ההאטה באינפלציה בארצות הברית נמשכת זה החודש השמיני ברציפות: הקצב השנתי של עליית מדד המחירים לצרכן ירד ל-6% בפברואר, לעומת 6.4% בינואר, 6.5% בדצמבר, 7.1% בנובמבר ושיא של יותר מ-9% לפני קצת יותר מחצי שנה. המדד עצמו עלה בפברואר ב-0.4%, אחרי עלייה של 0.5% בינואר.
כזכור, אחרי פרסום מדד המחירים לצרכן בחודש הקודם, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב), העלאה את הריבית בשיעור של 0.25%, בהתאם להערכות. זו הייתה העלאת הריבית השמינית ברציפות לטווח של 4.5%-4.75%. יש לציין כי זו הייתה העלאה נמוכה משמעותית מהעלאות הקודמות שהיו בשיעור של 0.5%-0.75%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט בארה"ב
סופרמרקט בארה"ב
סופרמרקט בארה"ב
(צילום: AP)
כעת, לאור ההאטה בקצב האינפלציה, לצד קריסת סיליקון ואלי בנק וסיגניצ'ר, יש הערכות שמדברות על כך שלראשונה אחרי תקופה ארוכה, הפד יחליט הפעם שלא להעלות את הריבית.
בהכרזה הקודמת על העלאת הריבית, אמרו בפד כי הם צופים "העלאות נוספות שנחוצות על מנת לחזור ליעד האינפלציה של 2% לאורך זמן". יחד עם זאת, קריסת הבנקים הייתה הרבה אחרי אותה הכרזה, וסיכוי טוב שהיא משנה את התמונה.

מחר: פרסום המדד בישראל, בשבוע הבא הכרזת הריבית

מחר יפורסם מדד המחירים לצרכן בישראל, ושבוע לאחר מכן יכריז בנק ישראל בנוגע לשיעור הריבית החדש. מדד המחירים של חודש ינואר עלה ב-0.3%, והוא היה גבוה מחלק התחזיות, כאשר האינפליה השנתית עלתה ל-5.4%, הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2008. בעקבות כך החליט הנגיד פרופסור אמיר ירון על העלאת ריבית בפעם השמינית ברציפות, ב-0.5% לשיעור שנתי של 4.25%, ושיעור ריבית הפריים עלה ל-5.75% - הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2008.
המשמעות הייתה התייקרות נוספת של חלק גדול מההלוואות, של הריבית על המינוס ושל החלק במשכנתאות שצמוד לריבית הפריים. משכנתא ממוצעת התייקרה כבר בכ-1,000 שקלים מאז תחילת העלאות הריבית באפריל שעבר. מיד לאחר ההודעה על העלאת הריבית, ד"ר איתמר כספי, מנהל יחידת ניתוח מוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, אמר בראיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, כי "סביר להניח שגם בהחלטת הריבית הבאה תהיה עלייה".