כמה אתם משלמים על שלוקים? אותם חטיפים נוזליים להקפאה שמכונים גם שלוקונים, פופלי אייס, פופלו או מיצמוץ, התייקרו או יתייקרו בקרוב, משום שנקבע שהם שייכים לקטגוריית משקאות ולא לקטגוריית גלידות, קרחונים ושלגונים. בכך הם מחויבים במס על משקאות ממותקים שנכנס לתוקף בתחילת ינואר.
הערך העיקרי שצרכנים מוצאים במוצר הזה הוא מחירו הנוח. אם אתם הורים לילדים, אתם ודאי קונים אותם כאלטרנטיבת ממתק צוננת בקיץ - שהיא בעיקר זולה. זה זול יותר מקרחונים (קרטיבים, ארטיקים, אסקימו) ומגלידה ואין כמעט בית עם ילדים בישראל שלא צורך לפעמים שלוקים בקיץ, בטח בחברה החרדית.

1 צפייה בגלריה
שלוקים
שלוקים
שלוקים
(צילום: יחסי ציבור)
בכמה הם התייקרו? הנה דוגמה: מארז גדול של איגלו שלוקים של כרמית שמכילה 60 יחידות של חטיפי קרח (29 מ"ל) נמכר עד לאחרונה ב-9.90 שקלים לצרכן – מחיר נפוץ. מחירו עלה ל-14.90-13.90 שקל. בפרייסז ניתן לראות שבמגזר החרדי המוצר היה נמכר במחירי מבצע של 2.90 שקלים וכעת הוא נמכר במגזר וברשתות הדיסקאונט ב-8.90 שקלים. ברשתות היקרות מחירו מגיע ל-15.90 שקל. כל זאת, בעוד שחלק מהרשתות לא אפשרו לספקים להעלות מחירים לכאורה והספקים טוענים שהם משלמים את המס במקום הרשתות.
היצרנית הגדולה ביותר של המוצר היא כרמית. יש עוד שני שחקנים קטנים בתחום: דודו אדיל וסיטבון, אבל רוב המוצרים שנמכרים ברשתות גם כמותג פרטי הם של כרמית.
היצרנים טוענים כי "ניסינו להתקומם נגד מס סוכר על שלוקים וזה לא עזר. ברור שטרופית זה משקה אבל שלוק זה לא משקה, זה מוצר שמיועד להקפאה. פנינו למחוקק בתחילת השנה, עצרנו את כל המכירות של המוצר ולא ענו לנו במשך המון זמן ואז חזרו עם תשובה: כיוון שהמוצר יוצא מהמפעל כנוזל הוא חייב במס, אבל זה מוצר שמתחרה בגלידות וארטיקים - שם אין מיסוי. למה לקחת מס על משהו שלא נכלל בחוק? קיבלנו תשובה שלילית: אתם צריכים לשלם.
"זה מייקר את החפיסות בצורה ניכרת. מוצר שאני מוכר לקמעונאי בכ-6 שקלים יש עליו מס של 1.74 שקלים. מוצר שאני מוכר ב-2.10 שקלים לקמעונאי יש עליו מס של 80 אגורות. המס לא פרופורציונלי לאריזה הוא מאוד מאוד יקר.
"עקב כך, אני חייב לדרוש מהקמעונאים מס סוכר ולהעביר לממשלה. חלק מהקמעונאים כרגע לא מוכנים להעלות מחיר. אני מסביר להם שזה מס סוכר לא שלי, אני לא יכול למכור אם לא תאשרו העלאה, כרגע אני כמעט לא מוכר וכולם מחכים שהסופר השכן יעלה. אם לא יעלו מחירים אני בבעיה. בסוף זה באמת לא שתייה, זה קצת לא הוגן יש קטגוריה ענקית של ארטיקים וקרטיבים שאין עליה מס".
חבר הכנסת שלמה קרעי (ליכוד) מחה בטוויטר נגד מיסוי השלוקים. "עם מיסוי המשקאות הממותקים, נכללו גם השלוקים - הארטיקים למעוטי יכולת. חשבתי שזו טעות ופניתי למשרד האוצר שיגדיר מחדש כך שיהיו כמו ארטיקי קרח ללא מס. אז חשבתי. חמד עמאר חושב אחרת. ארטיקים לעשירים ללא מס, ושלוקים שמקפיאים בבית ואוכלים כארטיק עם מס".
הוא צירף תשובה לשאילתא שלו מאת השר חמד עמאר. "המוצר המדובר מסווג כפרט מכס המתייחס למים עם תוספת סוכר ותיבול ואינו מסווג כפרט המתייחס לגלידות ומוצרי קרח אחרים. הרפורמה למיסוי משקאות מתוקים ממסה משקאות מתוקים, רכזים ותרכיזים ומשקאות ממותקים. היות שמדובר במוצר המורכב ממים עם תוספת סוכר ותיבול בצורה של נוזל, שאינו מגיע קפוא ונמכר כנוזל, סיווגו נקבע בפרט מכס המתייחס למים עם תוספת סוכר ותיבול החייב במס קנייה, זאת בניגוד לקרטיבים וארטיקים המיובאים ונמכרים קפואים ולכן פטורים ממס קנייה במסגרת הרפורמה. אין כוונה לפטור ממס קנייה את המור היות וכפי שהוסבר מדובר בנוזל ממותק".