תשלום ראשון של הפיצוי לעסקים על הירידה במחזור והפגיעה בעסק בשל המלחמה יבוצע שבוע הבא, קרוב לוודאי לא לפני יום שני. התשלום יבוצע על ידי רשות המסים לחשבונות הבנק של בעלי העסקים. עד הבוקר (חמישי) הוגשו בקשות של יותר מ-40 אלף עסקים לקבלת הפיצויים המובטחים במסגרת התוכנית הכלכלית שאושרה בכנסת לפני שבועיים.
רק בראשון בערב נפתחה האפשרות להגשת הבקשות, ותחילה הובטח על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ורשות המיסים שהתשלומים יתחילו להתבצע עד לסוף שבוע זה אולם בשל העומס והרצון של רשות המיסים לבדוק את התביעות לפחות בחינה ראשונית ההבטחה לא תתממש.
2 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
2 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
בנוסף, משרד האוצר הודיע היום כי יפעל להאריך את שיפוי השכר למפונים עד לסוף השנה. "במטרה למנוע הוצאה לחל"ת או פיטורים של אנשים שפונו מביתם", נכתב, "בכוונת משרד האוצר להאריך עד סוף השנה את החזר השכר לאנשים שפונו על פי החלטות הממשלה, כך שמעסיקים של אותם מפונים בכלל הארץ יהיו זכאים לפיצויים במסגרת מסלול השכר של קרן מס רכוש ברשות המסים. בהתאם, מעסיק שישלם משכורת למפונה שלא הגיע לעבודה יהיה זכאי לפיצוי על כך מקרן מס רכוש".
ההחלטה דרושה אישור של ועדת הכספים לאחר ששר האוצר יפיץ את התקנות להערות הציבור.
השבוע התחיל גם הביטוח הלאומי לשלם לעשרות אלפי המפונים שאינם שוהים בבתי מלון את התשלום החודשי הראשון, במסגרת התוכנית לפיה ישולמו 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד עבור כל יום של שהות המפונים בפתרונות עצמאיים, על פי הכללים שנקבעו לפינוי ישובים בדרום ובצפון הארץ. התשלום ניתן רק למי ששוהים מחוץ לבית מלון או בית הארחה, על פי רשימות שהכין משרד התיירות ושאומתו והוצלבו עם מידע שניתן לביטוח הלאומי.
בתוך כך, הביטוח הלאומי פרסם גם את מספר מבקשי דמי האבטלה שהגיעו אליו מתחילת המלחמה ועד היום. לפי הנתונים, מ-7/10 – 143,682 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 106,199 יצאו לחל"ת שלא מרצון. מתחילת חודש נובמבר – 95,042 אזרחים ביקשו דמי אבטלה כאשר 76,258 שהוצאו לחל"ת שלא מרצון.
מבין כלל מבקשי דמי האבטלה מהביטוח הלאומי: 59% בני 20-40, 39% בין גילי – 41-67, וישנם כ- 818 בקשות של בני 67 ומעלה.