עוד התייקרות גדולה אושרה סופית היום (ב') בכנסת, אולם היא תהיה גדולה פחות מהמוצע תחילה. ועדת הכספים אישרה את הצווים שעליהם חתם שר האוצר אביגדור ליברמן לפני כשלושה חודשים להשוואת המיסוי על נוזל לסיגריות אלקטרוניות ועל סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות למיסוי על סיגריות וטבק לגלגול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדרישת יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר וחברי הוועדה, דוייקו הצווים שאושרו כך שישקפו באופן מלא השוואה למס על מוצרי העישון האחרים. לכן הופחת המס החדש משיעור של 370%, שנחשב כמוגזם, ל-270% "בלבד".
2 צפייה בגלריה
התמונה של סיגריות ג'ול
התמונה של סיגריות ג'ול
סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
בצו הראשון, שכבר נכנס לתוקף לפני חודש, נקבע כי לגבי נוזל לסיגריה אלקטרונית וסיגריה אלקטרונית חד-פעמית יחול מס קניה המקביל בשיעורו למס המוטל על סיגריות רגילות ועל טבק לגלגול, כאשר הוועדה הכניסה דיוקים בתחשיב, נוכח כך שבדיוניה עלה כי התחשיב שהציע משרד הבריאות בצו המקורי לא גילם השוואה מדויקת.
לגבי נוזל לסיגריה אלקטרונית (וסיגריה רב-פעמית הנמכרת עם נוזל בתוכה), נקבע בצו כי יחול מס קניה בגובה 270% מהמחיר הסיטוני ללא מע"מ (מס אחוזי) + 8.16 שקל ל-1 מ"ל (מס קצוב), אך לא פחות מ-15.64 שקל (מס מינימלי).
לגבי סיגריות חד-פעמיות, בצו נקבע כי יחול מס קניה בגובה 270% מהמחיר הסיטוני ללא מע"מ (מס אחוזי) + 8.16 שקל ל-1 מ"ל (מס קצוב), אך לא פחות מ-15.64 שקל (מס מינימלי).
בצו השני, שטרם נכנס לתוקף ויכנס לתוקף רק מיום פרסומו ברשומות לאחר הקריאה השלישית בכנסת, נקבעה הגבלת הכמות של נוזל לסיגריות אלקטרוניות ושל סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות שניתן להכניס לישראל כחפצים אישיים בפטור ממס לנכנס שגילו 18 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים רגיל דרך המכס ולא דרך היציאה הצדדית להסעות
נוסעים יוצאים רגיל דרך המכס ולא דרך היציאה הצדדית להסעות
לא יותר מ-5 סיגריות חד"פ. המכס בנתב"ג
(צילום: חו"ל מהודר)
כיום, ניתן לייבא נוזל לסיגריות אלקטרוניות וסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות בערך כולל של עד 200 דולר. לגבי סיגריות רגילות - ניתן לייבא פאקט אחד. בצו נקבע שניתן יהיה להכניס נוזל לסיגריה אלקטרונית בכמות שאינה עולה על 10 מ"ל, ולגבי סיגריה אלקטרונית חד-פעמית - כמות הסיגריות לא תעלה על חמש יחידות.
כמו כן, מוצע בצו כי אדם המשרת באוניה או בכלי טיס ששהה מחוץ לישראל עד חמישה ימים יוכל להביא 4 מ"ל נוזל סיגריה אלקטרונית בפטור ממס ועד שתי סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות. לגבי סיגריות רגילות, ההוראה המקבילה מאפשרת ייבוא של עד 80 סיגריות בפטור ממס.
מדברי ההסבר לצווים עולה כי תוספת ההכנסה מהעלאת שיעורי המס מוערכת בכ-40 מיליון שקל בשנה.
לעניין הימים ראשון ושני, בהם פג תוקף הצו שנחתם וטרם נכנס לתוקף הצו המעודכן, ציינו ברשות המיסים, לשאלת ח"כ ינון אזולאי, כי לא יחול המס לגבי פניות לשחרור סחורה מהמכס שהוגשו עד לפרסום הצו היום ויימצא כי אין בעיות עמן לפי הדין. עוד ציינו ברשות כי במערכת המס נקלטו פניות בעניין זה של חמישה יבואנים ביומיים אלה.
שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "הטלת מס על מוצרי עישון אלקטרוניים וסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות היא צעד חשוב במלחמה בעישון. זאת, במיוחד לנוכח נתונים מדאיגים מהשנתיים האחרונות, המצביעים על עלייה בהיקף התופעה בקרב בני-נוער וצעירים. לאחר שנים ארוכות, בהן לא הוטל מס קנייה על מוצרי עישון אלה, תוצאות הדיון הענייני שנערך בועדה בהובלת היו"ר ח"כ אלכס קושניר באופיים הייחודי ובהשפעתם השלילית על בריאות הציבור, הן שלב משמעותי במאבק בעישון. המיזם למיגור העישון מברך את חברי ועדת הכספים, את שר האוצר ואת משרד הבריאות על המהלך".