בעוד שרוב העסקים בארץ עדיין לא קיבלו כל פיצוי על הפגיעה הקשה בעסקיהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, תסתיים מחר, ה-30 בנובמבר, התוכנית שאושרה בממשלה ובכנסת לפיצוי העסקים, ועד כה לא הוחלט על המשך התוכנית גם לחודש דצמבר. המצב דומה גם בהקשר לתוכנית ההקלות ליוצאים לחל"ת שמסתיימת אף היא מחר, ולפי שעה לא נאמר כי יש כוונה להאריך אותה. עד כה יצאו כ-100 אלף עובדים לחל"ת.
כ-70 אלף בקשות של בעלי חברות, בתי עסק וחנויות לתשלום פיצויים מקופת המדינה להפסדים שלהם בחודשיים הראשונים של המלחמה כבר הוגשו, וההערכות הן ששווי הפיצויים יגיעו לכ-15-12 מיליארד שקל. הארכת התוכנית לחודש דצמבר תעלה לתקציב המדינה, שנכנס כבר לגירעון גדול, על פי ההערכות באוצר, עוד כ-3 עד 5 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
רוב העסקים עוד לא פוצו
(צילום: shutterstock)
אי הארכת התוכנית פירושה למעשה שהפיצוי המורחב שהובטח לעסקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל ההרחבה לערים באר שבע ואשדוד, יבוטל כליל, ויישאר פיצוי רחב רק בהתאם לחוק הקבוע הקיים לישובים במרחק של 0 עד 7 ק"מ מרצועת עזה, כולל ההרחבה לעיר אשקלון. כל שאר העסקים ברחבי הארץ, מ-7 ק"מ ומעלה, יזכו רק לפיצוי המוקטן בהרבה מזה הרחב שיינתן עד מחר גם ליישובים במרחק של 40 ק"מ מהרצועה.

"המשק מתאושש"

גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי "קיימת התאוששות משמעותית במשק בשבועיים האחרונים, וגם מספר היוצאים לחל"ת הצטמצם וחלק מאלה שנשלחו לחל"ת בשבועות הראשונים למלחמה כבר חזרו לעבודה. לכן, עדיין לא הוחלט אם יש מקום להאריך את מתווה הפיצויים ומתווה החל"ת לאוקטובר ונובמבר גם מעבר לחודשיים הללו".
מליאת הכנסת אישרה לפני שבועות אחדים את המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר, ומסתיים מחר בחצות, למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות המלחמה. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה הקיים, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תהיה הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.
3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 שקל - 300,000 שקל בשנה: עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק. לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל). עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקל - 400 מיליון שקל בשנה, יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 22-7 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה.

3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)

הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף שקל עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 300-100 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 400-300 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.
רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, לפני 10 ימים. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דוחות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.

גם ההקלות לחל"ת בסימן שאלה

יום לפני סיום חודש נובמבר עוד לא הוארכו גם כל ההקלות ליוצאים לחל"ת, שלמעשה מיום חמישי לא יהיו זכאים להן אם החוק לא יאושר עד אז. אישור כזה ביממה הקרובה הוא בלתי סביר ולא ייעשה, אולם ניתן יהיה לאשר בחקיקה את המשך התנאים המקלים גם רטרואקטיבית.
בביטוח הלאומי ציינו כי מקבלי התשלום עבור החל"ת מהביטוח הלאומי לחודש נובמבר יראו את הכסף בחשבון הבנק רק ב-12 בדצמבר, כך שהארכת חוק החל"ת המתוקן תאשר תשלומים לדצמבר רק ב-12 בינואר ולכן, כביכול, יש עדיין זמן לחקיקה מתקנת של החוק.
התנאים ליוצאים לחל"ת שמסתיימים הם אלה:
  • הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה.
  • הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות.
  • הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום.
  • תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה קוצרה ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים.
  • ביטול 5 ימי המתנה לתחילת קבלת דמי החל"ת.
  • ביטול גבייה מהמעסיק בתקופת החל"ת בסך של 350 שקל.
  • הארכת חל״ת אוטומטית ל-200 אלף המפונים מיישובי הדרום והצפון.
  • מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם.
  • ביטול ספירת ימי החל״ת למניין 60 יום למניעת פיטורין עבור נשים שחזרו מחופשת לידה.
  • קביעת מודל ייעודי לחישוב דמי אבטלה לעובדים שהינם עצמאיים ושכירים.
על פי החוק שאושר בממשלה ובכנסת, הקלות אלו יתקיימו בתקופה שבין ה-7 באוקטובר ועד ל-30 בנובמבר. מועד היציאה לחל"ת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל"ת.
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין פנה היום במכתב לשר האוצר בדרישה להאריך את מתווה הפיצויים לעסקים לנוכח העובדה שמחר הינו היום האחרון של המתווה. במכתב ציין אוריאל לין: "מתווה הפיצויים תוכנן כך שהוא בתוקף עד סוף חודש נובמבר, דהיינו עד מחר, עם אופציה להארכה בחודש נוסף באישור ועדת הכספים. מלכתחילה היה ברור שהלחימה לא תסתיים מהר ועל מנת לא ליצור עומס ביורוקרטי מיותר, ביקשנו בדיון ועדת הכספים שהמתווה יוחל מראש עד תום דצמבר מבלי צורך בדיונים נוספים, אך הוועדה החליטה את אשר החליטה". כמו כן, הדגיש לין: "גם אם המתווה יוארך בדיעבד, אין זו דרך הפעולה הנכונה. הכנסת כבר הוכיחה שכאשר היא רוצה משהו, היא יודעת להעביר אותו מהר. משכך אבקשך לפעול ללא דיחוי להארכה לפחות בחודש נוסף של מתווה הפיצויים".