בית משפט השלום בתל אביב גזר לאחרונה שישה חודשי עבודות שירות, 6.5 שנות פסילה ופיצוי בסך 10,000 שקל על בן 74 שדרס למוות בן 93 לפני כשלוש שנים בעיר חולון. השופט איתי הרמלין קבע שלנוכח עברו התעבורתי הנקי יחסית של הנהג ותרומתו לחברה, יש לגזור עליו את עונש המינימום.
התאונה התרחשה בשלהי 2020, בעיצומה של תקופת הקורונה. בשעת נסע הנאשם עם בתו ונכדתו לסופרמרקט באזור התעשייה של חולון. באותה שעה חצה את הכביש היוצא מהחניון קשיש שסיים לערוך קניות וגרר אחריו עגלה. הוא כבר הספיק לחצות את רוב הדרך עד לאי התנועה, אלא שברגע האחרון פגעה מכוניתו של הנאשם בעגלת הקניות. בעקבות זאת מעד הקשיש על הכביש ונחבל, ולאחר כמה שעות נקבע מותו בבית החולים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בעקבות התאונה הועמד הנהג לדין והורשע בגרימת מוות בנהיגה רשלנית, עבירה שהעונש עליה נע בין חצי שנה לבין שלוש שנות מאסר בפועל. המדינה עתרה להשית עליו עונש שלא יפחת מתשעה חודשי מאסר. בהקשר לכך סיפר בנו של המנוח כי למרות גילו המופלג היה אביו בריא ומותו השפיע קשות על משפחתו ובפרט על אימו, שנפטרה אף היא כשנה לאחר מכן.
השופט הרמלין ציין כי לצד העובדה שהנאשם פגע בערך קדושת החיים, יש לזקוף לטובתו כמה נסיבות מקלות. התאונה התרחשה בשעת ערב כאשר הן בגדי הקשיש והן עגלתו היו כהים. בנוסף, אין מחלוקת שהנהג נסע במהירות המותרת ולא הפר תמרור או רמזור כלשהו. גם העובדה שמדובר באזור תעשייה – להבדיל משכונות מגורים – שבו חציית כבישים על ידי הולכי רגל היא מעשה פחות שכיח, נלקחה בחשבון לטובת ההגנה.
לזאת הוסיף השופט את נסיבותיו האישיות החיוביות של הנאשם. במישור התעבורתי, הקנס האחרון ששילם היה לפני כ-13 שנה, ואף הוא היה בסך 250 שקל בלבד על נהיגה במהירות של פחות מ-20 קמ"ש מעל המותר.
בהיבט האישי והחברתי צוין שהנאשם הוא יתום צה"ל החבר מזה שנים בארגון אלמנות צה"ל ומסייע רבות למשפחות שכולות. לבית המשפט אף הוצג מכתבו של מנכ"ל הארגון, שהרעיף שבחים על הנאשם וכתב שהוא "איש משפחה למופת, בעל קריירה מכובדת ומוערך על ידי סביבתו האישית והמקצועית".
בנסיבות אלה קבע השופט שיש לגזור עליו את מינימום העונש הקבוע בחוק – שישה חודשי מאסר, שירוצו בדרך של עבודות שירות. כמו כן נידון הנאשם לפסילת רישיון נהיגה ל-6.5 שנים, שישה חודשי מאסר על תנאי ושלוש שנות פסילה על תנאי.
לסיום קבע השופט ש"כביטוי סימבולי בלבד לערך של קדושת החיים" הוא גם מחייב את הנאשם לפצות את עיזבון המנוח ב-10,000 שקל. השופט הסביר שסעד הפיצוי שמור בעיקרון לתיקים אזרחיים, ולכן פסק פיצוי סמלי בלבד.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד רוית שפיר • ב"כ הנאשם: עו"ד אורן אדרת • עו"ד אלבאש היית'ם עוסקת בתעבורה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין