טורקיה: ארבעה ימי קסם באיסטנבול ובמלון Four Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus

איסטנבול היא העיר היחידה בעולם שמשתרעת על פני שתי יבשות, כשמיצר הבוספורוס מפריד בין המזרח ה"ישן" למערב ה"חדש והמודרני". כדי להכיר אותה באמת יש להעביר בה ימים שלמים, לכן בביקור ראשון בה, בעיקר אם הוא קצר, יש כמה אתרים שחובה לסמן עליהם V, כדוגמת הבזאר הגדול, שוק התבלינים, רחוב איסתיקלל וכיכר טקסים, הלב המודרני של העיר. אפשר להגיע לגשר גלטה, לעלות על ספינה ולשוט בין שתי היבשות. אוהבי המרציפן והקינוחים יבקשו, מן הסתם, לבקר ב־Bebek, והרומנטיקנים לא יפסחו, כנראה, על בית הקפה המפורסם "פייר לוטי". מומלץ לפני ההגעה להקשיב לטיפים של מי שכבר ביקרו בעיר ו/או לקרוא המלצות ברשתות החברתיות.
4 צפייה בגלריה
איסטנבול
איסטנבול
איסטנבול
(צילום: יעל ולצר)

הרומן שלי עם איסטנבול

במאי האחרון יצאתי לחופשה הראשונה שלי בחו"ל לאחר שנתיים של קורונה. בחרתי באיסטנבול, כי מעולם לא הייתי בה, כי היא במרחק שעתיים טיסה, וכי היה נראה שזה אחד מהמקומות המתאימים להעביר חופשת אימא ובת, סוג החופשה שבה בחרתי הפעם. את ההתרגשות לקראת הטיסה מיקדתי גם בעובדה, שבסיס הבית יהיה מלון Four Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus, אחד מהיפים שיש באיסטנבול, בטורקיה ובכלל.
מנמל התעופה אסף אותנו נהג מונית, שמראש סגרנו איתו את המחיר (חשוב לדעת: כדאי לסכם את המחיר לפני שהמונית יוצאת לדרך), ואת הפקקים הידועים של העיר ניצלנו להתבוננות בנוף. לאחר שעה קלה כבר טבלנו ביופי המלון, שמרגע הגעתנו אליו ועד לעזיבתנו דאגו אנשי הצוות שבו לעשות הכול כדי להעניק לנו הרגשה מיטבית, מפנקת, נסיכית.
לאחר שהתפעלנו בקול מהחדר האלגנטי והיפהפה שקיבלנו, ונחנו מעט במיטה הענקית, התחלנו את המסע הקצר שלנו בעיר המרתקת, ולא ידענו שובע. כל יום התחיל בארוחת בוקר על שפת הבוספורוס, המשיך ליעדים שסימנו לעצמנו, בהם שווקים, רחובות מיוחדים, קולינריה מקומית וכמובן, גם שופינג (שווה!), וכל ערב הסתיים בהגעה לחדר המושלם. השילוב בין השהייה במלון המפנק לטיולים בעיר המרתקת יצרו חופשה מושלמת. הקושי היחיד היה שהזמן טס. בטיסה חזרה סיכמנו, בתי ואני, שכשאומרים ש"נשאר טעם של עוד", ו"נשוב במהרה" - לכך הכוונה.
4 צפייה בגלריה
מבט מהחדר פור סיזנס
מבט מהחדר פור סיזנס
מבט מהחדר פור סיזנס
(צילום: יעל ולצר)

מה שווה לדעת על המלון?

המלון הראשון של Four Seasons נפתח ב־1961. לפני 14 שנה נפתח המלון, שממוקם על גדות הצד האירופי של מיצר הבוספורוס עם נוף לגבעות אסיה, שמשלב בתוכו את איסטנבול המודרנית והאלגנטית עם הארמון העות'מאני מהמאה ה־19. יש בו 145 חדרים ו־25 סוויטות מאובזרים לפרטים ואלגנטיים, שמשלבים עיצוב עות'מאני וריהוט עכשווי. יש במלון חדר כושר, בריכה מחוממת, ג'קוזי וספא, שמשתרע על כ־2,100 מ"ר ומציע חוויה של חמאם טורקי אותנטי תחת תקרת זכוכית ושמיעת מוזיקה תת־מימית. המסעדות השונות מציעות תמהיל קולינרי של מטבח בינלאומי בצד מטעמים מקומיים ואותנטיים.
4 צפייה בגלריה
פור סיזנס
פור סיזנס
פור סיזנס
(צילום: יח"צ)
ללא ספק שווה להעביר לפחות חלק מהחופשה במלון וליהנות ממתקניו, וכשרוצים לצאת ולהכיר את העיר, הקונסיירז' וצוות המלון נמצאים שם כדי להסביר ולהמליץ על אתרים ומקומות. יש למלון מזח פרטי לסירות וליאכטות, ובתמורה לתשלום מיוחד, המעוניינים יכולים לצאת ממנו לשיט פרטי בבוקר או בערב, ולהתמכר לווייב ולמראות.

איטליה: קאפרי "היוקרתי" וסיציליה של "הסנדק"

כשם שיוון היא לא רק אתונה, כך איטליה היא לא רק רומא, וגם בה יש איים מדהימים, שהפכו יעד מועדף על ישראלים רבים. אחד מהאיים שתמיד מהלכים קסם הוא סיציליה בדרום איטליה, שכבר שנים שאינו אי מוזנח, שנשלט על ידי מאפיה מקומית, אלא הפך ליעד אולטימטיבי לחופשה. אפשר למצוא בה את הר הגעש אתנה, אחד מהרי הגעש הגדולים בעולם, שעדיין פעיל, ויש אליו סיורים מודרכים. יש באי ערים מיוחדות, כמו טאורמינה, שמציגה אופי של תרבות ואומנות, או אורטיגה, שיש בה רחוב שמכונה "הרחוב היהודי". חברות תעופה מציעות טיסות וחבילות נופש, שכוללות מלונות.
מלבד סיציליה, שווה תמיד לבקר ולשהות בסרדיניה, בקאפרי, שידוע כ"אי היוקרתי" והיקר, המועדף על סלבריטאים רבים מכל העולם. ולא לשכוח לרשום כיעד לביקור את העיירה סאבוקה Savoca שבמזרח סיציליה, ששימשה אתר צילום בחלק מסרטי "הסנדק" של פרנסיס קופולה. בנוסף לשוטטות מהנה ברחובות הקטנים והמדהימים שלה, שווה לבקר בבאר ויטלי, שבו נחו אל פאצ׳ינו והאנשים שלו, אשר הפך עם השנים לנקודת פולחן, והוא משומר ומלא תמונות מהסרט.

יוון: האי הנבחר

פעם אמרו יוון והתכוונו לביקור באתונה, ואין ספק שעיר הבירה היוונית תמיד מרתקת. אלא שעם השנים גילו התיירים את האיים היווניים, וחופשות קצרות (וארוכות) לאחד מאלפי האיים שבמדינה הפכו למוצר אטרקטיבי. מה צריך לדעת על ההגעה לאיים?
ראשית מומלץ להכין שיעורי בית על האי שאליו אתם רוצים להגיע: האם מגיעים אליו בטיסה או במעבורת, מה יש ומה אין בו, מה סוד הקסם שלו. יש מספר איים מקסימים, שניתן להגיע אליהם בטיסה ישירה, כמו רודוס, קוס, קורפו, מיקונוס וסנטוריני. יש שהדרך להגיע אליהם עוברת בהפלגה במעבורת. אם לכאלו פניכם מועדות, רק בדקו את זמני ההפלגה.
לאן שווה להגיע? בעיקרון, לכל אי שמדבר אליכם. אבל יש כמה ששווה במיוחד להגיע אליהם. למשל, האי הידרה Hydra, אחד מהפופולריים ביוון, סגור לתנועת כלי רכב. הכיף בו הוא שחייה במפרצים סלעיים במים צלולים או שיט במונית מים למפרצונים נסתרים. שווה לדעת, שהזמר והיוצר המפורסם לאונרד כהן מצא באי השראה והפך אותו לביתו, יש בהידרה תערוכות אמנותיות בקיץ ומלונות בוטיק. שלושה איים פופולריים נוספים הם קלימנוס, לרוס וליפסי, שאליהם מגיעים דרך האי קוס. יש בהם חופים קסומים, טברנות מעולות ואפשרות לטיולים מיוחדים. לפקדה הוא אחד האיים הפראיים והיפים ביותר ביוון, שמשלב בין חיי עיירה יוונית לטבע מרהיב. אי נוסף, שמדובר יותר ויותר בזמן האחרון הוא אוויה, האי השני בגודלו ביוון (אחרי כרתים).
יזמים ישראלים ורשתות מלון ישראליות קלטו את הרומן המתמשך של הישראלים עם האיים היווניים, ולאט לאט נפתחים בהם יותר ריזורטים ובתי מלון. רשת מלונות בראון, למשל, פתחה לאחרונה את "איסלה בראון קורינתיה", ריזורט ברמת 5 כוכבים דה־לוקס, שמיועד לזוגות ולמשפחות ומציע אפשרויות בילוי ואטרקציות. תמצאו בו מסעדות, מרכז בריאות עם ספא וחדר כושר, ארבע בריכות שחייה, כולל בריכת גלים, חוות סוסים, מגרש משחקים ומועדון לילדים.
* הכותבת הייתה אורחת Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus Four
4 צפייה בגלריה
רחלי וג'קי אנג'ל
רחלי וג'קי אנג'ל
רחלי וג'קי אנג'ל
(צילום: אלבום פרטי)
הטיפים של רחלי לאיסטנבול
"לאחר 30 שנה בטורקיה, אני עדיין מתלהבת מהמראות, מהנוף, מהתרבות, מהקולינריה ומהאנשים הטובים", אומרת רחלי אייזנשטט־אנג'ל. כמי שנשואה לג'קי אנג'ל, איש עסקים ישראלי, שנולד בטורקיה, וחי בה בשלושת העשורים האחרונים, היא מכירה את כל פינות העיר. עדיין, היא אומרת: "גם בביקורים חוזרים במקומות שאני כבר מכירה, אני מגלה דברים שלא ראיתי בהם קודם".
1. כדאי להתנהל באיסטנבול בתחבורה ציבורית. לרכוש את ה־istanbul card, כרטיס נטען שמשמש גם לאוטובוס לרכבת וכלי שיט.
2. לא לפסוח על השוק המקורה היפה שבעיר העתיקה. זה איננו רק שוק תיקים וחולצות מזויפות, אלא הרבה יותר מזה.
3. שווה לבקר בנמל המעבורות של קרקוי. מתחם חדש, חדיש ויפהפה.
4. ארבעת איי הנסיכים שווים ביקור. שעה שיט, וכאילו מגיעים לעולם אחר. שלל בתים יפהפיים, מסעדות על הים ומכוניות חשמליות צבעוניות ומדליקות, שהחליפו רק לפני שנתיים את הסוסים והעגלות, כי אין מכוניות באיים. לא חושבים על כלום חוץ מעל הכיף.
5. תשקלו שיט גולטים (גולט זו "יאכטה טורקית" עשויה מעץ). מפליגים, עוגנים ומטיילים ביעדים שונים. חוויה בכל הרכב אנושי שתבחרו: זוגות או קבוצה של חברות. זה מהנה ומאחד.