1 צפייה בגלריה
נערה
נערה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז קיבל לאחרונה תביעה של צעירה שהייתה בנערותה קורבן לתקיפה אכזרית ובריונות מצד חברותיה ללימודים, והורה למדינה ולשתיים מהתוקפות לפצות אותה בכ-1.7 מיליון שקל.
התובעת, כיום בת 27, הותקפה באופן קשה כשהייתה בת 14 בשתי קטטות שפרצו בינה לבין חבורת בנות אחרות. המקרה הראשון אירע ב-2009 כשבילתה עם חברתה במרכז העיר ביום שישי בערב ובסכסוך שהתעורר בינן לבין חבורת בנות אחרות, חלקן מבית הספר שבו למדה. היא הותקפה ונחבלה בכל גופה. שבוע בדיוק לאחר מכן היא הותקפה בשנית על ידי אותן בנות בזמן שבילתה עם חברתה בגן ציבורי.
כנגד שתיים מהתוקפות, שלא למדו בבית ספרה של התובעת ולא הייתה ביניהן כל היכרות מוקדמת, הוגש כתב אישום ובשנת 2011, בהיותן קטינות, ניתן נגדן גזר דין ללא הרשעה.
בתביעה שהגישה נגד המדינה ושתי התוקפות שהורשעו טענה הצעירה כי בהמשך ישיר לאירועי התקיפה, שבהם השתתפו כאמור גם נערות מבית הספר שלה, החלו אותן נערות במסע של רדיפה כלפיה שהתבטאה באיומים, קללות, הפחדות, התנכלויות והדרה חברתית שניתן להגדירם כבריונות והתעללות קבוצתית.
לדבריה, היא פנתה לקבלת עזרה מהצוות החינוכי בבית הספר אך נתקלה "בקיר אטום" ואדישות שהתבטאו בהיעדר טיפול בתלונותיה ובסימני המצוקה שלה. היא צירפה לתביעה חוות דעת שלפיה נותרה לה נכות נפשית ותבעה פיצוי בגין נזקיה.
עו"ד דוד רייכרטעו"ד דוד רייכרטמאי מזוז
המדינה הכחישה את טענות התובעת. נטען כי לא הוכח שהיא סבלה מהצקות בבית הספר או שהצוות החינוכי יכול היה לזהות אותן. בנוסף נטען כי הצוות החינוכי היה מנוע מלטפל בעניין שהיה תחת חקירה משטרתית.
אחת הצעירות התוקפות טענה להגנתה שהתובעת שרטה אותה ושמדובר היה בהגנה עצמית. כנגד התוקפת השנייה ניתן פסק דין חלקי בהעדר הגנה.
השופטת בלהה טולקובסקי הטילה 50% מהאחריות על המדינה ו-50% על שתי הצעירות התוקפות. היא דחתה את טענת התוקפת שמדובר היה בהגנה עצמית לאחר שהתרשמה שהתקיפה הייתה קשה ואכזרית ולא באה כתגובה לתקיפה מצד התובעת. בהתחשב בכך ובעובדה שהתוקפת הודתה בעובדות כתב האישום בנוגע לשני האירועים, הטילה עליה השופטת את האחריות לפיצוי התובעת בגין נזקיה בשל התקיפות.
באשר לאחריות המדינה דחתה השופטת את גרסתה וקבעה כי טענות התובעת בדבר הצקות ואיומים שתחתם הייתה נתונה מצאו תימוכין בכמה מסמכים מזמן אמת, כגון הודעתה במשטרה ופוסט בפייסבוק. מעבר לכך התקבלה גרסת התובעת כי איש מאנשי הצוות החינוכי לא דאג להתעניין בשלומה עקב אירועי התקיפות שעברה ולא וידא שהיא לא חווה התנכלויות מצד התלמידות שהיו מעורבות בתקיפה.
לאחר ניכוי תגמולי ביטוח לאומי, ובתוספת שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט, נפסק לתובעת פיצוי בסכום כולל של 1,735,744 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עוה"ד י' וינברג, ל' לנדו ואח' • ב"כ המדינה: עוה"ד ל' ליברמן ואח' • ב"כ התוקפת: עו"ד ד' ברנס • עו"ד דוד רייכרט עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין