פסיקה קשה לחברת טבע במדינת ניו יורק: חבר מושבעים פסק היום (ה') שהחברה הישראלית "תדלקה" את ההתמכרות למשככי כאבים במדינה. המניה נופלת ב-5% במסחר בוול סטריט מאחר שפסיקה זו נתפשת בעיני המשקיעים כאבן נגף בפני החברה שמתמודדת מול אלפי תביעות דומות ברחבי ארה"ב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי רויטרס, פסק הדין התקבל לאחר שישה חודשי דיונים, ואינו כולל בשלב זה פסיקה לגבי הנזקים - דבר שייקבע בהמשך.
1 צפייה בגלריה
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם
(צילום: סיון פרג')
התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס, מסרה בעקבות ההחלטה כי מדובר ב"יום משמעותי" למדינה ו"לכל משפחה וקהילה שנקרעו לגזרים בשל משככי הכאבים".
טבע מסרה בתגובה כי היא "טבע ארה"ב, חברת בת של טבע תעשיות פרמצבטיות בע''מ, מתנגדת בתוקף לקביעת חבר המושבעים, ונערכת להגשת ערעור במהרה, וזאת בנוסף לעמידתה על הבקשה לפסילת ההליך, כפי שהוגשה טרם התכנס חבר המושבעים לדון בסוגייה".
ניו יורק ומחוזות נסאו וסאפולק, שהיו גם הם צד בתביעה, טענו כי החברה הישראלית פעלה תוך הטעיה ותדלקה את ההתמכרות הנרחבת. הם התמקדו בעיקר בתרופות אקטיק (Actiq) ופנטורה (Fentora), שהן תרופות מתוצרת חברת ספלון, אותה רכשה טבע ב-2011, ונועדו לשכך כאבים בשל מחלת הסרטן, וכן במשככי כאבים גנריים שנמכרו על ידי טבע.
מדובר בתביעה אחת מתוך יותר מ-3,300 תביעות שהוגשו על ידי מדינות, רשויות מקומיות ושבטים אינדיאניים ברחבי ארה"ב בטענה שיצרניות התרופות שינו את מינון התרופות באופן שיגביר את ההתמכרות, וכן את המשווקים ובתי המקרחת שהתעלמו מאזהרות בעניין.
השופט עדיין שוקל את בקשת טבע למחוק את התביעה לאחר שעורך הדין של המדינה ציטט נתונים לא מדויקים בנאום הסיכום שלו. אם לא תיענה הבקשה, הדבר עלול להפעיל לחץ על החברה להגיע להסדרים עם גופים אחרים שתבעו אותה בארה"ב.
בין הראיות שהוצגו ניתן לציין סרטון וידיאו פארודי שהוצג בפגישת אנשי מכירות של ספלון ב-2006 בה דמות המזכירה את Dr. Evil מהסרט "אוסטין פאוורס" מדבר על קידום התרופות.
לפי טבע, המכירות עמדו בתקנות הפדרליות ושל מדינת ניו יורק. כן טענה כי העלייה בשימוש במשככי הכאבים נגרמה בשל שינוי בטיפולים הרפואיים החל משנות התשעים של המאה שעברה.
חבר המושבעים קבע שאחריות מדינת ניו יורק בפרשה עומדת על 10%.
לפי הרשויות האמריקניות, עד 2019 נגרמו כמעט 500 אלף מקרי מוות כתוצאה משימוש במשככי כאבים. יותר מ-100 אלף מתו במשך 12 החודשים שהסתיימו באפריל 2021.
חברות אחרות שנתבעו הגיעו להסדר לפני או תוך כדי המשפט, בהן אבווי, ששילמה 200 מיליון דולר. ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברות הפצה הגיעו להסכם כלל מדינתי שעומד על 26 מיליארד דולר.