ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') את העברתם של 470 מיליון שקל מתוך מיליארד מתוכננים למינהלת התקומה, שבועיים לאחר שהכריזו על הקמתה, שאמורה לעסוק בהקדם בכל הקשור לשיקום יישובי עוטף עזה ותושביהם. אולם, ההעברה עלולה להתעכב עוד זמן מועט בשל אי אישור העברה קודמת של כספים שנועדו להקמת המינהלת החשובה הזאת בימים אלה. המינהלת הוקמה בחודש שעבר וכבר העבירה 115 מיליון שקל לארבע המועצות האזוריות ולעיר שדרות כסיוע ראשוני עבור התושבים. לצד התקציב שאושר היום אישרה הוועדה גם 16 תקני כוח אדם עבור תקצוב פעילות מינהלת התקומה.
במסגרת העברה זו תקפו חברי האופוזיציה כי העברה קודמת להקמת המינהלת לא אושרה, וכי הדבר מונע את השימוש בכספים. באוצר הסבירו כי ביקשו למשוך את הפנייה הקודמת שאכן מעגנת את התוכנית התקציבית, על מנת להביא פנייה חדשה היום, כדי לאפשר את השימוש בכספים במסגרת המינהלת.
1 צפייה בגלריה
ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי ח"כ ולדימיר בליאק, "רוצים להגיש אותה מחדש כדי לשנות את המקורות, אנחנו יודעים מהם, כספים קואליציוניים, אתם מעכבים את ההעברה".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, השיב לחברי האופוזיציה: "ועדת הכספים אישרה כעת כחצי מיליארד שקל למינהלת תקומה. אני לא מעכב כלום. משרד האוצר מבקשים למשוך את הפנייה הזאת והם הודיעו כעת שהם משכו אותה".
כעת מתכוונת ועדת הכספים להתכנס שוב ולאשר העברה שלא התאפשרה עד כה של 274 מיליון שקל לשם הקמת המינהלת. ההעברה הזאת עוכבה עד כה בשל סירוב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל חלק ניכר מהכספים הקואליציוניים שיועדו למגזר החרדי, ולכן לא היו מקורות תקציביים להעברת הכסף למינהלת החדשה. כעת הבטיח יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהעניין יוסדר במהרה ולדברי גורם בוועדה אולי אפילו כבר היום.
עוד אישרה ועדת הכספים העברת 2 מיליארד שקל למשרד הביטחון, עבור הוצאות ופרויקטים ביטחוניים שונים, כאשר הפירוט לגביהם יינתן בוועדה המשותפת לחוץ וביטחון וכספים נוכח חיסיון.
כן אושרה העברת כ-57 מיליון שקל למשרד החוץ, כאשר כ-35 מיליון מתוכם מיועדים עבור פעולות משרד החוץ בהתאם לביצוע בפועל, ומימוש התחייבויות עבר פעילות מדינית ודיפלומטית לרבות פעילות הסברתית בנציגויות המשרד בעולם, פעילות ברשתות החברתיות ובמדיה הדיגיטלית ומיתוג ישראל, הפקת סרטוני הסברה, כנסים ותערוכות בינלאומיות לחשיפת התרבות וההסברה הישראלית. פעילות בתחום סיוע חוץ ושת"פ עם מדינות בנושא סיוע במדינות מתפתחות.
בהקשר זה נזכיר כי משרד החוץ הודיע אתמול (שלישי) כי הוא נאלץ להשבית את פעילות ההסברה העולמית שלו בגלל חוסר תקציב. משרד החוץ כבר הפסיק את פעילותו ברשתות החברתיות בספרדית, פרסית ורוסית - והכול בעיצומה של המלחמה.
במסגרת כך שאל היום בדיון יו"ר הוועדה האם נוכח הפרסומים על הפסקת פעילות ההסברה בחו"ל בשל העדר תקציב, ייתן תקציב זה מענה לצורך וההסברה תחודש. נציגי הממשלה והמשרד לא נתנו תשובה ברורה לעניין כך, ויו"ר הוועדה ביקש כי בתוך 4 ימים תוצג לוועדה תוכנית ההסברה של המשרד בחו"ל וצרכיה.