הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, מקיימת היום (ב') ישיבה מכרעת ואחרונה לקראת החלטת הריבית שתפרסם אחר הצהריים. הדילמה כעת היא ככל הנראה לא אם להעלות שוב את הריבית הבסיסית במשק, אלא האם להעלותה רק ברבע אחוז או שוב בחצי אחוז.
לאחר שבגוש האירו, בארה"ב ובבריטניה עלתה הריבית בימים האחרונים בשיעורים נוספים של רבע אחוז וחצי אחוז, על רקע האינפלציה שם שעודנה גבוהה במיוחד למרות העלאות הריבית החדות הקודמות - אין כמעט ספק שגם בנק ישראל יאלץ להעלות את הריבית במשק פעם נוספת כבר מחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)
הדילמה של בנק ישראל נובעת מכמה סיבות שחברו להן יחדיו שמשפיעות כיום על התנודות והזעזועים בשוקי ההון ובמשק הישראלי:
• האינפלציה לא נרגעת ובחודש פברואר בלבד עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור גבוה של חצי אחוד, כאשר התחזיות כעת הן שגם מדדי מרץ ואפריל יעלו יחד לפחות בעוד 0.5%-0.7%. לכן ראוי להעלות כעת את הריבית בישראל עוד.
• המשבר בבנקאות העולמית בחודש האחרון גורם לזעזועים פיננסיים, והשפעתו הרעה מאותתת למעשה להימנע מהעלאת ריבית בשיעורים גבוהים מדי בעת הזאת ברחבי העולם וגם בישראל.
• המשבר הפוליטי בישראל, בשל הצפי להמשך חקיקת הרפורמה המשפטית מיד עם חידוש דיוני מושב הכנסת הבא אחרי החגים, והשפעתה הרעה על הכלכלה בישראל, מחייבת את המבוגר האחראי, בנק ישראל, לאותת על הסכנות למשק, ולכן מתחייבת העלאת ריבית משמעותית יותר.
• בישראל עדיין אין תקציב מאושר וקיים חשש שהעודף התקציבי בשנה החולפת יהפוך בקרוב מאוד לגירעון גבוה מהחזוי בתקציב. מצב כזה מחייב העלאות ריבית נוספות.
• ההאטה שהחלה כבר במשק עלולה להפוך חלילה לתחילתו של מיתון, כפי שחוששים גם במדינות אחרות, ולכן יש להיזהר מהעלאת ריבית גבוהה מדי.

העלאת הריבית יומיים בלבד לפני ליל הסדר היא לא בשורה חגיגית במיוחד למאות אלפי נוטלי המשכנתאות והלוואות אחרות, שכן ריבית הפריים, העומדת כבר היום על שיעור של 5.75%, תעלה לפחות לשיעורה הגבוה ביותר זה עשור וחצי – 6%.
שמונה העלאות הריבית הבסיסית של בנק ישראל הביאו אותה תוך שנה בלבד משיעור השפל אי פעם בישראל של 0.1% בלבד לשיעור של 4.25% עד כה. ההעלאות כבר גרמו לעליית החזרי התשלומים הממוצעים של מי שנטלו הלוואות דיור בכ-800 עד 1,000 שקל בחודש בשנה.
על פי הרמיזות בבנק ישראל בעת האחרונה, העלאת הריבית הצפויה כעת תהיה האחרונה בשלב הזה ולאחר מכן צפויה הפוגה לפחות בהחלטה הבאה שנקבעה ל-22 במאי, ממש לפני ערב חג השבועות שיחול באותו השבוע.
פורסם לראשונה: 07:21, 02.04.23