הירידה בהשקעות בהייטק נמשכת: מסקירה של מכון המחקר והמדיניות (SNPI) Start-Up Nation Policy Institute שהתפרסמה הבוקר (יום א'), עולה כי ברבעון הראשון של 2023 סכומי ההשקעות בהייטק הישראלי עמדו על 1.7 מיליארד דולר בלבד - הנתון הרבעוני הנמוך ביותר מאז 2018. זאת, כאשר כ-40% מההשקעות גויסו על ידי שלוש חברות בלבד (eToro, Wiz, Via). לצורך ההשוואה, ברבעון המקביל אשתקד ההשקעות עמדו על 6.7 מיליארד דולר.
לפי כותבי הדוח, הירידה בהשקעות ברבעון האחרון שבין ינואר למרץ 2023 הגיעה על רקע שתי התפתחויות מדאיגות - המשך המיתון הכלכלי העולמי והמהפכה המשפטית אותה הובילה הקואליציה. בדוח מצוין כי אם קצב ההשקעות הזה יימשך עד סוף השנה, ההשקעות בסטארטאפים ישראליים יסתכמו בכ-6.8 מיליארד דולר בשנת 2023 - ירידה של כ-60% ביחס להשקעות בשנת 2022, וירידה של כ-75% ביחס להשקעות ב-2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

"ברור שניסיונות החקיקה תרמו לירידה בהשקעות"

הנתונים שעולים מהסקירה ומצביעים על ירידה בהשקעות, שמתלווה לירידה במספר הסטארטאפים החדשים בשנים האחרונות, מכניסים את ההייטק הישראלי לשולי סיכון בעייתיים, שבשלב זה מאיימים בעיקר על סטארטאפים חדשים שהוקמו או גייסו Seed אחרי 2021. לפי הסקירה, סטארטאפים משנתונים מוקדמים יותר, ובפרט אלה שגייסו Seed בין 2017 ל-2019 ניצלו את תקופת השיא של ההתאוששות מהקורונה ובממוצע מצבם עדיין טוב יחסית.
לפי הדוח, אם אכן תימשך הירידה בהשקעות בסטארטאפים ישראליים בתחילת דרכם, התופעה עלולה להחריף את ההידרדרות המתמשכת ביזמות בהייטק הישראלי. נתונים ראשונים על היזמות בשנת 2022 מלמדים כי בשנה זו הוחרפה מגמת הירידה במספר הסטארטאפים החדשים. "המסקנה המצערת", נכתב בדוח, "היא שאם שנת 2023 תמשיך במגמה זו - ישראל לא תוכל להיחשב עוד כאומת הסטארט-אפ".
כדי לנסות להפריד את השפעת המשבר הפוליטי בישראל מההשפעה הגלובלית של המיתון העולמי, ערכו בסקירה השוואה לשני אקוסיסטמים מובילים - עמק הסיליקון ולונדון. בעמק הסיליקון מגמת ההשקעות דווקא מתחזקת ברבעון החולף, בעוד ישראל ולונדון חוות ירידה יחסית מתואמת. הסבר אפשרי לכך לפי כותבי הדוח הוא התופעה הידועה שלפיה בתקופות של אי-ודאות גבוהה, קיימת נטייה להון לזרום משאר העולם לארה"ב. כותבי הדוח מוסיפים כי "משיחות רבות שקיימנו עם משקיעים ויזמים עולה באופן ברור שניסיונות החקיקה של הרפורמה המשפטית תרמו לירידה בהשקעות, אך לאור הנתונים קשה לאמוד את חלקו של מהלך זה ביחס להשפעת המיתון העולמי".

"שינוי המשטר יזעזע את יסודות ההייטק הישראלי"

בנוסף, מציינים כותבי הדוח כי השינויים המשטריים אותם הובילה הקואליציה טלטלו את החברה בישראל, הביאו להגברת אי-הוודאות, להיחלשותו של השקל, לאזהרות של חברות הדירוג Moody’s ו-Standard & Poor, ולפגיעה באמון המשקיעים הזרים. כל אלו כמובן לא פסחו על סקטור ההייטק, והדבר התעצם בעקבות הקרע חסר תקדים בין בכירי ההייטק לממשלה. מספר גופים - בהם אגף הכלכלנית הראשית ואגף התקציבים במשרד האוצר, המכון למחקרי בטחון לאומי, ואפילו ראש פורום קהלת לכלכלה - יצאו עם אזהרות חריפות לגבי השלכות השינויים החוקתיים על כלכלת ישראל.
עוד נכתב בדוח כי "הסיכון הייחודי הנובע מאי-הוודאות לגבי המשטר והגנה על זכויות הפרט והקניין בישראל, עלול לזעזע באופן בלתי הפיך את היסודות של ההייטק הישראלי. יסודות אלה בנויים בראש ובראשונה על כוח האדם הטכנולוגי, ועל הרצון של כישרונות אלה להמשיך לפעול בישראל.
"בהתאם, התופעה המטרידה ביותר בעינינו היא המגמה המסתמנת של עזיבה לחו"ל של חברות ועובדי הייטק. מדובר באובדן בלתי הפיך של כוח אדם איכותי המאופיין בפריון עבודה גבוה אשר מוביל את הכלכלה הישראלית ואחראי על חלק משמעותי מהיצוא (מעל מחצית) וממיסי ההכנסה (מעל לרבע)".
מנכ"ל SNPI, אורי גבאי, אמר היום בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio: "המיתון הגלובלי פוגע בנו בתקופה הכי חלשה שלנו, עכשיו נוספה אי-הוודאות המקומית סביב הרפורמה המשפטית והשילוב של שניהם יכול להיות קטלני.
"החברות הצעירות יותר, סטארטאפים שנפתחו אחרי 2021, הם מה שבעיקר מדאיג אותנו. הסטארטאפים שנוסדו קצת לפני כן בעצם נהנו מתקופת הבועה של 2021, עד אמצע 2022, וחלקם במצב לא רע. חלקם גם אם לא קיבלו השקעות בשני הרבעונים האחרונים, אך יש להם קופת מזומנים עדיין יחסית גדולה. הסטארטאפים החדשים עלולים לא לשרוד את זה ולסגור את החברה או גרוע מזה, לנסות את מזלם במדינה אחרת כי לא הולך להם בישראל.
"החשש האמיתי זה שהמוחות המוכשרים בכלכלה הישראלית יקחו את הדברים שלהם יעזבו למקום אחר. לפני שבועיים קראתי על מו"מ בין הנהלות של חברות הייטק למדינות זרות טהייתי בטוח שזה אחד באפריל, אך הבנתי שלא. הדבר הזה של לקחת את הסקטור הכי פרודוקטיבי בכלכלה הישראלית, שדוחף את הכלכלה הישראלית קדימה, ושיתחילו לחפש את מזלם ביפן, בארה"ב או בלונדון - זה אמור להדאיג כל אחד במדינה הזאת".

מחאת ההייטקיסטים: "זה נראה רע וזה יהיה גרוע יותר"

בתגובה לסקירת SNPI, מסרו במחאת עובדי ההייטק כי: "זה נראה רע, וזה יהיה גרוע יותר. שר האוצר לא האמין לנו, אבל הכסף של המשקיעים מהיר וחכם, והם לא אוהבים סיכונים לדמוקרטיה, לזכויות אדם וזכויות קניין. הצניחה בגיוסים השנה משמעה פגיעה דרמטית בהכנסות המדינה ממיסים שנים קדימה. זה כסף שנועד לתשתיות, לביטחון, לחינוך ולבריאות של כל אזרח בישראל- פריפריה ומרכז כאחד.
"ההייטק עובר עכשיו שריפת יער נוראה, שעם האיומים של הממשלה לחידוש החקיקה- עדיין משתוללת. זה הזמן להודיע על גניזה מוחלטת של החקיקה וכניסה למסלול של כינון חוקה בהסכמה רחבה. רק אז תכבה השריפה שמכלה את ההייטק וההשקעות ונוכל להתחיל ולתקן את הנזק שגרמה הממשלה בשלושת החודשים האחרונים".