אחרי שמנכ"ל רשת בתי הקפה סטארבקס, הווארד שולץ, אמר לפני כחודש שהחברה שוקלת לשנות את המדיניות שלה, שמאפשרת שימוש בשירותים לכל מי שרוצה, ולא רק ללקוחות, החל בארה"ב דיון בנושא. ההחלטה התקבלה בעקבות אירועים אלימים בסניפים בין אנשים עם בעיות נפשיות לבין צוות העובדים והלקוחות: "עלינו לספק סביבה בטוחה בסניפים, אני לא יודע אם נאפשר יותר שימוש בשירותים", אמר שולץ.
לפני 20 שנה, כשמייקל בלומברג היה ראש עיריית ניו יורק, הייתה מחאה על כך שאין מספיק חדרי שירותים ציבוריים בעיר. התשובה שסיפק בלומברג יכולה להעיד מה נבחרי ציבור בארה"ב חושבים על העניין: "יש מספיק סניפים של סטארבקס שיאפשרו שימוש בשירותים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף סטארבקס
סניף סטארבקס
סניף סטארבקס
(צילום: Shutterstock)
"הפתרון של שימוש בשירותים בחנויות מסחריות הוא לא רעיון מוצלח", כתבה כבר ב-2018 בספר שפרסמה בנושא העיתונאית לזלי לואו. "זה גורם לכך ששירות הכרחי שהעירייה צריכה לספק נמצא בידיים של חברות פרטיות. אף בן אדם הגיוני לא היה רוצה למשל שסטארבקס תשלם עבור הקמת רמזורים או פנסי רחוב".
מנכ"לית ארגון התברואה והמים של האו"ם, קטרינה דה אלבקרקי, אמרה החודש שהעובדה שאין בארה"ב מספיק שירותים ציבוריים, ואנשים נאלצים לפעמים לעשות את הצרכים שלהם במקומות לא נאותים שמעמידים אותם בסכנה וגם אינם בריאותיים, היא "משבר תברואה מתמשך, שמדגיש את אי השוויון בארה"ב. כמו מזון ומים, גישה לתברואה בטוחה היא זכות בסיסית לבני אדם".
ב-2011 ביצעה דה אלבקרקי מחקר בנושא עבור האו"ם, והמסקנות שלה היו מדאיגות. למרות שארה"ב היא אחת המדינות העשירות בעולם, היא מספקת בממוצע רק שמונה חדרי שירותים ציבוריים עבור 100 אלף בני אדם, אותו מספר כמו בוונצואלה. איסלנד הובילה את העולם באותו מחקר עם 45 שירותים ציבוריים לכל 100 אלף בני אדם.
עם זאת, ב-CNN מציינים כי בתחילת הדרך כשסטארבקס אימצה את מדיניות "שירותים לכולם", הרשת דווקא הרוויחה מכך מכיוון שזה הפך אותה למקום נגיש למפגשים בקהילה, וכמובן הביא לה לקוחות פוטנציאליים שהשתמשו בשירותים ועל הדרך קנו בסניפים שלה.

העובדים נעלו על דעת עצמם את השירותים

מי שפחות אוהבים את העניין כבר הרבה מאוד שנים הם העובדים בסניפים. ב-2011 דווח בניו יורק טיימס על עובדי סטארבקס בעיר שנעלו את השירותים מכיוון שהלקוחות, וגם כאלה שלא היו לקוחות ופשוט הגיעו להשתמש בשירותים, השאירו אותם מלוכלכים". הפעולה הזאת גרמה לזעם בקרב תושבי ניו יורק, שלפי המאמר הרגישו שסטארבקס "מבטלת זכות ציבורית לה הם זכאים". בעקבות המקרים הללו הנהלת ענקית הקפה חידדה את הנהלים והורתה לעובדים שלא לנעול את השירותים".
ב-2018 הוציאה הנהלת החברה הודעה מסודרת לכל עובדיה בנושא, אחרי תקרית לא נעימה בסניף בפילדלפיה. שני גברים אפרו אמריקניים חיכו לחבר שלהם בתוך אחד הסניפים בעיר, כשאחד מהם ביקש להשתמש בשירותים. העובדים אמרו לו שהם מיועדים רק ללקוחות משלמים, ודקות לאחר מכן התקשרו למשטרה, שעצרה את שני הגברים. סטארבקס התנצלה על התקרית, ביצעה הדרכות לעובדיה נגד הטיות על רקע גזעי ואף הודיעה רשמית כי חדרי השירותים מיועדים לכולם. "כל אדם שנכנס לסניפים שלנו, בלי קשר לאם הוא קונה או לא, נחשב ללקוח", כתבה הנהלת החברה לעובדים באימייל שנשלח אליהם.
אבל כעת בחברה רואים את הדברים כעת אחרת. רק החודש הודיעה סטארבקס שהיא סוגרת 16 סניפים שלה בארה"ב בעקבות דאגה לעובדים שלה לאור תקריות אלימות שקרו בהם. במכתב שפרסמה, נטען כי "סגירת השירותים" הם חלק מהמאמץ של החברה למנוע מקרים דומים בעתיד.