3 צפייה בגלריה
פרויקט TRE טירת כרמל
פרויקט TRE טירת כרמל
פרויקט TRE טירת כרמל
(הדמיה: D3)
ענף הנדל"ן נמצא בתקופה לא פשוטה. אחרי חודשים ארוכים של ירידה בהיקפי העסקאות שנבעו בעיקר מהעלאות הריבית שבוצעו על ידי בנק ישראל, מלחמת "חרבות ברזל" החמירה את המצב. מחסור חמור בידיים עובדות הוביל למצב בו ענף הבנייה כמעט משותק ואי הוודאות לגבי ההמשך מעלה שאלות לגבי סיוע ממשלתי, הורדת ריבית ומהלכים שונים שיסייעו לענף להתאושש. אבל גם בימים קשים אלו יש מי שמביט קדימה וסבור ששינוי המגמה כבר בדרך והענף כבר בהתאוששות חלקית. אבל בשביל להמשיך את ההתאוששות יש שורה של מהלכים נדרשים. שלום שטרית, מנכ"ל ובעלי חברת "שתית" הבונה בכל רחבי הארץ כבר כמה עשורים, מסביר מה צריך לעשות כדי להוביל את ענף הנדל"ן לכיוון הנכון, ומגלה במקביל שהביקוש לדירות לא נעלם לשום מקום.
שלום שטריתשלום שטריתצילום: סם יצחקוב

"כדי לחזיר את שוק הנדל"ן לפעילות ולצמיחה, חייבים לבצע כמה דברים בסיסיים", כך פותח ומסביר שטרית שמכיר את הענף מקרוב כבר שנים. "הדבר הראשון קשור לריבית בנק ישראל. יש לקדם מהלכים שיובילו להורדת הריבית. הסיבה לכך פשוטה, הריבית היא גורם מפתח משמעותי בהתנהלות של שוק הנדל"ן. היא משפיעה על כל משקי הבית בגלל גובה ההחזר החודשי של המשכנתאות, וגם גורמת לציבור לחשוב פעמיים ושלוש בטרם יתחייבו להלוואות חדשות. יש חשש מצד רוכשים מלקיחת ההתחייבות לטווח רחוק וחששות מהעתיד, לפיכך, אין ספק שהורדת הריבית תשנה את המצב הקיים ותעודד את הרוכשים. נושא נוסף שדורש טיפול מצד המדינה, קשור לקושי של היזמים והקבלנים להתנהל בעת הזו כתמול שלשום, ולכן יש צורך גדול בתוכנית סיוע. המשמעות היא שהממשלה תצטרך לתת תמריצים ליזמים ולקבלנים כדי להקל בכל מה שקשור לתחילת בנייה והתנהלות יומיומית. הדבר נחוץ אם רוצים שיזמים וקבלנים ייקחו על עצמם התחייבויות חדשות". שטרית גם מפרט מה התחומים בהם על הממשלה לפעול: "מדובר במהלכים חיוניים כמו דחייה בתשלום על קרקעות שנרכשות במסגרת מכרזי המדינה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וגם פטור מהיטלי השבחה. זו תהיה הדרך הנכונה לעודד את השחקנים לחזור למגרש. המדינה גם צריכה לדאוג לעוד עשרות אלפי פועלים לענף כדי להחזיר את כל אתרי הבנייה לפעולה. בנוסף, אי אפשר גם להימנע מטיפול משמעותי בנושא שורת החסמים המשמעותית בתחום הרישוי וההיתרים בהתחדשות העירונית, כדי לאפשר בנייה מהירה יותר. בימים אלו של מלחמה וצורך אמיתי בבנייה חדשה עם חדרי ממ"ד, יש נחיצות אמיתית בביצוע מהיר של פרויקטים בהתחדשות עירונית, מכל הסוגים ובכל המקומות בארץ. העובדה שהממ"ד הציל חיים רבים היא ההוכחה עד כמה מיגון הבניינים הישנים בכל חלקי הארץ חיוני וחשוב".
3 צפייה בגלריה
פרויקט דרך הים 188 חיפה
פרויקט דרך הים 188 חיפה
פרויקט דרך הים 188 חיפה
(הדמיה: איבולב מדיה)

לסייע לעסקים ולחיילים
שטרית מציין עוד כי על המדינה להביט קדימה ולסייע לכלל המשק כדי שענף אחד יסייע בהנעת האחר: "סוגיית המיסוי צריכה לעלות על השולחן ועל קובעי המדיניות להקל גם בתחום זה. כך למשל, דחיית תשלומי מיסים וחשבונות לגורמים פרטיים ולעסקים קטנים ובינוניים, ללא קנסות וללא הצמדות. צריך לזכור שיש לא מעט עובדים שגויסו בצו 8, אחרים יצאו או הוצאו לחל"ת. ישנם ענפים שלמים שנפגעו כמו ענף התיירות, מסעדנות ופנאי. לחלק גדול מהאנשים ובעלי העסקים אין תזרים מזומנים וקיים קושי משמעותי בביצוע תשלומים. הקלה בביצוע תשלומים תחזיר את תחושת הוודאות והיציבות הכלכלית. לא פחות חשוב מכך, יש צורך גדול גם להקל על החיילים. זאת על ידי מתן הטבות מיידיות לחיילים אשר עושים ימים כלילות בהגנה על המדינה. המגזר הזה לא טופל מספיק, וכעת יותר מתמיד, צריך לפנות משאבים ולייצר עבורם תנאים והטבות משמעותיות שיאפשרו להם להסתדר בתקופה קשה זו, וגם בין היתר, לרכוש דירה בקלות גדולה יותר".
3 צפייה בגלריה
פרויקט פסגת גל, ירושלים
פרויקט פסגת גל, ירושלים
פרויקט פסגת גל, ירושלים
(הדמיה: הקובייה)

שטרית מסכם ומסביר כי אומנם התקופה היא קשה, אבל אם המהלכים הנכונים יקודמו הענף יתאושש. "אנו נמצאים בימים קשים. ההאטה הכלכלית בשל המצב הבטחוני, גיוס מאות אלפים למילואים, שינוי המציאות בעורף ובחזית, לצד אי וודאות בטחונית וכלכלית משפיעה על כולם. ענף הנדל"ן הוא בין הראשונים שמושפע באופן ישיר מהמצב. אבל בעוד בימים הראשונים הייתה עצירה כמעט מוחלטת במשרדי המכירות, תוך כשבוע ניתן היה לראות התעוררות בקרב המתעניינים. גם בתקופת המלחמה אנשים מביעים התעניינות בדירות חדשות תוך דגש על נושא הממ"ד וחוזק המבנה. אנו רואים במשרדים מתעניינים חדשים, חלקם אפילו חיילים במדים. נסגרות עסקאות חדשות, דירות ומשרדים ממשיכים להימכר. אומנם בקצב איטי יותר, אבל אין בלימה מוחלטת. לאחר תקופה כל כך ארוכה של ביקוש שלא קיבל מענה, ותקופה קשה לענף שהחלה בשל עליית הריבית והמשיכה עם המלחמה, הביקוש עוד עתיד להתפרץ".