בית המשפט למשפחה בנצרת הכריע לאחרונה בסכסוך מזונות בין בני זוג גרושים, הורים לחמישה, המתמודדים שניהם עם מצב כלכלי קשה: השופט אסף זגורי קבע כי הניסיון להחיל את עקרונותיה האריתמטיים של הלכת העליון לגבי מזונות שוויוניים לגבי משפחות עניות הוא מורכב ביותר ויש לאמץ פתרונות יצירתיים. לפיכך הוא דחה דרישת האם להגדלת המזונות שמשלם האב, אך קבע שבאופן חריג וזמני האם תוכל לקבל 950 שקל בחודש מתוך קצבת הנכות של אחד הבנים.
לאחר הפירוד גרן חמשת הילדים הקטינים עם האם ונקבעו זמני שהות לאב, שחויב במזונות של 4,420 שקל. זמן לא רב לאחר מכן ננקטו הליכי נזקקות וחלו שינויים בהסדרי ההורות. הבנות נותרו לגור עם האם והבנים עברו לפנימייה בסמוך לאזור מגורי האב. בעקבות זאת, המזונות הופחתו ל-2,500 שקל בחודש. בהמשך עברו שניים מהבנים לגור עם האב.
לנוכח סירוב האם לקיים זמני שהות עם שניים משלושת הבנים, הופחתו מהמזונות 1,000 שקל. במקביל מונתה לילדים אפוטרופוס לדין שפתחה עבור שניים מהם חסכונות שאליהם הופקדו קצבאות הנכות שלהם (בסך 1,896 שקל לחודש כל אחד).
1 צפייה בגלריה
גירושים
גירושים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
החל מאפריל 2020 חידשה האם את הקשר עם שני הבנים והם החלו לשהות עמה בסופי שבוע לסירוגין ובחופשות. הבן הנוסף נשאר בפנימייה והוא שוהה רק עם האם בחופשות ובסופי שבוע. בעקבות שינויים אלה נפסקו מזונות זמניים של 2,250 שקל בחודש.
באמצעות עו"ד מאיה מרדכי כהן מטעם הלשכה לסיוע משפטי הגישה האם תביעה להגדלת קבועה של המזונות. היא טענה שהיא מארחת את כל הילדים בסופי שבוע לסירוגין והמזונות לא יכולים להספיק לה.
האב, שיוצג על ידי עו"ד גלית בלאו בהרב מטעם הלשכה לסיוע משפטי, התנגד בטענה שגם הוא מארח את הבנות בסופי שבוע לסירוגין ואף אחד לא משתתף בהוצאותיו.
השופט אסף זגורי ציין שהאם משתכרת 6,000 שקל בחודש, המורכבים מקצבת הבטחת הכנסה/מזונות וקצבת ילדים. האם מגדלת את שתי הבנות ובסופי שבוע לסירוגין שוהים אצלה גם הבנים. האב משתכר כ-9,300 שקל בחודש המורכבים מקצבאות נכות/אבטלה וסיוע בשכר דירה. הוא כאמור מגדל את שני הבנים ובסופי שבוע לסירוגין שוהים אצלו גם יתר הילדים.
בנסיבות אלה, מבחינה משפטית טהורה, יישום הלכת בע"מ 919/15 היה אמור להביא לדחיית התביעה להגדלת המזונות. עם זאת, נקבע, המצוקה והעוני שבו חיה האם הם קשים מנשוא ולא ניתן להתעלם מכך.
השופט הדגיש כי בתאים משפחתיים בעלי רקע סוציו-אקונומי בעשירון תחתון יש קושי רב ליישם את הלכת בע"מ 919/15 ו/או לערוך חישוב אריתמטי בדבר יחס הכנסות. במיוחד במקרים שבהם מדובר בחלוקת זמנים דומה או שוויונית.
במקרים שכאלה, קבע, יש לאמץ פתרונות יצירתיים שיאפשרו קיום צרכי הילדים בצד עמידת ההורים בחובותיהם הכספיים. בנסיבות אלה הוא החליט שיש לאפשר לאם לקבל 950 שקל מתוך קצבת הנכות של הבן שמגורר בפנימייה למשך שלוש שנים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מאיה מרדכי כהן מטעם הלשכה לסיוע משפטי • ב"כ הנתבע: עו"ד גלית בלאו בהרב מטעם הלשכה לסיוע משפטי • ynet הוא שותף באתר פסקדין