בית משפט לעניינים מנהליים בתל אביב הורה לאחרונה על ביטול מכרז מטעם עיריית בת ים אף שתוצאותיו פורסמו זה מכבר. השופט קובי ורדי קיבל עתירה שהגישה הזוכה במקום השני, וקבע שהניסוח של המכרז היה מרושל.
במוקד העתירה ניצב מכרז פומבי מטעם עיריית בת ים לתכנון, הכשרה, ניהול, הפעלה ותחזוקה של שני חניונים לרכבים כבדים בעיר. אחרי שנקבע כי חברת "קסם מילניום" היא הזוכה, הגישה החברה שהגיעה למקום השני - "ברק אבני דרך" - את העתירה לביטול המכרז, באמצעות עו"ד אורי נוה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חניון מקום חניה
אילוס אילוסטרציה חניון מקום חניה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענתה, "קסם" הטעתה את העירייה לחשוב שיש לה ניסיון בתכנון ובהקמת חניונים, שמהווה תנאי סף במכרז, אף שהיא נעדרת ניסיון שכזה. כמו כן נטען ש"קסם" הצהירה שהיא מפעילה את חניון הדקלים בעיר, דבר שהוסיף לה ניקוד ותרם לזכייתה, אף שבפועל "ברק" היא זו שמפעילה את החניון.
מנגד טענה "קסם" באמצעות עו"ד עמירם אילון כי היא זו שמפעילה את חניון הדקלים כך שצברה את נקודותיה במכרז כדין. לדבריה הוכח שהיא תכננה והקימה שני חניונים ציבוריים ביבנה, והיא עומדת בתנאי המכרז.
עיריית בת ים, שיוצגה באמצעות עו"ד אורי הברמן, טענה כי עומדת לימינה חזקת התקינות המנהלית (חזקה הרואה בהחלטות שלטוניות ככאלה שהתקבלו כחוק) וכי החלטת ועדת המכרזים, המגובה בייעוץ משפטי, היא סבירה וראויה. לשיטת העירייה "ברק" כשלה בהוכחת תרמית כלשהי שבוצעה מצדה של "קסם" לצורך זכייתה במכרז.
השופט ורדי ציין שהרקע למחלוקת בין הצדדים הוא ניסוחו המעורפל של המכרז. כך למשל, המכרז מעניק ניקוד עבור חניונים שאותם מפעיל המציע, אלא שבכלל לא ברור מי נחשב ל"מפעיל". כך, ביחס לחניון הדקלים, "על הנייר" מבחינת ההסכמים מול העירייה מפעילתו הייתה "קסם", אולם מי שתפעלה אותו בפועל בשטח הייתה "ברק".
בנוסף, אין מחלוקת כי ב-2022 הוחזר אותו חניון לרשות העירייה ובנסיבות אלה לא ברור האם ה"הפעלה" הנדרשת במכרז מתייחסת לזמן עבר או למועד הגשת ההצעה בהווה – שאז שני הצדדים לא עונים להגדרה.
לזאת הוסיף השופט כי הפעלת החניון האמור באמצעות קבלני משנה (על רקע הפער בין הגורם המפעיל על הנייר לזה שבשטח) עשויה להקים בעיה של אי-חוקיות, כפי שאף העלה הייעוץ המשפטי של ועדת המכרזים בזמן אמת.
תנאי נוסף במכרז שנותר עמום הוא דרישה לניסיון ב"תכנון והקמת חניון", כאשר בנקודה זו עלתה השאלה האם "קסם" – שלה ניסיון מוכח רק בהתאמה של חניון קיים – עונה להגדרה. לדברי העירייה העבודות מושא המכרז פשוטות לביצוע ואינן "תורה מסיני" השיב השופט כי היא מדברת למעשה בשני קולות – שכן במכרז הוצג הפרויקט כמורכב ביותר מבחינה הנדסית ותכנונית – וזאת אין לקבל.
בשל הפגיעה הפוטנציאלית בשוויון בין המתמודדים שטומן בחובו הניסוח הלקוי, הורה השופט על ביטול המכרז. נקבע כי העירייה תוכל להחליט אם להוציא מכרז חדש ולקבוע מי הגורם שיפעיל את החניון בתקופת הביניים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ "ברק": עו"ד אורי נוה • ב"כ "קסם": עו"ד עמירם אילון • ב"כ עיריית בת ים: עו"ד אורי הברמן • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין