אחרי מספר דיונים סוערים שהגיעו לשיאם בשבוע שעבר, ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את המס על משקאות ממותקים שייכנס לתוקף בתחילת ינואר. בצו שפורסם לפני כחודש נעשו שינויים קטנים יחסית: יין תירוש יוחרג מהמס, וגם מיצים שיש בהם פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל. המס על משקאות הדיאט - אליו התנגדו במיוחד חברות המשקאות - נותר כמו שהיה.
המשמעות: מינואר תהיה תוספת מס על משקאות ממותקים שתעמוד על שקל לליטר, ועל משקאות דיאט תוספת של 0.7 שקל לליטר. כלומר בקבוק ליטר וחצי של קוקה קולה לדוגמה ימוסה בשקל וחצי, ובקבוק ליטר וחצי של משקה דיאט ימוסה בשקל וחמש אגורות. עם זאת, יש לציין כי המס לא חייב להגיע במלואו לצרכן והקמעונאים יכולים לספוג אותו אם יבחרו בכך.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זהו המס השני שהוועדה מאשרת לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן חתם על צווים להטלת מיסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים, שהוצאו מחוק ההסדרים ואושרו ללא חקיקה ראשית רק בוועדת הכספים.
יו"ר הוועדה אלכס קושניר אמר עם אישור הצו: "כולנו ראינו את הקרקס שנעשה פה בשבועות האחרונים סביב מיסוי משקאות ממותקים מצד לוביסטים וחברות המשקאות. למרות זאת, לא נכנענו ללחצים ולפופוליזם והעברנו צו שמטרתו אחת ויחידה: שמירה על בריאותם של ילדינו. יחד עם אישור הצו, הממשלה הציגה תכנית של 80 מיליון שקל למניעת תחלואה בסוכרת ובהשמנת יתר ועידוד צריכת משקאות בריאים. בוועדה עמדתי על כך שיתווספו עוד 40 מיליון שקל לקופות החולים לצורך טיפול ומניעת המחלה. כך שיוקצו סה"כ 120 מיליון שקל".
במהלך הדיון ביקשו חברי כנסת מהסיעות החרדיות, בראשות ח"כ ינון אזולאי, לדחות את הטלת המס בשנתיים, אך הצעתם נדחתה. ח"כ אזולאי טען כי "אי אפשר להטיל על הציבור מס כזה עם פטיש 5 קילו. זה לא ילך".
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בדיון כי "מישהו הבטיח לאוצר 380 מיליון שקל ממס השתיה המתוקה ומכאן ואילך הכל באטימות, אין קשב ואין היגיון. חבל שדווקא בדבר שכולם בעד, אתם מתנהלים ככה. כולם רוצים להרגיל את הציבור לשנות הרגלי צריכה ולאכול דברים בריאים יותר, אבל לא זאת הדרך. בחינוך אוכלוסיה לא עובדים באבחת חרב, זה לא יילך, צריך להפוך את המס לדיפרנציאלי, ללכת בהדרגה ולהטמיע את השינוי עם הזמן".
לדברי יו"ר ועדת החוקה לשעבר, יעקב אשר, "המס נולד בחטא, המטרה איננה בריאות אלא הכסף, וזו הבעיה. תארו לכם גזבר עירייה שיבוא לראש העיר ויאמר לו 'הקופה בגירעון, בוא נגדיל קנסות חניה', הרי זה פשע. מס יכול לבוא אם הוא נולד מצורך אמיתי, לא משיקולים כלכליים. אבל זה מה שקורה כאן, מישהו התחייב למשרד האוצר על 380 מיליון שקל ומכאן ואילך הכל באטימות, אין קשב ואין היגיון, לכן כל הדיונים פה עקרים וחסרי תוחלת".
חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד) אמר: "המדינה הולכת להכניס 380 מיליון שקלים בשנה מהמס, אני הגשתי הצעת חוק שקובעת שכל הרווחים ילכו למלחמה בסכרת וההשמנה, בעיקר בפריפריה שם התופעה רחבה. האוצר הסכים לשים רק 10 מיליון שקל בשנה ועוד סכום חד פעמי של 90 מיליון שקל. אין פה שום רצון לטובת בריאות הציבור, אני קורא לקואליציה לתמוך בהצעת החוק שלי, ושרווחי המס ילכו למטרה לשמה נועדו".
ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה אמרה, כי "מיסוי משקאות ממותקים הוא רק כלי אחד. ללא הכלי המשלים של הנגשת מזון בריא לאוכלוסיות החלשות, המיסוי הזה לא יהיה אפקטיבי. חייבים לשאול לאן ילך הכסף מהמס? זהו מס חשוב שחייב לעמוד גם בכלים המשלימים. רק אם ילך לסבסוד מזון בריא לאוכלוסיות חלשות הוא ישיג את מטרתו".
בעקבות דבריה, הובטח בוועדה כי תכנית משלימה תוצג ע"י משרד הבריאות.
פורסם לראשונה: 14:39, 14.12.21