1 צפייה בגלריה
גירושים אפורים
גירושים אפורים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
זוג שמתגרש יכול לפנות להליך גישור, לחסוך מלחמות ארוכות בערכאות משפטיות, לחסוך ממון שיכול להיות מנותב לטובת הילדים והכי חשוב – להחליט בעצמו מה יהיה כתוב בהסכם הגירושין במקום ששופטים או דיינים יחליטו בשבילו. ועדיין, יש לנקוט זהירות גם בהליך גישור. הסכם גירושין טוב הוא כזה שאין בו פרצות וחורים, שאין בו משפטים סתומים, שאין בו רק "מה", אלא גם "איך". איך מחלקים את הבית? איך מחלקים את חשבונות הבנק? ואיך מחלקים את החברה שבבעלות הבעל או האישה או בני הזוג שניהם?
לא מספיק לקבוע שהבית יימכר ותמורתו תחולק חצי-חצי. אם לא תקבעו בהסכם איך מפרקים את השיתוף, איך מוכרים, איך מחלקים ותוך כמה זמן, תמצאו עצמכם מתווכחים וחוזרים לבית המשפט, הפעם כל אחד עם עו"ד משלו, למלחמה ארוכה על פרשנות וביצוע ההסכם.
עו"ד אורלי מנע-שניעו"ד אורלי מנע-שניאלה פאוסט
הנה מקרה מהחיים: בני זוג, שניהם בעלי מניות בחברה שהקים הבעל, החליטו להתגרש ופנו למגשר שערך עבורם הסכם. המגשר, שלא היה בקיא בדיני חברות, כתב בכלליות את הסכמת הצדדים שהבעל ימשיך לנהל את החברה ויקבל את כל ההחלטות, אבל לא קבע מנגנון המחייב את האישה לחתום על המסמכים הנדרשים לשם כך. כאשר הגרוש ביקש לקבל כמה החלטות שלא נשאו חן בעיני אשתו לשעבר, לא יכול היה לעשות זאת שכן לא היה בידו ייפוי כוח ולא נקבע בהסכם מה עושים במצב כזה.
באותו הסכם גירושין נקבע עוד שלאחר תקופה מסוימת האישה תפסיק לקבל משכורת מהחברה ותחת להיות שכירה תהפוך לעצמאית שמקבלת שכר מול חשבונית. בהגיע המועד לביצוע המעבר ממשכורת לחשבונית, הודיעה הגרושה שהיא נשארת שכירה. מאחר ושני בני הזוג לשעבר הם דירקטורים יחידים בחברה, הגרוש לא יכול היה לפטר את גרושתו שכן היא בעלת 50% מכוח ההצבעה בחברה.
בעיה מעין זו ניתן היה לפתור מראש לו המגשר היה מתייעץ בעצמו עם מומחה לדיני חברות שהיה מייעץ לו להכניס סעיף מתאים בהסכם כדי להתגבר על מצב כזה.
מגשר העוסק בדיני משפחה לא בהכרח בקיא בדיני חברות וחובה עליו להתייעץ עם מומחה בתחום כשהוא מלווה בני זוג שהם בעלי חברה, שותפות או עסק ולכל הפחות להפנותם למומחה שיחווה את דעתו. כל זאת על מנת שההסכם יהיה הרמטי, ברור ולא נתון לפרשנות בקשר לאופן ביצועו. הסכם בלי מנגנוני ביצוע ברורים ומדויקים, עלול להחזיר אתכם לבית המשפט לשנים ארוכות של התדיינות משפטית ממנה ביקשתם מלכתחילה להימנע.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד ומגשרת אורלי מנע-שני עוסקת בדיני משפחה • ynet הוא שותף באתר פסקדין