1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם צאצאים ישירים (ילדים, נכדים או נינים) של יהודי שהתגורר בגרמניה או אוסטריה ונמלט משטחן, סביר להניח שאתם עומדים בתנאי הזכאות לאזרחות גרמנית או אוסטרית בעקבות חקיקה חדשה. לכן, גם אם בעבר ביררתם את זכאותכם ונעניתם בשלילה, כדאי מאוד לבחון זאת מחדש.
גרמניה ואוסטריה הן חברות באיחוד האירופאי ואזרחותן טומנת בחובה יתרונות רבים: בעלי דרכון אירופאי רשאים ללמוד לתארים במוסדות נחשבים ביבשת בחינם או בעלות סמלית. כמו כן, הדרכון מאפשר לעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ולקבל תנאים סוציאליים נדיבים. מעבר לכך, לאוחזים בדרכון אירופאי יש פטור מוויזת תייר לארה"ב ולאוסטרליה.
בעבר רק צאצאים של אזרחים גרמנים או אוסטרים היו זכאים לאזרחות. מגבלה זו החריגה יהודים רבים שהיגרו לשטח שתי המדינות בעקבות מלחמת העולם הראשונה והפכו לתושביהן מבלי לקבל אזרחות. היות שלידה בגרמניה ואוסטריה לא מקנה אזרחות, גם ילדי התושבים שנולדו בשטחן נחשבו לתושבים בלבד. לאחר עליית המפלגה הנאצית לשלטון, אותם יהודים נאלצו להימלט מגרמניה ואוסטריה במקום להישאר במדינות אלה ולקבל אזרחות.
כעת, גרמניה ואוסטריה החליטו לתקן את חוקיהן כך שגם אותם תושבים יהודים שחיו בשטחן ונמלטו בגין רדיפות הנאצים – לרבות צאצאיהם – זכאים לאזרחות אירופאית.

בדיקת מסמכים משפחתיים וחיפוש ארכיוני

בירור הזכאות לאזרחות כולל בין היתר בדיקת מסמכים של בני משפחה המוכיחים שהם התגוררו בגרמניה ואוסטריה כגון תעודת לידה, מסמכי נסיעה, תעודת פטירה ועוד. ניתן לערוך בדיקות בארכיונים שונים בגרמניה ובאוסטריה על מנת לאתר את שמות קרובי המשפחה כדי להוכיח מרכז חיים במדינות אלו.

הבדלים בין הזכאויות

בעוד גרמניה מאפשרת זכאות לאזרחות לכל היהודים שחיו בשטחה כתושבים ונאלצו להימלט בגין רדיפות הנאצים, אוסטריה מאפשרת זכאות רק לתושבים שהיו חסרי אזרחות או שהיו בעלי אזרחות של אחת ממדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית לשעבר, כגון הונגריה, טרנסלבניה (כיום רומניה), גליציה (כיום פולין), בוסניה והרצגובינה.
עו"ד טל אופירעו"ד טל אופירשירי דקר
הבדל נוסף הוא שעבור בגירים, גרמניה מבקשת כתנאי מקדים מרכז חיים בגרמניה לפני 30 בינואר 1933 והימלטות לאחר מכן. לעומת זאת, אצל האוסטרים התנאי היחיד הוא הימלטות של תושב אוסטריה לאחר 30 בינואר 1933.
כמו כן, היחס של המדינות לשירות בצבא קבע שונה: בעוד שלגרמניה אין התנגדות להעניק אזרחות למשרתים בקבע, אוסטריה לא מאפשרת זאת. יתירה מכך, מי שיקבל אזרחות אוסטרית ולאחר מכן יתגייס לשירות קבע ייאלץ לוותר על האזרחות ולא יוכל להגיש מחדש בקשה.
מבחינה מעשית, הליך הוצאת האזרחות קצר יותר באוסטריה, שם התהליך לוקח כשנה. בגרמניה לעומת זאת, משך ההמתנה עד לקבלת החלטה יכול להגיע עד לשלוש שנים.
בנוסף להרחבת הזכאות לתושבים, גרמניה ואוסטריה הסירו מגבלות על זכאות צאצאים של גרמנים ואוסטרים שאזרחותם נשללה. בעבר היו מגבלות על ילדי אזרחים שנולדו לפני שנה מסוימת וילדים שנולדו מחוץ לנישואין. כמו כן, רק אזרחים זכרים יכולים היו להעביר את האזרחות לילדיהם. כיום מגבלות אלו הוסרו, כך שכל צאצאי האזרחים והאזרחיות ללא קשר לשנת לידתם או המגדר שלהם זכאים לאזרחות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד טל אופיר ממשרד דקר, פקס אופיר ושות' עוסק בדיני הגירה ואזרחויות זרות • ynet הוא שותף באתר פסקדין