בצל גל הפיגועים בשבוע האחרון והתגברות החשש מהמצב הביטחוני, הדרישה למאבטחים עולה, והמחסור שהיה ניכר עוד לפני ההסלמה מורגש כעת במיוחד.
מנתוני אתר JobMaster עולה כי בימים האחרונים נרשמה עלייה של 15% במשרות חדשות של מאבטחים, שומרים ובודקים בטחוניים. ב-AllJobs הנתונים חריפים עוד יותר, ומציגים זינוק של 58% בביקוש למאבטחים ותפקידים נוספים במערך האבטחה בכל חודש מרץ לעומת פברואר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
כמה אנשים המאבטחים שולחים הביתה בגלל חום
כמה אנשים המאבטחים שולחים הביתה בגלל חום
מאבטחים בכניסה לסנטר
( צילום: ניצן דרור)
כדי להתמודד עם המחסור, הוציאה אתמול שרת הכלכלה אורנה ברביבאי טיוטה להערות הציבור, שמציעה לאפשר העסקת עובדים בשמירה ואבטחה עד 14 שעות ביום, במקום עד 12 כפי שמותר היום, אם העובד מסכים לכך. זאת, "על מנת לתת מענה לצרכי המשק בענף השמירה והאבטחה בתקופה הנוכחית", כפי שנכתב בהסבר להצעה.
בתוך כך, הבוקר פנה מנכ"ל קניון דיזנגוף סנטר, דן פילץ, לשרת הכלכלה, בבקשה לעדכן את הגדרת המאבטחים בקניונים כעבודה מועדפת לחיילים משוחררים. "בכל השנה ככלל ובימים אלו בפרט יש קושי רב לגייס כוח אדם איכותי לתפקידי אבטחה", כתב פילץ. "כתוצאה מכך, אנו נמצאים במחסור תמידי במאבטחים איכותיים אשר יקנו ביטחון למבקרים הרבים במרכזי הקניות".
מדובר בבקשה שעלתה בעבר, וזכתה לטיפול חלקי שכן חלק מתפקידי האבטחה נחשבים כיום לעבודה מועדפת, אולם מאבטחים בקניונים - לא. פילץ מציין כי חשוב שמשוחררים טריים, שחלקם בעלי ניסיון קרבי, יוכלו לשמש כמאבטחים ולקבל את המענק שניתן במסגרת עבודה מועדפת.
שי חן, סמנכ"ל מעסיקים ומועמדים באתר ניהול קריירה JobMaster, מסביר כי "לצד העלייה בהיקף המשרות החדשות בתחום הביטחון בימים האחרונים, צריך לזכור שזה תחום שתמיד התקשה לגייס עובדים, בוודאי עכשיו בשוק שצמא לעובדים בכל התחומים.
"האתגר בתחום הזה הוא גדול במיוחד: כי מצד אחד מדובר על תפקיד לא מתגמל במיוחד, שוחק, ומצד שני הרבה פעמים נדרשת מיומנות מקצועית, כמו למשל רישיון להחזיק נשק, מבדקי אישיות ועוד - ולכן המחסור בעובדים שם גדול תמיד".
עוד ציין חן כי "האתגר הגדול ביותר עבור מעסיקים הוא כשהם נאלצים להתמודד עם פיקים לא צפויים שמשפיעים מיידים על הצורך בידיים עובדות. במקרה כזה חברת אבטחה נאלצת בתוך כמה ימים להביא עוד 200-300 עובדים. זה שונה מתחום התיירות למשל שאתה יודע שאתה נערך לפיק, כמו בפסח. במקרה הזה, יש משהו לא צפוי שמייצר אתגר שהמעסיק לא תמיד יכול להתמודד איתו".
יש לציין כי לאחרונה חתמה השרה ברביבאי על צו הרחבה בענף השמירה והאבטחה, לפיו שישופרו תנאי השכר של המאבטחים. זאת, לאחר עיכוב משמעותי מאוד בחתימה על ההסכם, שנה אחרי שהוסכם על ידי המעסיקים ומייצגי המאבטחים בהסתדרות. כעת, שכר העובדים בענף צפוי לעלות ב-10%-15% מספטמבר השנה.