לפני מעל לשבוע אישרה ועדת הכספים בכנסת, באיחור של חודשיים, את הארכת תקנות הפיצוי לחודשים ינואר-פברואר לבעלי העסקים ביישובי הצפון המפונים, ולעסקי התיירות ביישובי הספר שנפגעו מהמלחמה. העצמאים, שהמתינו במתח רב ותחת עול כלכלי כבד, נשמו סוף סוף אנחת רווחה ומה שהרגיש כמו ניצחון קטן שיאפשר להם לקבל פיצוי שיצליח לממן את הוצאות החג - הפך שוב למפח נפש.
"אנחנו בודקים שוב ושוב באתר רשות המיסים כדי לראות האם פתחו כבר את המערכת להגשת בקשות הפיצוי אבל זה לא קורה", סיפר בתסכול בועז רז, עצמאי מקריית שמונה, קבלן ביצוע, יועץ ומשווק גופי תאורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
הילה ובועז רז
הילה ובועז רז
הילה ובועז רז
(צילום: יאיר שגיא)
לפני כחצי שנה הוא ורעייתו הילה, עצמאית גם כן, נטשו במהירות עם ארבעת ילדיהם את העיר המאוימת מאש החיזבאללה ועקרו הכי רחוק שאפשר - לדירה שקיבלו במימון המדינה באילת. הם לא זכאים לדמי כלכלה ונאלצים להשיג את מטה לחמם בעזרת שני הילדים הבכורים שמצאו עבודה בעיר.
"איך מצפים שנחיה אם את המקדמה האחרונה קיבלנו לפני חודשיים? הספקים שהביאו לנו סחורה לוחצים עלינו, חברות המימון לוחצות עלינו. הכל נעצר. מה אני אומר לכולם שרוצים את הכסף שלהם ב-10 בחודש ואין לי מה לתת להם? אנחנו מרגישים שמאז שתושבי הדרום חזרו ליישובים שלהם אף אחד לא מתייחס אלינו וחושב על מה שקורה אצלנו, שהותירו הכל מאחוריהם בצפון", טוען בועז.
אשתו הילה, שמנהלת פיצוציה בלב קניון נחמיה שבצפון העיר, מספרת: "עזבנו את הבית מעכשיו לעכשיו, למחרת הפשיטה על עוטף עזה, ורק אחרי כחודשיים העזנו להגיע בחזרה לקריית שמונה וזרקנו את כל הסחורה שהייתה לי בעסק. ערמות של פיצוחים וממתקי גומי שמכרנו במשקל התייבשו או התליעו. זה היה בדיוק בחג הסוכות והשקענו המון כסף על חטיפים, שתייה וכמויות אדירות של גלידות שנותרו במקפיאים, והשארנו מאחור עבור החיילים. את מה שפג תוקפו זרקנו לפח".
3 צפייה בגלריה
הפיצוציה הנטושה של הילה רז
הפיצוציה הנטושה של הילה רז
הפיצוציה הנטושה של הילה רז בקניון נחמיה
עוד מספרת הילה כי בעלה והיא מנסים לחפש עבודה בעיר הדרומית כדי לממן את הוצאות ליל הסדר ולהתפרנס, בינתיים אבל אומרים להם כי אין צורך בעובדים ויש עדיפות למקומיים שמוכנים להתחייב. "אני רוצה לפנק את הילדים ולשמח אותם, ומי יודע מתי יגיעו הפיצויים כי גם כשיפתחו את המערכות להגשת הבקשות זה יכול לקחת 21 יום עד שנראה את הכסף שמגיע לנו בחשבון".
עופר יוסף, בעלי מכבסת עדן בקיבוץ ראש הנקרה, שפונה מתושביו, מגיע בכל בוקר אל המכבסה שבקו הראשון לאש החיזבאללה. "יש לי אישור לעבוד כי כמה מפעלים חיוניים זקוקים לשירותים שלי אבל היקף העבודה הוא 20 אחוז מהרגיל מזה חצי שנה", הוא מספר.
העובדים במכבסה הוצאו מזמן לחל"ת ועופר והשותף שלו מחזיקים את המקום בשיניהם. הבשורה על הארכת מתווה הפיצוי גם לחודשים ינואר-פברואר הייתה עבורו לעג לרש. "באוקטובר קיבלתי מקדמה חלקית ומאז כלום. מסרתי את כל המסמכים שביקשו ואני זקוק לכסף כדי שהעסק לא יקרוס ולא מבין מה קורה", הוא מתאר. "בפעם האחרונה שהתקשרתי למוקד המסים, אחרי שעות של המתנה, אמרו לי שזה בטיפול אצל פקיד שומה ומאז דבר לא קרה. ניסיתי את מזלי במסלול פיצוי אחר, 'אדום', ונדרשתי לשכור עורך דין שאשלם לו 15 אחוז מהפיצויים. אני זקוק לאוויר לנשימה לפחות של נובמבר-דצמבר כדי לשלם לספקים שלנו. יש לי עסק של 30 שנה ואני מתחנן שלא יתנו לי לקרוס. אין עם מי לדבר".
3 צפייה בגלריה
עופר יוסף
עופר יוסף
עופר יוסף
(צילום: אפי שריר)
בעקבות פנייתנו לרשות המיסים, נערכה בדיקה בתיקו של יוסף וזו העלתה "תקלה טכנית בהעברת הכסף". הובטח לנו כי הוא יקבל את המגיע לו "בימים הקרובים". כשיפתחו ברשות המיסים את המערכות להגשת בקשות הפיצוי לינואר-פברואר הוא ינסה שוב את מזלו ומקווה שהפעם הדרך תהיה קלה יותר.
עוד צפויה לו ולאלפי בעלי עסקים בצפון דרך ארוכה עד שיחזרו לשגרה והעתיד עודנו לוט בערפל, והחירות עוד רחוקה. "אנחנו לא נחגוג לצערי הרב את פסח השנה", יוסף מספר בצער. "אחותי איבדה את בתה גאיה חליפה, שנרצחה במסיבת הנובה, אחי גר ביערה והוא מפונה. כל המשפחה מפוזרת ואין מצב רוח לחגוג. לא מצב פיננסי ולא מורל. פשוט נשב בבית".

רשות המסים: "שואפים לפתוח את המערכת לפני החג"

מרשות המיסים נמסר כי "התקנות טרם פורסמו ברשומות, אך מאז האישור (להארכת המתווה) פועלת הרשות לביצוע ההתאמות המחשוביות במערכת הפיצויים תוך שאיפה לפתוח את המערכת להגשה ותשלום לפני החג. ככלל, במרבית המקרים התשלום מועבר תוך ימים בודדים מההגשה ובתביעות שעוברות לבדיקה משולמת".
בתגובה נמסר עוד כי "המערכת שתפתח אמורה לתת מענה לתקופת זכאות ינואר-פברואר 2024, במספר מסלולים ליישובים באזורים שונים: מקדמות ליישובים בצפון שפונו ועסקי תיירות ביישובי ספר שפונו, וכאלה שלא פונו. מסלול מחזורים ליישובי קו העימות, מסלול הוצאות מזכות לאילת, ים המלח, הגולן ויישובים שהיו זכאים למחזורים 100% בדצמבר".