חודשיים אחרי ששר האוצר הודיע על הטלת מס קניה גבוה במיוחד על סיגריות אלקטרוניות ולאחר שהמחירים כבר עלו בשיעור גבוה, תתבקש מחרתיים ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ אלכס קושניר, להיות שוב חותמת גומי ולאשר מס שכבר הופעל בשטח, כפי שקרה עם המס על כלים חד פעמיים. ברקע: המיזם למיגור העישון טוען כי יש עיוותים בחישוב נוסחאות המס שגורמים להבדלים של עשרות שקלים בין מוצרי העישון השונים.
מדובר באחד המיסים הגבוהים ביותר שהונהגו בישראל בשנים האחרונות ומטרתו הייתה לבטל את המחיר המוזל על סיגריות אלקטרוניות בהשוואה לסיגריות רגילות, לאחר שנטען כי הנזק מהסיגריות הללו גם כן גבוה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עישון סיגריה אלקטרונית
עישון סיגריה אלקטרונית
עישון סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע על הצו המטיל מס קניה על נוזל לסיגריות אלקטרוניות וסיגריות אלקטרוניות שאינן ניתנות למילוי חוזר (חד פעמיות), ב-15 בנובמבר האחרון. לפי הצו, שעורר כעס רב בקרב מעשנים, המס החדש על הסיגריות האלקטרוניות מקביל בשיעורו למס המוטל על מוצרי טבק אחרים.
בעת שהחליט על הטלת הצו אמר שר האוצר כי הצו הוא תולדה של מהלך מתואם בין רשות המיסים למשרד הבריאות ומטרתו לצמצם את הצריכה של סיגריות אלקטרוניות המעלות את הסיכון למחלות לב ומחלות נשימה. בנוסף יש לציין כי מדובר במס שצריך להיכנס לתוקף באופן מיידי מרגע ההכרזה עליו, שכן אחרת צרכנים של המוצר יאגרו כמויות ממנו לפני כניסת המס לתוקף. במיסים כאלה שעשויים לגרום לאגירה של המוצר בדרך כלל הדיון בוועדה מתקיים אחרי כניסת המס לתוקף, אבל ניתן לצפות כי הדיון יתקיים בסמוך למועד ההכרזה עליו ולא כחודשיים לאחר מכן.
הצו קובע כי על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יוטל מס קניה של 270% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 11.39 שקלים חדשים למ"ל אשר בכל מקרה לא יפחת מ-21.81 שקלים חדשים למ"ל. על סיגריות חד פעמיות הוטל מס קניה של 360% מהמחיר הסיטוני אשר בכל מקרה לא יפחת מ-32.72 שקלים חדשים למ"ל. הצו החריג סיגריות אלקטרוניות ונוזל למילוין מהפטור ממס קניה על יבוא אישי עד 75 דולר.
בנוסף, נקבעו הגבלות על כמות הסיגריות האלקטרוניות והנוזל שניתן להביא לארץ מחו"ל ללא תשלום מס קניה. כמויות אלה מקבילות לכמויות הסיגריות הרגילות אותן ניתן להכניס לישראל ללא תשלום מס. מי ששהו בחו"ל פחות מ-5 ימים יכולים להכניס עד 4 מ"ל נוזל ולא יותר מ-2 סיגריות חד פעמיות . מי ששהו יותר מ-5 ימים בחו"ל, יכולים להכניס עד 10 מ"ל נוזל ולא יותר מ-5 סיגריות חד פעמיות. הגבלות אלו ייכנסו לתוקף רק במחצית השנייה של חודש ינואר.
כמו כן, במסגרת הצו נקבע כי מוטל מס קניה על המלאים המצויים בידי סיטונאים, בגובה של שקל אחד חדש למ"ל נוזל ו-6 שקלים חדשים לסיגריה חד פעמית. מס זה חל אך ורק על מלאי ששווי המס המשולם עליהם גבוה מ-10,000 שקלים.
באוצר הדגישו לפני חודשיים כי "המהלך בא בהמשך למהלכים קודמים, שהשוו את המיסוי על טבק לחימום וטבק לגלגול למיסוי המוטל על סיגריות רגילות ומשקף את השאיפה למיסוי אחיד על כלל מוצרי הטבק".

"המס עלול להחטיא את מטרתו בשל עיוות"

לקראת הדיון בוועדה, ל-ynet נודע כי המיזם למיגור העישון פנה היום (א') לחברי ועדת כספים ונטען בפניהם כי "נפלו פגמים במס החדש על הסיגריות האלקטרוניות". המיזם מתריע כי המס החדש שהטיל משרד האוצר על סיגריות אלקטרוניות בחודש נובמבר עלול להחטיא את מטרתו בשל עיוות שנתגלה בנוסחת המס. במיזם קוראים למשרד האוצר ולחברי ועדת הכספים לפעול לתקן את צו המיסוי ביום שלישי בדיון בוועדת הכספים.
העיוות בצו החדש, לטענתם, נוגע לפערים בגובה המס בין מוצרי שונים של סיגריות אלקטרוניות בשל הבדלים בחישוב נוסחאות המיסוי. כך, המס על סיגריה אלקטרונית הנמכרת בערכה המכילה נוזל והמס על נוזל למילוי סיגריה אלקטרונית מוטלים על נפח נוזל המילוי של מוצרים אלה במ"ל, והוא עומד על 270% בצרוף 11.39 שקל למ"ל, אך לא פחות מ-21.81 שקל למ"ל. לעומת זאת, המס על סיגריה אלקטרונית חד-פעמית מוטל על יחידות המוצר, והוא עומד על 360% אך לא פחות מ-32.72 שקל לכל אחת.
משמעות הדבר היא שבעוד שמחסנית עם נוזל מילוי ונוזל מילוי ממוסים על בסיס נפח הנוזל במ"ל, סיגריה אלקטרונית חד-פעמית ממוסה על-פי יחידה בלבד. זאת על אף שסיגריה אלקטרונית חד-פעמית מכילה גם היא נפחים משתנים של נוזל מילוי.
כך, לדברי ראשי המיזם, סיגריה אלקטרונית חד-פעמית בעלת נפח של 3 מ"ל משתווה למעט יותר מ-4 חפיסות סיגריות רגילות. ולעומתה, על בסיס לחישוב זה, סיגריה אלקטרונית חד-פעמית בעלת נפח של 7 מ"ל משתווה לכ-10 חפיסות סיגריות רגילות.
לפי המיזם למיגור העישון, היטל מס על בסיס יחידה ולא על בסיס נפח נוזל המילוי מחטיא את המטרה. זאת, מאחר שעל פי הנוסחה הקיימת מס הקנייה שיוטל על סיגריה אלקטרונית חד-פעמית יעמוד על לכל היותר כמחצית ממס הקנייה שיוטל על נוזל למילוי או על מחסנית אחת או מספר מחסניות עם נפח דומה של נוזל מילוי.
על רקע זה ולקראת הדיון בצו המיסוי החדש בועדת כספים ביום שלישי הקרוב, פנתה מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שירה כסלו לשר האוצר ולחברי ועדת הכספים בקריאה לפעול לתיקון העיוותים במס על הסיגריות האלקטרוניות. "לאור התרחבותה של תופעת השימוש בסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות, בדגש על בני נוער וצעירים, אנו קוראים בשלב זה, לכל הפחות, להורות על הטלה של מס על סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, כך שיבוסס גם הוא על נפח נוזל המילוי, בדומה לנוסחת המס על יתר מוצרי הסיגריות האלקטרוניות. זאת, על מנת לוודא כי מס דומה יוטל על נוזל מילוי לסיגריה אלקטרונית, ללא תלות באופן אריזתו, אם בכלי לשימוש חד-פעמי או אחר", נאמר בפנייה.