נדמה כי הדיונים סביב עבודות הרכבת בשבת אשר אפיינו את ראשית ימיה של הממשלה הנוכחית כבר מאחורינו, לפחות כלפי חוץ. אלא שמאחורי הקלעים ישנם עדיין התנגדות לעבודות החשמול והתחזוקה שנעשים בשבתות. גורם בכיר במשרד התחבורה אמר השבוע כי "כפי שהיה בכל ממשלות נתניהו בעבר, העבודות נמשכות וצפויות להימשך לפי הסטטוס קוו".
יחד עם זאת, לאור הדרישות של המפלגות החרדיות להפסקת עבודות החשמול בשבת, בעמותת "ישראל חופשית" ערכו מחקר בעזרת הכלכלנים ניסן אברהם ויונתן סורוצקין, לפיו נמצא כי הפסקת העבודות תביא לדחיית סיום הפרויקט לכשנה, וזאת לאור חישובי שעות העבודה ביחס למשך זמן העבודה שנותר, תוך התייחסות לחשיבות רצף העבודה ובהתייעצות עם מומחי תוכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות ברכבת ישראל ביום שבת
ממצאי המחקר עוד עולה כי הפגיעה במשק הלאומי כתוצאה מדחייה שכזו תעמוד על 750 מיליון שקלים, אשר יגיעו משלושה מרכיבים מרכזיים: הפגיעה בשירות הנוסעים, המשך הפעלות רכבות דיזל וכן עלויות עודפות כגודש בכבישים וחניות. על פי המחקר, הפגיעה הכוללת בשירותי נוסעי הרכבת תעמוד על 325 מיליון שקלים בשנה, ו-382 מיליון שקלים יופנו בכל שנה נטולת חשמול להמשך הפעלת ותיחזוק רכבות דיזל ישנות בעלויות אנרגיה ותפעול גבוהות יחסית. סכום זה מתחלק בין היתר כך ש-120 מיליון שקלים מופנים להמשך הפעלת רכבות דיזל, 100 מיליון יופנו ליוון השקעה בציוד הנייד, כ-85 מיליון ישולמו כפיצויים לקבלנים ולצרכנים וכ-50 מיליון מופסדים מדחיית הזמנות ואי שימוש בציוד. כמו כן, עלויות שקשורות לזיהום אוויר, גודש בכבישים וחניות יעמוד על כ-40 מיליון שקלים בשנה.
המחקר גם בדק מה מצבו של החשמול ברכבת ישראל ביחס ליתר העולם. כיום, 41% מכלל המסילות מחושמלות, ובסוף הפרויקט צפויים 86% מהמסילות להיות מחושמלות, מה שיציב את ישראל במקום החמישי בעולם ביחס מסילות מחושמלות למדינה.
"העבודה של רכבת ישראל על פרויקט חשמול הרכבת מגיעה לכ-63 שעות בשבוע, וזאת מבלי לפגוע בצורה משמעותית בשירות לנוסעים. עצירת העבודות בשבת תוריד את שעות העבודה על פרויקט החשמול לכ-32 שעות", נכתב עוד בדוח. בהמשך טוענים החוקרים כי מהלך שכזה יכול להוביל להערכתם לדחייה של עד שנה בסיום הפרויקט.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ושרת התחבורה רגב. המפלגות החרדיות מפעילות לחץ
(צילום: רפי קוץ)
"במדינה מתוקנת, בדיקת המשמעויות הכלכליות והמקצועיות של הפסקת עבודות החשמול בשבת ובחג הייתה צריכה להתבצע בתוך משרדי הממשלה במסגרת תהליך סדור, וממצאיה היו אמורים להיות משוקפים לציבור בטרם קבלת החלטות בנושא", אומר אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית. "ממצאי המחקר מעידים על עומק הרשלנות של שרי הממשלה, כששוב ראינו שאלו מצהירים הצהרות מבלי לבדוק את המשמעויות הכלכליות, והנזק הוא גדול ומיידי. הציבור הישראלי רואה מול עיניו את הנזק העצום שהממשלה הזו מביאה אלינו, ולראיה הפופולריות הדועכת שלה. הגיע הזמן להעיף שיקולים דתיים ממערכת קבלת ההחלטות בישראל, ובסוגיות כלכליות במיוחד".