"אנחנו נקפיא את המשכנתאות". כך הכריז היום (ד') יו"ר הליכוד והאופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, בוועידת ראשי המפלגות שקיימה התאחדות התעשיינים. נתניהו התייחס בדבריו לתיקים שח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, הודיע כי הוא רוצה אותם, ואמר כי "התיקים המרכזיים של האוצר הביטחון צריכים להישאר אצל הליכוד. הציונות הדתית תהיה בקואליציה וגם בן גביר. אנחנו נקים ממשלה לאומית. אבל הניהול המרכזי יישאר בליכוד וככה נוביל לתוצאות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן התייחס נתניהו לבעיית יוקר המחיה ואמר כי "צריך להקפיא את המשכנתאות ואת מחוללי האינפלציה. הרי מה שמחולל את האינפלציה זה כמה מרכיבי יסוד שהם החשמל, המים, הדלק והארנונה. אם אתה עוצר את הגלגל הזה אז כולם נעצרים. הייתי בהלם שבממשלה עכשיו הם לא עצרו את זה, וזה גם לא היה עולה כלום. אבל אתה לא יכול לשים נהג של קורקינט בתוך מרצדס".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו בוועידה
(צילום: סיון פרג')
כמו כן ציין נתניהו כי "אין סתירה בין כלכלת שוק חופשי ורווחה. בלי שוק חופשי אין כסף לרווחה. הדבר הזה כבר מובן היום. בגרעין של הכלכלה החופשית אנחנו נותנים לעסקים להתקדם ומוחקים את הבירוקרטיה איפה שזה אפשרי, וכשיש לך את זה, אז יש לך כסף לתת וקודם כל הייתי נותן לזוגות צעירים. לכן אמרתי כבר בממשלה הקודמת שניתן חינוך חינם מגיל 3. אבל עכשיו שואלים אז מה המקורות, אז יש תקבולי מיסים וגם קרן העושר מהגז הטבעי - הקרן נועדה לחינוך. הגז הטבעי מחזק את הכלכלה והתעשייה ומעניק לנו עוד כסף לרווחה". למרות דבריו של נתניהו, יש לציין כי התקבולים מחברות הגז בקרן העושר שהחלה לפעול רק השנה עדיין נמוכים ועומדים על פחות מ-2 מיליארד שקל, וכי למרות העודף השנתי בתקציב המדינה, ישראל נמצאת עדיין בחובות של טריליון שקל עליהם משולמים תשלומי ריבית בסך יותר מ-40 מיליארד שקל בכל שנה.
כמו כן ציין נתניהו כי "אני רוצה שילדים ילמדו אנגלית חובה כבר בגן. אנחנו גם נמצא דרך לצרף את החרדים בהידברות".

מיכאלי: "אנחנו נעלה את שכר המינימום"

יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, הצהירה בכנס כי בממשלה הבאה היא תפעל להעלאת שכר המינימום, במסגרת עסקת חבילה של הממשלה עם המעסיקים. "ההתחייבות שלנו היא להעלות את שכר המינימום. אני בעד שזה יהיה במסגרת עסקת חבילה, ואני חושבת שזה האינטרס של המעסיקים להגיע להסכם משותף. יש פה אינטרס Win-Win מובהק. עובד שמרוויח טוב יותר, הוא גם עובד שיפיק יותר. החוק להעלאת שכר המינימום משפיע עלינו יותר ממה שאנחנו חושבים והוא קשור לערך שלנו כעובדים ומשפיע לטובה על מקצועות בהם ההכנסה נמוכה כמו הוראה ועבודה סוציאלית". יצוין שהתנגדות של חברות כנסת ממפלגת העבודה ששכר המינימום יעלה רק ב-100 שקל השנה הביא לאי אישור כל עסקת החבילה בכנסת טרם התפזרותה בסוף חודש יוני. עד כה הפסידו העובדים כבר מאות שקלים מאי העלאת שכר המינימום כלל.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי בוועידה
(צילום: סיון פרג')
כמו כן התייחסה מיכאלי בכנס לפערי השכר בין נשים לגברים ואמרה כי "לצערי יש עדיין פער של 30 עד 35 אחוז בשכר בין גברים לנשים, וכל מי שחותם על הסכם שבו הוא מפלה נשים לעומת גברים בתפקיד זהה, פוגע בסופו של דבר גם בעצמו, במיוחד במגזר היצרני שצריך ידיים עובדות וכוח אדם איכותי, וכולנו יודעים שנשים הן כוח אדם שחייבים לקדם ושירוויחו שכר שווה וראוי".
כמו כן התייחסה לבעיית יוקר המחיה ואמרה כי "יוקר המחיה הוא לא רק פועל יוצא של גובה המחירים. המדינה צריכה להשקיע בתושבים שלה ולהקל עליהם בכל הממדים - גם להשקיע בעובדים, גם לדאוג שהחינוך יהיה חינם מגיל 0, כל מדינות אירופה ואפילו בארה"ב מכניסים את היד עמוק לכיס ומשקיעים בתשתיות והתשתיות הן לא רק פיזיות. חשוב להשקיע באנשים".

כמו כן התייחסה מיכאלי לבירוקרטיה הכבדה בישראל, ואמרה כי "הבירוקרטיה בישראל מוגזמת וצריך למגר אותה. עם זאת לא צריך להעלות מיסים בישראל. יש היום גביית יתר של 31 מיליארד שקל בשנה והכסף הזה צריך לחזור לתושבים. כמו כן אני חושבת שדיור צריך להיות באחריות המדינה והמדינה לא צריכה לספסר בקרקעות שלה. אדם צריך להיות מסוגל לקנות פה בית והמדינה צריכה גם לדאוג לדירות להשכרה. יש אנשים שלא יצליחו להגיע לקורת גג אם לא ניתן להם את ההזדמנות ונעזור להם".
כמו כן ציינה מיכאלי כי היא לא תומכת אוטומטית בהסתדרות. "אני כיו"ר מפלגת העבודה, כשהיה צריך יצאתי נגד הוועדים החזקים ואף הלכתי לבית משפט. צריך להגיד שאת השחיתות יש למגר בכל מקום ואם יש ניצול לרעה של כוח צריך למגר אותו. עם זאת העובדים שלנו זוכים לזכויות כתוצאה של עבודה מאורגנת. לכן אסור לשפוך את התינוק עם המים".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר התייחס לנושא יוקר המחיייה ואמר כי "זה נושא שיוצר הרבה מאוד תשומת לב תקשורתית, אבל רוב הסיקור התקשורתי טועה בבסיס בכך שהוא משווה את המחירים פה לחו"ל. הסיבה שחושבים שבישראל יותר יקר מבאירופה זה בגלל שהשקל התחזק. זה לא שבאמת יותר יקר פה. נכון שאם משווים אותנו למדינות עם אירו חלש לעומת השקל החזק שלנו, זה מרגיש שאנחנו יקרים, אבל בפועל המזון שלנו כמעט ולא התייקר בשנה החולפת לעומת מדינות אחרות.
"אם אנחנו רוצים להוריד את המחירים יש להפחית את המע"מ על המזון, שהוא יחסית גבוה לעומת מדינות אחרות. דבר נוסף שאפשר לשנות זה את עלויות הייצור המאוד יקרות בישראל - עלות הארנונה, עלות המים, עלות החשמל - אפשר להפחית אותם וזה יוריד את המחירים. כמו כן, צריך גם להקל על האוכלוסיות החלשות. קצבאות הזקנה בישראל הן בושה וזו רק דוגמה לשינויים שצריך לעשות במערכת".
3 צפייה בגלריה
רון תומר
רון תומר
רון תומר
(צילום: סיון פרג')
תומר התייחס גם להתנגדות של התאחדות התעשיינים ליום השבתון ביום הבחירות, שעולה מיליארדי שקלים למשק, ואמר כי "חשוב לזכור כי שליש מהאנשים לא מצביעים ולכן הם למעשה מקבלים סתם יום חופש. בנוסף עולה השאלה האם בכלל יום שבתון מעלה את אחוזי ההצבעה, וממה שאנחנו רואים במדינות אחרות התשובה היא לא. אפשר להפחית את מספר שעות העבודה באותו היום כדי להקל על אנשים להצביע, אנחנו בעד שאנשים יצביעו, אבל אין סיבה שזה יהיה יום שבתון מוחלט".