1 צפייה בגלריה
סכנת קריסה בניין שכונת גוגנהיים קריית גת
סכנת קריסה בניין שכונת גוגנהיים קריית גת
פיצוץ בצנרת בשכונת גוגנהיים בקריית גת
(אהרון הרבסט)
חברת "דונה הנדסה ובניין" הקימה פרויקט מגורים בשכונת גוגנהיים בקריית גת והוא אוכלס ב-2014. מדובר במתחם בן תשעה בניינים עם רחבה משותפת וחניון תת-קרקעי שבו מתגוררות 166 משפחות המשתייכות לקהילת חסידי בעלז.
בספטמבר 2020 הגישו נציגי הדיירים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע תביעה בסך 6.5 מיליון שקל נגד החברה. בהתאם לחוות דעת הנדסית הם טענו שיש ליקויי בנייה חמורים בשטחים הציבוריים, במערכות המשותפות ובחיפויי הבנייה.
לטענתם, כשל בתכנון וביצוע ביסוס המבנים מביא לשקיעת הבניינים, מה שיוצר סדקים רבים, תזוזות של קירות, עיוותי חלונות ודלתות, רטיבות, פיצוצי צנרת עיליים ותת-קרקעיים תדירים המלווים בהפסקות מים, פיצוצי צנרת הביוב וכן היחלשות חיפויי אבני החוץ עד כדי סכנת נפילה. התובעים הדגישו שמדובר בקטסטרופה המסכנת את חיי המשפחות בפרויקט, ובכלל זה כ-800 ילדים.
בנובמבר 2020 נענה בית המשפט לבקשת התובעים והטיל עיקול זמני בסכום התביעה על נכסי חברת דונה, אך עד היום הליקויים החמורים טרם תוקנו.
נציג הוועד באחד הבניינים, אהרון הרבסט, טוען שהמבנה בסכנת קריסה והדיירים מתמודדים עם אריחים נופלים ודלתות שיוצאות ממקומן עקב שקיעת הבניינים ואיכות הבנייה הירודה. "כל חודש נופל פה משהו או יש פיצוץ של צינור מים", ציין. "באחד הבניינים נפלה דלת הכניסה, ואם היה עומד שם אדם מדובר היה באסון".
לדבריו, החברה ניצלה את העובדה שהרוכשים משתייכים לאוכלוסייה חרדית שבה יש חוסר ידע בתחום הבנייה, והיא מתעלמת מהם. "מדובר בעניין מהותי של חיים ומוות ואנחנו לא מבינים למה גוררים רגליים", ציין.
עו"ד דניאל כהן, שמייצג את הדיירים, טען שבתיק הייתה הסכמה על מינוי מומחה מטעם בית המשפט שהוא מהנדס ושמאי. ואולם, הוא גרר רגליים ונהג בסחבת ולבסוף הגיש חוות דעת חלקית בדצמבר 2021 כשהוא מנטרל ולא מתמחר את כל הליקויים העיקריים הדורשים השקעה של מיליוני שקלים כדי להביא לתיקונם. בנסיבות אלו הוא נאלץ להגיש בשם הדיירים בקשה להשלמת חוות הדעת.
לטענת עו"ד כהן, החברה מתבצרת מאחורי חוסר הוודאות המלאכותי שיצר מומחה בית המשפט ודורשת זכות תיקון אף שהיא איבדה זכות זו. הוא הוסיף כי בתחילת פברואר, בהתאם להוראת בית המשפט, התכנסו הצדדים כדי לנסות לגבש הסכמה. אלא שלדבריו, מאז המצב תקוע ובית המשפט גילה אורך רוח וסבלנות אין קץ נוכח הסחבת למרות סכנת החיים למשפחות ולמבקרים במתחם.
לאחרונה הורה בית המשפט למומחים מטעמו לפרט מהן הבדיקות הנוספות הדרושות להשלמת חוות הדעת, וחברת הבנייה התבקשה למסור לבית המשפט את עמדתה לגבי מימון הבדיקות.
מ"דונה הנדסה ובנייה" לא נמסרה תגובה, אולם בעבר טענו בחברה כי טענות התובעים בדבר ליקויים מסכני חיים הן מופרזות ומשוללות יסוד.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד דניאל כהן עוסק בליקויי בנייה • ynet הוא שותף באתר פסקדין