1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שופטת המחוזי בלוד יעל טויסטר ישראלי אישרה לאחרונה הסדר פשרה בין מוכרים ורוכשים של בית בכפר סבא: על פי ההסדר המוכרת חויבה לפעול במרץ כדי למלא את חלקה בעסקה, וזאת על רקע טענת הרוכשים שלפיה היא גררה רגליים כדי למסמס את העסקה כדי להרוויח מעליית מחירי הנדל"ן. במקביל הוארכה האופציה שניתנה לרוכשים עד להשלמת העסקה. בתוך כך השופטת יעל טויסטר ישראלי נתנה להסכמות תוקף של פסק דין.
תחילת הפרשה במאי 2021 אז חתמו הרוכשים והמוכרת על ההסכם לרכישת הבית ברחוב תרי עשר תמורת כחמישה מיליון שקל. מדובר בשטח בנוי של 286 מ"ר על גבי מגרש של 456 מ"ר. אלא שלטענת הרוכשים, במעמד החתימה היו בנכס חריגות בנייה והוא טרם קיבל טופס 4. בעקבות זאת הסכימו הצדדים שהמוכרת תפעל להוציא היתר בנייה להכשרת השינויים ולתיקון רישום הבית המשותף. בהתאם לכך הוסכם שהמוכרת תפעל להוצאת טופס 4 לבית תוך תקופה מסוימת ("התנאי המתלה").
בתביעה שהוגשה לבית המשפט בינואר 2023 טענו הרוכשים שהם הסתמכו על האמור בחוזה, והעתיקו את מגוריהם מאשדוד לביתם החדש בכפר סבא. עוד הם טענו שכבר רשמו את ילדיהם לבתי ספר חדשים בכפר סבא, ושינו את מסלול חייהם בהסתמך על ההסכם.
אלא שלטענתם, בשלב מסוים הסתבר להם שהמוכרת פועלת לסכל את התנאי המתלה בכוונה, על מנת להשתחרר מההסכם ולמכור את הבית במחיר גבוה יותר, בשל העלייה הדרסטית במחירי הנדל"ן. בעקבות זאת הם פנו לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין רפי שפטר ודנה שמיר, כדי להביא לאכיפת החוזה.
בתביעה שהגישו טענו הרוכשים שהמוכרת גררה רגליים במילוי חובותיה בהסכם, קרי הוצאת טופס 4 ותיקון הרישום בטאבו. הם סיפרו שהיתר הבנייה "המתין" למוכרת כמעט ארבעה חודשים עד שנאסף. לטענתם משניתן ההיתר – נפתחה מבחינת המוכרת הדרך להשלמת ענייני הרישום, ולא הייתה הצדקה שהיא תעכב את ההליכים להשלמת העסקה.
הרוכשים סיפרו כי בא כוחה של המוכרת, עו"ד עמיחי סגל, הודיע להם בשלב מסוים כי "ככל שלא יתקבלו האישורים והמסמכים, יסתיים ההסכם וכל צד יילך לדרכו". לטענתם הדבר מעיד על כך שהנתבעת לא נקפה אצבע לשם קיום חובותיה.
הרוכשים הוסיפו כי בנסיבות אלה ברור שהנתבעת פועלת לסיכולו של התנאי המתלה בכדי להשתחרר מההסכם המכר, כדי למכור את הנכס במחיר גבוה יותר. הם טענו כי התנהלות שכזו אינה עולה על הדעת וביקשו מבית המשפט למנוע זאת. לעומתם טענה המוכרת שהיא פעלה בתום לב לקיום ההסכם ואין בסיס לטענה שניסתה לסכלו.
בסופו של יום, בהמלצת בית המשפט הצדדים הגיעו לפשרה שבמסגרתה הוסכם בין היתר שהמוכרת תפעל במרץ להסדרת רישום הבית בטאבו. בנוסף הוסכם שהאופציה שניתנה לרוכשים בהסכם להארכת תקופתו של התנאי המתלה תוארך עד להסדרת הרישום בפועל, כדי למנוע התחמקות כלשהי מצד המוכרת. השופטת טויסטר ישראלי אישרה הסכם הפשרה ונתנה לו תוקף של פסק דין.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הרוכשים: עו"ד רפי שפטר ועו"ד דנה שמיר • ב"כ המוכרת: עו"ד עמיחי סגל • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין