בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה שחברת הבנייה "קרן פז" תפצה ביותר מ-300 אלף שקל בני זוג שקנו ממנה בית פרטי ביישוב להבים שבו נמצאו ליקויי בנייה רבים.
באוגוסט 2008 התקשרו הצדדים בהסכם לרכישת בית בן 6.5 חדרים ומחסן בשכונת וילות ביישוב. בהסכם התחייבה היזמית למסור את הבית עד יוני 2010. בפועל הוא נמסר באיחור של כמה חודשים. אלא שגם לאחר כניסת הרוכשים לבית הם מצאו בו ליקויים רבים. כך למשל, נמצא שהתקרה לא ישרה ושבקירות הבית מצויים סדקים. כמו כן הייתה שקיעה וחוסר יציבות של הריצוף שמרמזים על בעיה ביסודות הבית.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חרף פניות חוזרות ונשנות מצדם נמנעה היזמית מלתקן את רוב הליקויים ומכאן התביעה שהוגשה ביולי 2017. בני הזוג, עובדי חברת אינטל, סיפרו כי ב-2014 יצאו לרילוקיישן מטעם העבודה, ומאחר שרוב הליקויים טרם באו על תיקונם הם נאלצו להשכיר את הבית בעלות נמוכה וספגו הפסדים כבדים. הם תבעו פיצוי של 467,692 שקל עבור הליקויים, העיכוב במסירה ועוגמת הנפש.
מנגד טענה היזמית כי אין לחייבה בפיצוי עבור העיכוב במסירה שכן הדבר אירע, בין היתר, בגלל מבצע "עופרת יצוקה" שבמהלכו בוצע ירי רקטות לדרום וליישוב להבים ונמנעה כניסת פועלים פלסטיניים לישראל. אשר לליקויים נטען שהרוכשים מנעו ממנה לתקן אותם במהלך הרילוקיישן, כך שיש לחייב אותם באשם תורם. מכל מקום, לשיטת הנתבעת הנזקים בבית מסתכמים ל-42,400 שקלים בלבד.
במהלך המשפט, ולנוכח הפער בין הצדדים, מונה מומחה ניטראלי על מנת להעריך את הליקויים. מסקנתו הייתה שעלות התיקון הכוללת שלהם, מלבד הנזקים שביסודות הבית, עומדת על 173,219 שקל. השופטת רונית פינצ'וק-אלט אימצה את חוות הדעת, בהיעדר טעם לסטות ממנה.
עו"ד רז בן ארצי בן-ארציעו"ד רז בן-ארצינועה בן ארצי
אשר לנזקי היסודות, השופטת דחתה את טענת היזמית לפיה הבעיה הינה בקרקע שעליה נבנה הבית. הלכה למעשה נמצא שהיזמית השתמשה בכלונסאות קצרים מדי, מה שגרם לאי-היציבות ולסדקים. בשל כך חייבה השופטת את היזמית בפיצוי נוסף של 70 אלף שקל.
היא דחתה את בקשת היזמית לפטור אותה מתשלום בשל אי מתן הזדמנות נאותה לכאורה לתקן את הליקויים בעצמה. נקבע שמרגע שהרוכשים פנו אליה בעניין הליקויים ועד שיצאו לרילוקיישן חלפו שלוש שנים תמימות, אך היא לא ניצלה תקופה זו כדי לבצע את התיקונים ולכן יש לחייבה בפיצוי כספי.
לצד זאת השופטת קיבלה את דרישת היזמית לפטור אותה מפיצוי בשל האיחור במסירה: "לא ניתן להתעלם מהמציאות ומהעובדה שהיישוב להבים מצוי בטווח הרקטות ששוגרו מרצועת עזה וברור שעובדה זו גרמה לשיבושים קשים בהתקדמות העבודות ואף לסכנת חיים של ממש לפועלים באתר".
בסופו של דבר, ובצירוף פיצוי על עוגמת הנפש, נפסקו לטובת הרוכשים 281,706 שקל. עוד קבעה השופטת שהיזמית תשלם לתובעים שכר טרחת עו"ד בסך 27 אלף שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד הגר ורד–בלייר • ב"כ הנתבעת: עו"ד נדב כנפו • עו"ד רז בן-ארצי עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין