לפני העכבר והנחש - היה גם שבלול: צרכנית בשם נוגה פתאל, שגרה באריאל, פנתה לסנפרוסט דרך הפייסבוק, אחרי שגילתה שבלול באריזת אפונה קפואה 800 גרם. "היה לי חילזון במוצר. פניתי לסנפרוסט ואז התקשרו אליי ופיצו אותי בחבילת אפונה", סיפרה ל-ynet.
לטענתה, בחברה שבבעלות תנובה לא ביקשו ממנה למסור את המוצר לידי החברה, אלא "רק להקריא איזה מספר שרשום על החבילה ותאריך תפוגה. לא לקחו ממני את השקית. לא ביקשו גם".
3 צפייה בגלריה
חילזון סנפרוסט
חילזון סנפרוסט
החילזון שנמצא באפונה הקפואה של סנפרוסט
(צילום: נוגה פתאל)
3 צפייה בגלריה
חילזון סנפרוסט
חילזון סנפרוסט
חילזון סנפרוסט
(צילום: נוגה פתאל)
בניגוד לעכבר ונחש, שהתגלו לאחרונה במוצרי החברה, שבלולים וחלזונות לא נחשבים כמזיקים ולעיתים ניתן לגלותם בירקות טריים, אך בכל זאת מדובר בחיה שצרכנים לא מעוניינים לגלות במוצר ארוז ומוקפא.
הדבר מצטרף, כאמור, למקרה העכבר שנתגלה לפני כשבועיים בשעועית ירוקה עדינה קפואה ופיסת הנחש שנתגלתה בשעועית ירוקה חתוכה קפואה ביום שלישי האחרון, ומעלה תהיות לגבי בקרת האיכות הידנית והממוחשבת של החברה. מדוע עובדי החברה ומערכות הסריקה לא זיהו את השבלול שבולט מאוד בצבעו האפור ובגודלו על רקע האפונה הירוקה? בנוסף, אפונה מגיעה בתרמילים ומפורקת מהם, מה שהיה אמור להסב יתר תשומת לב לשבלול. כמו כן, נראה גם שמקרה השבלול לא דווח למשרד הבריאות.
מתנובה נמסר: "סנפרוסט תפעל בהתאם להנחיות משרד הבריאות". ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

תנובה מסתבכת בפרשת הנחש

בתוך כך, החברה שבבעלות תנובה הודיעה אתמול שצרכנים שקנו שעועית ירוקה חתוכה קפואה בתאריכי הייצור הנכללים בריקול יפוצו בעקבות גילוי פיסת נחש במוצר. כמו כן, הודיעה שתעצור את שיווק כל מוצרי השעועית המוקפאים של החברה (חתוכה, שלמה, עדינה ולקטים), עד מיונה מחדש ובחינת תהליכי הבקרה.
שירות הלקוחות הטלפוני נפתח לפניות צרכנים. פיצוי יינתן למי שרכש שעועית ירוקה חתוכה 800 גר', כשרות רגילה, שביעית שיוצרה באפריל, ברקוד 729000012104720 שתאריכי התפוגה שלה הם 2 ו-11 בינואר 2025.
סנפרוסט עושה זאת אחרי שסירבה לערוך ריקול, בעקבות הנחיה ממשרד הבריאות שאיים עליה בשימוע ואף שלחה למשרד מכתב סירוב מעו"ד. במכתב מעורכי-דינה היא הודיעה למשרד הבריאות שלא תערוך ריקול לצרכנים, אך החברה חזרה בה בשל הנחיית המשרד כן לערוך ריקול.
בעקבות חששות שהביע משרד הבריאות לגבי "כשלים אפשריים במערכות המיון והניפוי של סנפרוסט", תנובה הודיעה כי שכרה את שירותיו של מומחה בקרת איכות בינלאומי.

בתנובה חשבו שאין צורך בריקול

החברה - אשר נתח השוק שלה מוערך בכ-66% - יצאה לריקול, כאמור, בניגוד לחוות דעתה, שכן לפי תנובה אין סכנה בריאותית במוצר שעובר חיטוי (בניגוד לדעת משרד הבריאות), אך גם כשסירבה לערוך איסוף יזום, החברה הודיעה כי תבדוק מדוע לא אותר הגוף הזר במוצר.
שעועית נאספת מהאדמה לכן החשיפה שלה למכרסמים ונחשים גבוהה, אך אלה צריכים היו להתגלות בהליכי בקרת איכות: מוצרי סנפרוסט עוברים מיון ידני ואלקטרוני. הליך הייצור כולל שטיפה, חליטה במים ב-98 מעלות והקפאה, כדי למנוע זיהומים גם אם נגעו בחלק של נחש.
כלומר, החברה מודה שיש פה כשל בבקרת איכות, אך לא כשל בריאותי. משרד הבריאות חולק עליה והתעקש במשך מספר ימים שהחברה תצא בריקול מדרכי השיווק ומצרכנים. לכן תנובה יצאה בהודעת ריקול, כשעד כה נראה היה שהמקרה לא ידווח לציבור. ההסתרה לכאורה הזאת נמשכה מיום שלישי בשבוע שעבר, כשגם משרד הבריאות לא מסר הודעה על המקרה לצרכנים.
שעועית היא אחד המוצרים הנמכרים ביותר בירקות מוקפאים, לצד אפונה ותירס, ומותג סנפרוסט נחשב לפופולרי בקטגוריה למרות מחירו הגבוה.
במשרד הבריאות מסרו ל-ynet כי "ביום שלישי, 16 באוגוסט, קיבלה חברת סנפרוסט תלונה מצרכן שמצא חלק של נחש במוצר של החברה. החברה דיווחה כנדרש למשרד הבריאות והחל תחקיר. ביום רביעי 17 באוגוסט הנחה המשרד לבצע החזרה יזומה (ריקול) לאותה אצווה בה ייתכן וקיימים חלקי נחש נוספים העלולים לפגוע בבריאות הצרכנים.
"חברת סנפרוסט הודיעה על כוונתה לבצע מיון מחדש לאריזות המוצר המצויות במפעל אולם לא לבצע איסוף של המוצר מדרכי השיווק, על אף דרישתנו. מדה שחזרה על עצמה במכתב מיום 18.8.22 אשר הועבר באמצעות משרד עורכי הדין (של החברה מ.ק).
"לאחר שיחות עם החברה הורה משרד הבריאות היום למפעל לבצע החזרה יזומה בכפוף לשימוע בטרם יפעיל המשרד את הסמכויות המוקנות לו לפי דין. החברה הודיעה שאין צורך בשימוע ותבצע את הנחיית משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
(צילום: משרד הבריאות ומתוך הפייסבוק)
"מקרה זה, יחד עם התלונה הצרכנית הקודמת בגין הימצאות של ראש עכבר במוצר "שעועית עדינה ירוקה שלמה" (ריקול שפורסם בתאריך 3 באוגוסט 2022), מעלים חשש לגבי כשלים אפשריים במערכות בטיחות למיון וניפוי בקווי היצור שבמפעל והנושא נמצא בבדיקת משרד הבריאות".
לכן סנפרוסט הודיעה לצרכנים כי היא "מבקשת לעדכן את ציבור הצרכנים, כי על פי הנחיית משרד הבריאות, בעקבות ממצא של פיסת נחש שהתגלתה באריזה בודדת של שעועית ירוקה חתוכה מוקפאת, יתבצע על ידה החל מהיום איסוף של אריזות המוצר הנ"ל, עליו מצוינים תאריכים אחרונים לשיווק, המפורטים להלן. אנו מתנצלים על התקלה הנקודתית ונמשיך לפעול לטובת הבטחת האיכות ותקינות מוצרי סנפרוסט, ומתוך אחריות כלפי לקוחות החברה.
"צרכנים שיש בידיהם אריזות כאמור להלן מתבקשים להימנע מצריכתן, ולפנות לשירות הצרכנים של סנפרוסט בטלפון 1-800-282-844 החל ממוצאי שבת (שעה לאחר צאת השבת), לצורך קבלת שוברי זיכוי. סנפרוסט פועלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובתיאום עמו.
"סנפרוסט רואה חשיבות עליונה בבטיחות המוצר ומשקיעה רבות הן בתהליכי הייצור והן בתהליכי הבקרה. לאור המקרה האחרון, ותוך נקיטת משנה זהירות, החליטה החברה לעצור בשבוע הקרוב את שיווק כל מוצרי השעועית שטרם יצאו לשיווק ולבצע מיון מחדש של כל האריזות. במקביל החברה מבצעת בחינת כל תהליכי הבקרה הקיימים בקו השעועית במפעל, הכוללים מיון ובקרה אלקטרונית וכן תהליכי מיון ובקרה ידניים. בנוסף סנפרוסט תתקשר עם מומחה חיצוני מחו"ל בתחום אבטחת האיכות, שילווה אותה בתהליך".