תאונות עבודה של פועלי בניין הן הרעה החולה של ענף הבנייה, ורק בשבוע שעבר אירעו שתי תאונות קטלניות שגבו את חייהם של עובדי בניין בירושלים ובמעלות תרשיחא. על פי נתוני "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה", מתחילת השנה נהרגו שמונה פועלי בניין, ועל פי נתוני "קו לעובד" כ-70 פועלים נפצעו. היקף התאונות של פועלי בניין גבוה, הן ביחס לענפים אחרים במשק הישראלי והן ביחס להיקפי הפגיעות בענף בחו"ל. בשנים האחרונות כ-60% מכלל ההרוגים בתאונות העבודה מקורם בענף הבנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על רקע המצב העגום, לממון ול-ynet נודע כי אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון יצא לאחרונה בפעילות אכיפה מוגברת מול קבלנים הפועלים בניגוד לחוק, שכללה שלילת רישיונות והטלת עיצומים כספיים על חברות בנייה בעקבות הפרות תנאי רישיון ובטיחות באתרי בנייה.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה באתר הבנייה
זירת התאונה באתר הבנייה
זירת תאונה באתר הבנייה
(צילום: דוברות המשטרה)
הגוף האחראי על הפיקוח והאכיפה באתרי הבנייה הוא מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה שבמשרד הכלכלה. במסגרת זאת, משתף מינהל הבטיחות פעולה עם אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, שמבצע פעולות אכיפה מטעמו, בין היתר לאחר קבלת מידע מהמינהל על חברות קבלניות שקיבלו צווי בטיחות בעקבות הפרות בטיחות באתרי הבנייה שלהן.
במסגרת פעילות האכיפה של רשם הקבלנים, עמית גריידי, נשללו שני רישיונות קבלן, על קבלן אחר הוטל קנס בסך 40 אלף שקל ושלילה על תנאי, וקבלן נוסף זומן לשימוע לפני שלילה. לאחרונה שלל גריידי את רישיונם של חמישה קבלנים נוספים והתלה את רישיונם על תנאי של עוד שני קבלנים. בימים אלה מתנהלות באגף חקירות נוספות הקשורות להפרות רישיון קבלן.
על פי נתונים של רשם הקבלנים, במקרה אחד נמצא כי "החברה הקבלנית איילון שלדג קבלנים בע"מ ביצעה הפרות בטיחות רבות, שהביאו למצב המסכן את חיי העובדים בפרויקטים ובאזור העבודות, ובהתאם לכך רישיון החברה נשלל לשלוש שנים".
במקרה אחר, שלל רשם הקבלנים את רישיון החברה הקבלנית א.ד.ס כוכב בניה ויזמות בע"מ, שנמצא כי "פעלה באתר בנייה מבלי שדיווחה למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית על תחילת ביצוע העבודות הקבלניות, ומבלי שמינתה מנהל עבודה, ולאחר שבדיקה העלתה כי החברה אינה עומדת בתנאי הרישיון בו היא מחזיקה". נזכיר כי באתר החברה בירושלים נהרג לפני כחודש פועל בנייה והאירוע נחקר במשטרה.
עוד נמסר מרשם הקבלנים כי "במקרים נוספים נמצא שקבלנים עשו שימוש לרעה ברישיון, ורישיונם נשלל למשך שנה. מדובר בחברות הקבלניות מ.י.גור חברה לבנין ופיתוח בע"מ ואחים סלטי עסאם בע"מ". כמו כן, נמצא כי "הקבלן אלאעמר מוסא ביצע עבודות קבלניות בזמן שהרישיון שלו הוקפא, ובהתאם לכך, רישיונו נשלל לשלוש שנים".
בממצאי חקירה נוספת נמצא כי "החברות הקבלניות מוניר סאמי מרשי בע"מ וחופר ובנה כבישים ותשתיות בע"מ, כל חברה בנפרד, ביצעו עבודות קבלניות תוך הפרה של תנאי הרישיון בו הן מחזיקות. בהתאם לכך, הוטל קנס בסך 40 אלף שקל ושלילת הרישיון על תנאי למשך שנה", נמסר מרשם הקבלנים.
גריידי אמר: "הקפדה יתירה על קיום כללי הבטיחות בעבודה ועמידה בתנאי הרישיון, זו המסגרת הבסיסית אותה יצרנו על מנת לאפשר את קידומם היעיל והמוצלח של עשרות אלפי הפרויקטים הנדרשים כל שנה ברחבי הארץ. נמשיך בפעילותינו בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים על מנת לוודא כי קבלנים פועלים על פי חוק".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "משרד הבינוי והשיכון רואה בחומרה רבה פעילות של קבלנים הנוגדת את הוראות החוק. לצערנו עדיין ישנם קבלנים ויזמים שלא עומדים בכללים, והנהלים שנועדו להבטיח את בטיחות האתר והעבודות המתקיימות בו. אני מאמין כי ביצוע עבודות בנייה לפי הכללים הם הבסיס לאתר בנייה בטיחותי ואיכותי עבור העובדים בו, עבור האוכלוסייה באזור ועבור הדיירים העתידיים שיגורו במבנים. נמשיך ונפעל בכל האמצעים על מנת לוודא שכל קבלן במדינה יעבוד על פי הנהלים".