תנובה חתמה עם קבוצת מיגרוס (Migros Group) השוויצרית על הסכם למכירת ידע לייצור תחליפי חלב צמחיים, כשבשלב הראשון, הידע שיימכר הוא לייצור משקאות, יוגורט ומעדנים על בסיס סויה. זאת הפעם הראשונה שתנובה חותמת על הסכם למכירת ידע. ההסכם נחתם לתקופה של עשור, עם אופציה לעשר שנים נוספות. תנובה תקבל תמורה עבור ליווי בייצור והתאמת קווי הייצור, אך בעיקר תקבל תמלוגים על מכירה של כל מוצר שמיוצר לפי היידע שמכרה. לפי הערכות המוצרים יחלו להימכר תוך מספר חודשים .
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתנובה נמסר כי "במסגרת ההסכם החברה תקבל תשלום עבור ליווי מיגרוס בהתאמת קווי היצור הקיימים במפעלי הקבוצה וסיוע בפיתוח המוצרים וכן תמלוגים עבור המוצרים שיימכרו, כאשר פוטנציאל ההכנסות עומד על עשרות מיליוני אירו".
1 צפייה בגלריה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
(צילום: רויטרס)
מיגרוס נחשבת לקבוצת קמעונאות המזון הגדולה בשוויץ והיא מגלגלת מחזור של 30 מיליארד אירו בשנה, ומחזיקה בין היתר בכמה רשתות מזון בשוויץ, במותג השוקולד פריי (FREY) ובבנק מיגרוס.
לצד היותה של תנובה שליטת מקררי החלב בישראל, היא גם השחקנית המובילה ברוב הקטגוריות בקטגוריית תחליפי החלב המצוננים (למעט טופו), תחום אליו נכנסה לפני כ-18 שנה. תנובה מחזיקה ב-60% מהשוק שמגלגל כ-500 מיליון שקל בשנה. תנובה מוכרת תחת המותג אלטרנטיב - משקאות דמויי חלב, יוגורט, גבינות וטופו. יחד עם זאת, בעולם קיים ידע נרחב לייצור תחליפים צמחיים, כך שבמובן הזה היא לא שחקנית ייחודית. גם בישראל יש לה תחרות גוברת מצד יצרנים מקומיים ובינלאומיים.
לפי גורמים בשוק, למיגרוס נודע מספקים עולמיים שמספקים חומרי גלם לתנובה, שלחברה יש לכאורה עליונות בטעם ובערכים התזונתיים על פני מתחרות. מילגרוס מצידה רצתה להצטרף למרוץ החימוש של תחליפי החלב ובאפשרותה היה לסגור פערים במהירות באמצעות רכישת חברה או רכישת ידע.
לפי מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה: "חברות בעולם שלא זיהו את המגמה בזמן, מתקשות עכשיו לסגור את הפער ולכן עומדות בפניהן שלוש אפשרויות: להקים אופרציה מאפס שכרוכה בעלויות עצומות ולוקחת זמן רב; לרכוש חברה בתחום או לרכוש ידע. תנובה הקימה לאורך השנים קווי יצור מתקדמים. ידע זה מאפשר לה לייעץ לחברות להקים קווי ייצור או להסב את הקווים הקיימים, כפי שהיא תעשה במפעלי מיגרוס".
מת'יו רובין (Robin) מנכ"ל ELSA-Mifroma, חברת הייצור מקבוצת מיגרוס מסר בהודעה לעיתונות: "אנו שמחים להודיע על השותפות עם תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל, במסגרת הסכם זיכיון בתחום תחליפי החלב הצמחיים. שותפות זו תניב לצרכנים שלנו בשווייץ ערך משמעותי, כאשר יוכלו להנות ממוצרים טובים יותר, בריאים יותר וטעימים יותר המיוצרים בשוויץ".
מתנובה נמסר כי את העסקה הובילה החטיבה הבינלאומית בראשות שגיא כהן, שלאחרונה גם הוביל לעסקה עם רשת קוסטקו (Costco) האמריקנית לשיווק מעדני השוקולד יולו של תנובה ביותר מ-100 חנויות הרשת בארה"ב.