החברות ימית סינון וטיפול במים (ימית ישראל), ימית סינון (2002) ותלמי עופר אחזקות והשקעות הגישו היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה דחופה לצו פתיחת הליכים וצו הקפאת הליכים ולאישור התקשרות מיידית בהסכם מכר. זאת בעקבות חובות לנושיהן בהיקף של כ-55 מיליון שקל.
הקבוצה עוסקת מזה 35 שנים בפיתוח, יצור, הרכבה, שיווק, מכירה, אספקה, התקנה ושירות של פתרונות, מערכות, מתקני ואביזרים לסינון וטיפול במים, למגזר התעשייתי, למגזר המוניציפאלי ולמגזר החקלאי, בישראל ובחו"ל. בעל המניות באחזקות והשקעות הוא עופר תלמי והוא הדירקטור היחיד באחזקות והשקעות, בימית ישראל ובימית 2002.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החברות ביקשו בשלב זה את צו הקפאת ההליכים לתקופה בת 90 ימים, במטרה להוציא לפועל עסקת מכר אשר גובשה עוד בטרם הגשת הבקשה עם הקונה - MAT Investment Holding, שהינה תאגיד ספרדי העוסק בתחום הפעילות בתמורה לעד כ-7 מיליון דולר.

המפעל אינו עובד מפרוץ המלחמה

במסגרת הבקשה נטען באמצעות עוה"ד צוריאל לביא ושירלי יפרח-אזור ממשרד ליפא מאיר, כי מפעל ימית ישראל הוא מפעל היצור העומד מול לקוחות החברה בישראל ובעולם (בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים) ממוקם בניצני שלום, במעבר טול כרם. ימית ישראל מעסיקה כ-100 עובדים, מתוכם כ-75 עובדי יצור, כולם פלסטינים מטול כרם.
נטען כי "נוכח מצבה הפיננסי של החברה וביתר שאת מאז השבת השחורה ב-7.10.2023, המפעל אינו עובד בכושר יצור מלא, אם בכלל, כל ההזמנות הקיימות עבור לקוחות החברה, בישראל ובחו"ל, מתעכבות ולא מיוצרות, הדבר גורם לחוסר יציבות בקרב הלקוחות, בעיקר לקוחות חו"ל, עד כדי סכנה ממשית לאובדן הלקוחות (לרבות זליגתם לטובת מתחרים).
"עסקת המכר כרוכה בסגירתו של המפעל בישראל, תוך רכישת פעילות ונכסים של ימית ישראל והעברת היצור לתאגיד הקונה. כל יום שחולף, ללא קידומן של ההזמנות הקיימות ו/או שימור הלקוחות הקיימים, לצד ההוצאות ההולכות ומצטברות בגין 'הפעלתו' של המפעל, מוסיף נזק עצום וגורע (בהכרח) מהממכר הפוטנציאלי והתמורות בגינו.
"יובהר, כי דרישתה של הקונה מלכתחילה, כתנאי לעסקה, הייתה כי המפעל יופעל במתכונת מלאה לצורך יצור ו/או השלמת יצור של כלל ההזמנות הפתוחות הקיימות, על מנת לשמר את לקוחות החברה והמוניטין שלה. ואולם, לאחר בחינת ההכנסות, ההוצאות והתזרים הצפוי, טרם הגשת הבקשה, הגיעו החברות למסקנה כי הדבר לא ניתן ליישום, בהעדר מימון ראוי לתוכנית הפעלה. משום כך ועל מנת לצמצם נזקים ולהימנע מאובדן לקוחות ומוניטין, החברות ביקשו מהקונה את המתווה הנוכחי ולפיו היצור ו/או השלמת היצור עבור הלקוחות בהם הקונה מעוניינת, מתוך ההזמנות הקיימות נכון למועד הגשת הבקשה, יוטלו על הקונה, על חשבונה ובאחריותה".

ההכנסות ירדו- נטפים כבר לא לקוחה

מהבקשה עולה כי בשנים 2020-2021 עמד מחזור המכירות של ימית ישראל, באמצעותה מבוצעת פעילות היצור והמכירה של החברות הישראליות, ע"ס ממוצע של כ-47.5 מיליון שקל. בשנת 2022 ירד מחזור המכירות לסך של כ-37.7 מיליון שקל.
עוד נטען כי עד לשנת 2019 צבר הלקוחות של ימית ישראל כלל את חברת נטפים, אשר היוותה לקוח משמעותי של תחום הפעילות. נטען כי במהלך שנת 2019 החליטה נטפים - משיקוליה - להעביר את פעילות היצור שלה לטורקיה, דבר אשר היווה פגיעה קשה בהיקף המכירות של ימית ישראל.
הבקשה הוגשה לבית המשפט בהתייחס ל-3 חברות יחדיו, כאשר המדובר בחברה אם (אחזקות והשקעות), המחזיקה בבעלות מלאה בשתי חברות בנות (ימית ישראל וימית 2002). פעילות הקבוצה מחוץ לישראל מתבצעת באמצעות חברות בנות, אולם בעניינן לא מתבקש סעד כלשהו והן אינן קשורות לבקשה.
מהבקשה עולה כי מתוך 55 מיליון שקל חובות לקבוצה כ-36 מיליון שקל הוא חוב לבנק הפועלים, כ-850 אלף שקל חוב לבנק מזרחי טפחות, כ-2 מיליון שקל חובות בדין קדימה, כ-6 מיליון שקל חובות בגין עובדים - כולל שכר בגין אוקטובר 2023 שלא שולם, סוציאליות ועתודות לפיצויים וכ-11 מיליון שקל חובות לספקים.