1 צפייה בגלריה
למה זוגות מתגרשים
למה זוגות מתגרשים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בקרית גת קיבל לאחרונה בקשה שהגישה אם לפעוט כבן שנתיים להעתיק את מגוריה לקיבוץ בצפון הארץ המרוחק כ-135 ק"מ מביתו של האב. השופט מרדכי (מוטי) לוי קבע שלא ניתן להגביל את חופש התנועה של האם ולהחזיק אותה כשבויה במקום מגורי האב.
בני הזוג חיו כידועים בציבור למשך תקופה קצרה. האישה, קיבוצניקית מהצפון במקור, נאלצה לשכור יחידת דיור בדרום כדי לגור בסמיכות לבן זוגה. בשלב מסוים היא התקבלה כחברה בקיבוץ ילדותה והחלה בצעדים לקראת בניית בית שם. בהמשך נפרדו בני הזוג כאשר געגועיה של התובעת לקיבוץ והרצון לגדל שם את בנה הביאו אותה להגיש את הבקשה לבית המשפט בספטמבר אשתקד.
לטענתה, עוד במהלך הזוגיות היא הודיעה לאב שבכוונתה לעבור לקיבוץ בהזדמנות הראשונה שתהיה לה. היא סיפרה שחלומה מאז ומעולם היה לגדל שם את בנה, ולשיטתה המעבר ייטיב איתו ויעניק לו יציבות ורווחה, חינוך מהטובים בארץ ומעטפת של סבא וסבתא (הוריה).
האב התכחש לחלוטין לגרסת האם שלפיה ידע בתחילת הקשר על רצונה לעבור לצפון. לטענתו, הוא לא היה מביא ילד לעולם עם בת זוג שמתכוונת לעבור להתגורר במרחק של יותר מ-135 ק"מ ושעתיים נסיעה ממנו. לדבריו, הוא אב מסור ומעורב בחיי בנו, ולו תתקבל הבקשה הוא יהיה בגדר "אב אורח".
אבל השופט לוי מתח ביקורת על טענת האב שלפיה היה נמנע מלהביא את ילדו לעולם לו ידע שהאם מתכוונת לעבור לקיבוץ. "טוב לו לא נאמר משפט זה משל האם היא כלי להולדת ילדים בהתאם לרצונותיו או תכתיביו ולא פרי אהבתם לעת ההיא", כתב.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן


נקבע שהאב יכול היה לצפות את מעבר האם לקיבוץ ושעצם הידיעה על קבלת בת הזוג כחברה ביישוב הייתה לנגד עיניו בזמן אמת. בנסיבות אלה, אין לו מה להתלונן על מימוש התוכניות שלה.
השופט הבהיר שלא ניתן למנוע מהאם את חופש התנועה שלה ואת רצונה לעבור לגור בקיבוץ שבו נולדה ובו מתגוררים הוריה. יתרה מכך, לעמדת גורמי המקצוע, המעבר עולה בקנה אחד אף עם טובת הבן.
הוא ציין שהוא אינו אטום לרחשי לבו של האב, אלא שלדבריו, במצב שנוצר האם לא יכולה להמשיך לחיות כשבויה בדרום הארץ בניגוד לרצונה, באופן שגם עלול להביא לביטול חברותה בקיבוץ ולגניזת החלום שלה. הודגש כי הגבלת המעבר עשויה להשפיע לרעה גם על הפעוט, שטובתו נגזרת גם מתחושת הסיפוק, הנינוחות ותחושותיה של האם.
לאור זאת התיר השופט את מעבר האם ובנה לקיבוץ, והסדיר את זמני השהות בין ההורים בהתחשב בריחוק הגיאוגרפי שנוצר והטיל את נטל ההסעה הלוך ושוב על האם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד רעות אוחנה-שקד, עו"ד מיכל ריינס עמירה • ב"כ האב: עו"ד דן מלכיאלי, עו"ד צחי פנקס • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין