אחד הסובלים מהקשר הקרוב שלו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא האוליגרך היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' (55). הפלישה הרוסית לאוקראינה הביאה איתה סנקציות משמעותיות של המערב כלפי רוסיה, אבל גם כלפי חבריו הקרובים של הנשיא, וכך נאלץ אברמוביץ' למכור חלק מנכסיו, ולראות איך הרשויות בלונדון, מקום המגורים המרכזי שלו, מקפיאות נכסים אחרים שלו.
הדוגמה המשמעותית ביותר היא מכירת קבוצת הכדורגל של צ'לסי, זו שאברמוביץ' היה הבעלים שלה משנת 2003, אחרי שרכש אותה תמורת 140 מיליון פאונד והשקיע בה מעל למיליארד פאונד. אפשר גם להגיד שהיא זו שהביאה לו את התהילה והכניסה אותו ל"ליגה של הגדולים". אברמוביץ' מכר את צ'לסי בסכום של 2.5 מיליארד פאונד, כאשר התחייב שחלק מהכספים יועברו לתמיכה באוקראינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: EPA)
המכה האחרונה שנפלה על האוליגרך, שגם מחזיק באזרחות ישראלית, הגיעה בחודש שעבר כאשר אחת החברות הגדולות שבבעלותו, מילהאוס קפיטל (MHC), הגישה בקשה לפירוק. החברה מחזיקה בין היתר במניות של חברת התעופה הלאומית של רוסיה ושל חברת אלומיניום גדולה לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה. נכסיו של אברמוביץ' בלונדון היו שווים כ-4.8 מיליארד דולר, כמעט שליש מהונו הכולל, לפי בלומברג.
עוד לפני שנכנס ל"רשימה השחורה" של מקורבים לשלטון הרוסי, אברמוביץ' צפה את מה שהולך לקרות וניסה למכור שני נכסים שלו בלונדון: אחוזת קנסינגטון, אותה רכש ב-2009 ב-90 מיליון פאונד, ובעבר היא שימשה את השגרירות הסובייטית. אברמוביץ' שיפץ אותה בצורה מסיבית, כולל הקמת בריכה תת-קרקעית. הנכס השני הוא פנטהאוז באחד השכונות היוקרתיות בעיר הבירה האנגלית.

"הבריח" את היאכטות שלו לטורקיה

בעקבות הסנקציות, אברמוביץ' לא יכול למכור את חלקו בחברת הפלדה הלונדונית Evraz Plc, הנכס המשמעותי ביותר שלו לפני המלחמה. רק השנה, לאור המצב, מניות החברה צנחו כבר ב-87%. על פי מדד העושר של בלומברג, הונו של האוליגרך הרוסי עומד כרגע על 10.7 מיליארד דולר, ירידה של יותר מ-40% מהתקופה המקבילה אשתקד.
מחוץ לבריטניה, נכסיו של אברמוביץ' כוללים בתים בצרפת וברוסיה, כמו גם יאכטות ומטוסים פרטיים, שכעת הם נושאים למאבק משפטי בארה"ב, לכאורה על הפרות של הסנקציות. כך למשל, בניסיון להקטין את הנזק שלו, העביר אברמוביץ' שתיים מהיאכטות שלו למים של טורקיה כדי למנוע את החרמתן על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. הוא גם חיפש לקנות בתים בדובאי, ומטוסיו הפרטיים נשארו בדובאי או במוסקבה מאז חודש מרץ.
בנוסף, סיפק את רוב 6 מיליארד הדולרים לחברת קונקורד מנג'מנט, שהשקיעה ביותר מ-100 קרנות גידור וחברות השקעות. אתמול (ג') פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי רשות ניירות הערך וה-FBI חקרו את קונקורד, תוך התמקדות בשותפיו של אברמוביץ' ובחשד שהשתמשו בחברות קש כדי לבצע את ההשקעות הללו.