בעקבות סדרת התחקירים של ynet שחשפה כיצד רשתות השיווק הגדולות במדינה, תחנות דלק וחנויות בקניונים דורשות מקופאיות ומקופאים לשלם מכספם הפרטי על חוסרים שהתגלו בספירה, התקיים היום (ג') דיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, הבהיר כי המהלך החשוב ביותר והמתבקש בהקדם הוא לנסח תיקון בחוק הגנת השכר ולהגדיר במדויק מהו "חוב" שניתן לנכות משכרו של העובד בתלוש השכר, למשל הלוואה שהעובד קיבל, ולהסיר לאלתר את כל מה שמתייחס לניכוי שכר במציאת חוסרים בקופה.
1 צפייה בגלריה
דיון בוועדת העבודה והרווחה
דיון בוועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בנוסף ביקש היו"ר ממשרד העבודה לפקח ולדווח לוועדה בעוד חודש על הפעולות שהם מתכוונים לנקוט בעניין הספציפי של ניכוי משכר העובד בכל הקשור לחוסרים.
אייל יסת, ראש מינהל אכיפה במשרד העבודה, אף הבטיח כי תשולב בהקדם הבהרה מסודרת בסוגיה כדי שעובדים שנתקלו בתופעה זו ידעו שהם יכולים להתלונן גם ללא חשיפת הפרטים שלהם. לדבריו, "יצאו כבר 4 כתבי אישום נגד מעסיקים כאלו. קיבלנו לאחרונה לא מעט תלונות לא רק מסופרים, אלא נגד עוד סוגי נותני שירות ועבודות. הגיע הזמן לעצור את זה אחת ולתמיד. אנחנו נתמקד באוכלוסיות החלשות עד שנוודא שנעקור מהשורש את התופעה העגומה הזו. יש לנו כבר פעולות יזומות בשטח. עובד שחושש להתלונן יכול לפנות אצלנו ולא נחשוף כמובן את פרטיו".
הוא הוסיף, כי "לצערי, אנחנו זקוקים לעוד ידיים עובדות כדי להגדיל את האכיפה. שר העבודה שם דגש בנושא האכיפה והבטיח כי יגביר מספר העובדים וגם נדאג שהכספים יוחזרו לעובדים עד הגרוש האחרון".
הנציגה היחידה מרשתות השיווק שהגיעה לדיון, מנהלת משאבי אנוש ברשת רמי לוי, ציינה כי אין להם ברירה אחרת אלא לנכות מהעובדים את החוסרים במקרה של חוסרים בסכומים של מ-50 שקל ואחרי נוהל בדיקה מסודר לטענתה.
נזכיר, כי אתמול בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות, אמר שר העבודה יואב בן צור בין היתר כי "תחקיר ynet על זעקת הקופאיות האיר את עינינו. התופעה תיפסק. יהיו כתבי אישום, גם פליליים וגם יאכפו את דיני העבודה" .
מאז פרסום העדויות בתחקיר ynet, מפקחי משרד העבודה יצאו למבצע אכיפה ב-70 חנויות של 27 רשתות מזון, בהן גם אלה שהוזכרו בתחקיר. לאחר שנגבו יותר מ-200 עדויות מעובדים ומנהלי סניפים, הרי שבלפחות 60% מהרשתות שנבדקו עלה חשד להפרות של ניכויי שכר שלא כדין מעובדים, בשל חוסרים בקופה, בניגוד לחוק הגנת השכר.
נתונים אלה הציגה בוועדה ח"כ אפרת רייטן והוסיפה כי "יש כאלה שטוענים שבהסכם בין המעסיק לקופאי חתום במפורש כי אם יתגלו חוסרים הרי שהעובד ייקח זאת על עצמו. אבל הסעיף הזה בטל ביסודו ולא חוקי .לזה קוראים עושק. תפקידנו לטפל בתיקון לחוק הגנת השכר בו יש חריגים לנכות חוב על פי התחייבות בכתב מהעובד למעסיק למשל במקרה של הלוואה שנתנה לעובד ובהסכמתו, אבל להסיר לאלתר שגם אם ימצאו חוסרים זה יחול על העובד וינוכה משכרו".
עו"ד איתן פלג, שמייצג תביעות ייצוגיות בדינים מסוג אלו, הבטיח כי ינסח תיקון להצעת החוק ויעביר בהקדם לוועדת הרווחה.
ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה כי "יש מימד מקומם לעשוק דווקא את העובדים הכי מוחלשים באוכלוסייה ועוד על ידי בעלי ההון עם הרווחים הכי גדולים במשק".
עו"ד דיאנה בראון מקו לעובד דרשה להחמיר בענישה ולהגדיל את כוח האדם לטיפול בתופעה.