האיחוד האירופי הודיע היום (שלישי) על סנקציות נוספות נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, כולל איסורים בכל הנוגע להשקעות במגזר האנרגיה, יצוא של מוצרי יוקרה למוסקבה וייבוא מוצרי פלדה.
כמו כן, הסנקציות החדשות כוללות הקפאת נכסים נוספים של אוליגרכים שתומכים במשטר הרוסי, כולל אלה של רומן אברמוביץ', שכזכור מחזיק גם באזרחות ישראלית, ועד אתמול עוד שהה במדינה, וגם של ראש ערוץ הטלוויזיה הממלכתית הרוסית, קונסטנטין ארנסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: EPA)
האיחוד האירופי טוען כי הסנקציות הנוכחיות יפגעו פגיעה משמעותית מאוד בכלכלה הרוסית "בעיקר בכל מה שקשור בהשקעה בתחום האנרגיה". כבר עכשיו ברור שהצעדים החדשים יגרמו לנזקים לחברות הנפט המרכזיות כמו רוסנפט, טרנספט וגזפרום, עליהן יוטלו איסורים בביצוע עסקאות. יחד עם זאת, חברות האיחוד האירופי עדיין יוכלו לרכוש מהן נפט וגז.
כמו כן, השקעה בפרויקטים של אנרגיה בתוך רוסיה, שמנוהלים על ידי חברות מקומיות אחרות, תיאסר גם היא. עוד נאסר על ביצוע עסקאות שקשורות לחברות בבעלות ממשלתית רוסית בתחום הצבאי-תעשייתי.
איסור ההשקעות חל על כל מגזר האנרגיה ברוסיה, למעט אנרגיה גרעינית, זאת מכיוון שחלק ממדינות האיחוד האירופי עדיין מסתמכות על טכנולוגיה שמספקת מוסקבה לכורים רוסיים על אדמתן. יצוא רוסי של מינרלים גולמיים, כולל דלקים מאובנים ולפדיום, עדיין לא הושעה.
2 צפייה בגלריה
דגלי אוקראינה והאיחוד האירופי ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
דגלי אוקראינה והאיחוד האירופי ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
דגלי אוקראינה ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
(צילום: רויטרס)
על פי ההערכה, ההחלטה למנוע יבוא מוצרי פלדה מרוסיה מהווה נזק של 3.6 מיליארד דולר עבור התעשייה המקומית. מבחינת יצוא לרוסיה של מוצרי יוקרה, הכוונה של האיחוד האירופי היא לאסור על הגעת מוצרים בשווי של יותר מ-300 אירו כמו למשל קריסטל, קוויאר, יינות שונים, נעליים ומעילים למדינתו של ולדימיר פוטין. נאסר גם יצוא של מכוניות בעלות של יותר מ-50 אלף אירו. המטרה בכל הסנקציות הללו היא לפגוע בלייפסטייל של עשירי רוסיה, כך על פי גורם רשמי באיחוד האירופי.
עוד לפני הסנקציות הנוכחיות, היו שלושה גלים אחרים, שכללו הקפאת נכסים של הבנק המרכזי ברוסיה, הרחקה ממערכת SWIFT של כמה בנקים רוסים ובלארוסים והקפאת נכסים של אוליגרכים ופוליטיקאים בכירים, כולל אלה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ושר החוץ סרגיי לברוב.