את המתקשרת להשיב את הסכום שנתבע במלואו, וכן להוסיף פיצוי על עוגמת נפש. בסך הכל היא חויבה לשלם 200,350 שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד יעקב לביא עוסקת בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין