1 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
ועדת הערעורים שבבית המשפט המנהלי בבאר שבע קיבלה לאחרונה ערעור שהגישה חיילת לשעבר על החלטת משרד הביטחון, שדחה את בקשתה להכיר בה כנכת צה"ל בגלל ליקויים בגב התחתון. נקבע שעיסוקה במהלך שירותה הצבאי בנשיאת טילי אוויר גרם לה לבקע דיסק ולנכות.
ביוני 2019 החליט קצין התגמולים במשרד הביטחון לדחות את בקשת החיילת להכיר בה כנכה. הוא נימק זאת בכך שעל בסיס החומר העובדתי והרפואי לא הוכח קשר סיבתי בין תנאי השירות שלה לבין מצב הגב התחתון.
החיילת לשעבר שירתה בצה"ל מ-2011 עד 2016 בשירות סדיר ובקבע. בסדיר היא שירתה במחלקת האוויר ובשנים האחרונות בשירות קבע בתפקיד ראש צוות טילי אוויר. היא ציינה שתפקידה כלל פעולות חוזרות ונשנות של הרמת ראשי טילים מהרצפה לעמדת תיקון, כעשר פעמים ביום, ולפעמים גם נשיאתם בין חדרי המעבדה.
בפברואר 2016 היא החלה לסבול מכאבים חריפים בגב תחתון, כשבאחד הבקרים אף לא הצליחה לזוז. הכאבים היו מלווים בהקרנה לאגן ולרגל שמאל לכל ארכה. היא ניגשה למרפאת הבסיס והופנתה למיון בבית חולים סורוקה, שם אובחנה כסובלת מבקע דיסק עם לחץ על השורש. לפי חוות דעת שהגישה היא סובלת כיום ממגבלת תנועה בעמוד השדרה המתני ומכאבים עזים בגב התחתון.
לטענת קצין התגמולים, הרמת הטילים הייתה בהיקף של כ-100 פעמים בשנה עד לגובה השולחן ואין קשר סיבתי בין מצבה גבה של המערערת לבין תנאי השירות. הוא הפנה לרישומים רפואיים ביחס לכאבי גב בשנים 2007-2006, זמן רב לפני גיוסה.
עו"ד פליקס פרטוקעו"ד פליקס פרטוקגל פרטוק
המערערת השיבה כי אכן היו לה כאבי גב באותן שנים בגלל בעיות גדילה, אך הם היו ללא הגבלות וחלפו מאז, ושנים רבות לפני גיוסה לא היו לה בעיות של כאבי גב.
ואכן, ועדת הערעורים בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי קיבלה את הערעור. הם ציינו שעדות המערערת נתמכת בעדות מפקדה, שלפיו עבודתה הייתה כרוכה בתנועות חוזרות ונשנות של הרמת טילים במשקל 27 ק"ג, כיפוף של הגב בשל הרמת הטיל, העברת הטילים בין העמדות השונות שהיו כל אחת בחדר אחר, וישיבה בכיסאות במשך שעות לבדיקת הטיל.
בפסק הדין צוין כי בסוף 2015 היה עומס רב בשל תוכנית סוף שנה ביחידה, בהשתתפות כל הפיקוד הבכיר. שעות העבודה ונפח העבודה התארכו באופן משמעותי והיא סבלה מאוד מכאבי גב. הוועדה קבעה כי פעילות זו יכולה לשמש בסיס להכרה בקשר הסיבתי המשפטי הנדרש שכן אבחון הליקוי בגב היה בסמוך לכך, בפברואר 2016.
לאור זאת סיכמה הוועדה כי הוכח ברמת הסתברות מאוד מתקבלת על הדעת הקשר הסיבתי הרפואי העובדתי והמשפטי בין האירועים בשירות ובין תחלואת המערערת בגב תחתון. משרד הביטחון חויב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערת: עו"ד יניב ולטפריינד • ב"כ המשיב: עו"ד סימונה גולדמן מימון • עו"ד פליקס פרטוק עוסק בדיני צבא ובטחון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין