מ-170 אלף תושבים ל-390 אלף תושבים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, הודיעה היום (ד') כי החליטה להפקיד תוכנית להכפלת העיר רמת גן. התוכנית כוללת תוספת של 83.4 אלף יחידות דיור וכן תוספת של כ-4.75 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר עד לשנת 2050.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התוכנית, שקודמה על ידי עיריית רמת גן ונערכה על ידי אדריכל יוסי פרחי ואדריכל נעם פרחי ממשרד פרחי צפריר אדריכלים.פ, מגדירה את מגמות הפיתוח לאורך צירים ראשיים בעיר ואת עוצמות הבנייה. המשמעות: בנייה גבוהה מעל 35 קומות מתוכננת להיות לאורך דרך ז'בוטינסקי, במתחם הבורסה, לאורך דרך בן גוריון בחלקו הצפוני ובמתחם אצטדיון רמת גן. בנייה של עד 35 קומות לאורך אבא הלל, בדרך אלוף שדה ולאורך דרך הטייסים. בנייה של עד 20 קומות לאורך רחובות השלד כגון הרא"ה ושדרות ירושלים שלאורכו עתיד לעבור קו מטרו. בתוך השכונות ובמרכז העיר המטרה היא לשמור על בנייה מרקמית של שמונה-תשע קומות. בשכונות בהם קיימת בנייה נמוכה - קריית בורוכוב, תל גנים, תל בנימין, רמת חן, שכונת הלל, שיכון ותיקים, כפר אז"ר ורמת אפעל - התוכנית משמרת את אופי הבינוי כבנייה צמודת קרקע.
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית אאורה ישראל רחוב הרואה רמת גן
התחדשות עירונית אאורה ישראל רחוב הרואה רמת גן
רמת גן
(צילום: גיל פיליבה)
כחלק מהמענה לגידול אוכלוסיית העיר, התוכנית מציעה הקמת מוסדות חינוך באזורי תעסוקה, כגון מתחם הבורסה, והרחבה של מוסדות חינוך קיימים. כמו כן, התוכנית מגדירה שלושה סוגים של התחדשות עירונית: הראשונה בהתערבות מרבית, שבה ההתחדשות תהיה בתוספת משמעותית של יחידות דיור; השנייה, התחדשות עירונית בהתערבות ממותנת בה ההתחדשות תהיה בהיקפים ובעוצמות מוגבלים; והשלישית, התחדשות בהתערבות מזערית המתאפיינת בטיפוח המצב הקיים ושמירה על המרקם.
העיר כוללת בתחומה פארקים (פארק הירקון, הפארק הלאומי והספארי) אזור תעסוקה (בורסה), מרכז להשכלה גבוהה (אוניברסיטת בר אילן) בית חולים תל השומר ואצטדיון רמת גן המשרתים את כל תושבי המטרופולין. חזון העיר הוא ליצור עיר מתחדשת לרווחת תושביה עם מגוון שימושים, עיר עם התרחשות עירונית ועסקית יחד עם מוקד משיכה לכל תושבי המטרופולין.
בתחום העיר עתידים לעבור שני קווי מטרו: האחד לאורך שדרות ירושלים והשני בחלקה הדרום מזרחי של העיר עם תחנה בתחום בית החולים תל השומר, כמו גם שני קוים של הרכבת הקלה: הקו האדום לאורך דרך ז'בוטינסקי והקו הסגול לאורך דרך אלוף שדה ודרך רפאל איתן. תוכנית המתאר מקנה את הכלים ומנחה להכנת תוכניות מפורטות בסביבות תחנות המטרו ותחנות הרכבת הקלה תוך התאמה לתכנית מתאר ארצית ,אשר יתייחסו לריכוז שטחי תעסוקה סביב התחנות, יצירת מגוון רחב של יחידות דיור, בדגש על דירות להשכרה ויצירת מרחבים ציבוריים זמינים, נגישים ואיכותיים לטובת ציבור המשתמשים בהסעת המונים.
הוועדה המחוזית ציינה בהחלטתה כי רואה חשיבת רבה בקידום הקו הצהוב אשר ישרת מספר ערים ביניהם רמת גן, בני ברק וגבעתיים וקוראת למשרד התחבורה להמשך תכנונו ומימושו. החזון התחבורתי בתוכנית המתאר בא לידי ביטוי בשינוי תפיסת התחבורה ותכנון רחובות בהעדפה לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים תוך דחיקת הרכב הפרטי לתחתית הפירמידה.
עוד ציינה, כי העיר רמת גן עשירה במבנים ואתרים נופיים בעלי ערך והטמעת נושא השימור בתכנית המתאר נעשה באופן שמאפשר את פיתוחה של העיר תוך שמירת הזהות והמורשת התרבותית של העיר.
העיר גובלת בצפונה ובדרומה בשני פארקים מטרופוליניים: פארק הירקון והפארק הלאומי ותכנית המתאר התוותה מערכת צירים ירוקים להולכי רגל ורוכבי אופניים אשר יקשרו בין הפארקים לשכונות המגורים הגובלות בהם. במהלך קידום התוכנית נמצא כי מתחם אוניברסיטת בר אילן בעל פוטנציאל לפיתוח שלא ממומש וניתן לקבוע בו תוספת משמעותית של מעונות סטודנטים ומבנים לצרכי האוניברסיטה והוועדה קבעה בהחלטתה כי למתחם זה תוכן תכנית מפורטת אשר תקבע העצמה של זכויות בנייה.
רמת גן היא אחת הערים המרכזיות במחוז תל אביב. העיר, שתוכננה על ידי ריכרד קאופמן ויועדה להיות "עיר גנים", הוקמה בשנת 1921. שטח העיר הוא 16.3 אלף דונם והיא גובלת בערים תל אביב-יפו, גבעתיים, קריית אונו, בני ברק וגבעת שמואל. העיר מונה כ-170 אלף תושבים עם 67.5 אלף יחידות דיור קיימות ועוד 15.46 אלף מאושרות וכ-1.5 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, מסר: "לעיר רמת גן יש תפקיד חשוב במטרופולין ותכנית המתאר אשר מחליפה את התכנית המאושרת משנת 1979, באה לתת מענה לצרכים העתידיים של האוכלוסייה הן ברמה העירונית והן ברמה המטרופולינית".
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן: "אחרי 50 שנים, הגיע הזמן שלרמת גן תהיה תוכנית מתאר חדשה ומעודכנת שמתכתבת עם הצרכים, העוצמות והפוטנציאל של ר"ג 2050. התוכנית מציבה חזון תחבורתי והופכת את הפירמידה, לא עוד הרכב הפרטי בראש, כי אם הולך הרגל בראש הפירמידה, תחב"צ ואופניים ובסוף הרכב הפרטי".

התחדשות עירונית בחולון

בתוך כך, אתמול החליטה הוועדה המחוזית תל אביב להפקיד תוכנית ענק להתחדשות עירונית ברחוב יוספטל בחולון. מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית בהיקף בנייה משמעותי בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70). התוכנית כוללת הקמת מתחם שישלב מגורים, שטחי מסחר ותעסוקה ומבני ציבור בסמוך למפגש שני קווי מטרו ורכבת ישראל.
2 צפייה בגלריה
הדמיית רחוב יוספטל בחולון
הדמיית רחוב יוספטל בחולון
הדמיית רחוב יוספטל בחולון
(הדמיה: ישר אדריכלים)
התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-68 דונם, והיא ממוקמת משני צדיו של רחוב יוספטל, מזרחית לתחנת הרכבת יוספטל ונתיבי איילון ומערבית לרחוב אילת. בתחום התוכנית עתידים, כאמור, להצטלב שני קווי מטרו ותוקם תחנה תת קרקעית משותפת הכוללת ארבע כניסות ויציאות להולכי רגל.
התוכנית, שקודמה על ידי הוועדה המקומית חולון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ובליווי חברתי של המינהלת העירונית להתחדשות, כוללת הקמת 1,340 יחידות דיור שיוקמו בשבעה מגדלים בני 65-30 קומות, שישלבו מגורים, שטחי מסחר ותעסוקה שטחי ציבור, ושלושה מבני מגורים בני תשע קומות. בנוסף, בסמוך לנתיבי איילון, התוכנית כוללת הקמת מגדל בן 30 קומות בשימוש ציבורי המיועד בין השאר למשרדי ממשלה.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד ישר אדריכלים ומנוהלת על ידי החטיבה לבינוי ערים בחברת ההנדסה וקסמן גוברין גבע, מסדירה מערכת שטחים פתוחים המשולבת בגינות כיס וברשת מעברים להולכי רגל רציפים והמשכיים לאורכו ולרוחבו של המתחם הממשיך לשכונת ג'סי כהן מדרום ונאות רחל מצפון. בנוסף, מתוכננת כיכר עירונית בהיקף של כחמישה דונם בחזית הדרומית של רחוב יוספטל אשר בין היתר תשמש גם כניסה ויציאה לתחנות המטרו, וכן מתוכננת טיילת לאורך האיילון.
כיום מצויים במתחם 15 מבני מגורים בני שלו-שמונה קומות ובהם 550 יחידות דיור שיפונו לטובת הפרויקט. מהוועדה נמסר כי תוכנית זו משלימה עבודת תכנון רחבת היקף של תוכניות להתחדשות עירונית בסביבת המתחם הן בעיר השכנה בת ים והן בשכונת גסי כהן בה מקודמת מדיניות תכנון נרחבת.
יו"ר הוועדה המחוזית ערן ניצן מסר: "מדובר בתוכנית אסטרטגית המיישמת את עקרונות תוכנית המתאר ארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70), ובמיקום ייחודי שאין שני לו במחוז כולו".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, הוסיף: "אזור תחנת יוספטל על תוואי המטרו, הוא מוקד פיתוח והתחדשות עירונית מרכזי של חולון ובת ים. מדובר בתכנית שתשרת את האוכלוסייה הצומחת במרכז באופן מיטבי, עם כמות יחידות דיור גדולה, שטחים מסחריים וכמובן מערכת התחבורה החדשנית והאיכותית שתוקם".