עוד דחייה ועיכובים בלתי נגמרים באישור הסופי של תקציב המדינה החדש לשנת 2024. אישורו, שתוכנן במשרד באוצר ובכנסת למחר (שני), נדחה והמועד החדש להעברתו בקריאה שלישית בכנסת צפוי לכל המוקדם בשבוע הבא, החל מה-11 במרץ.
התקציב היה אמור להיות מאושר סופית בקריאה שלישית בכנסת כבר ב-19 בפברואר, 50 ימים בדיוק לאחר תחילת שנת התקציב 2024. אולם, בשל התעקשותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להכניס כ-4 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים לתוך בסיס התקציב - חל עיכוב של שבועות באישורו. בהוראת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, התוספת אמנם תיכלל בבסיס התקציב, אולם רק בשנת 2024, ולא תהווה תקדים להכללתה גם בתקציבי השנים הבאות.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
בשל העיכוב באישור תקציב המדינה, תוך ביצוע עבירה על החוק של הממשלה, קוצצו תקציבי כל משרדי הממשלה כבר במאות מיליוני שקלים, מתוך הקיצוץ המקורי של 67 מיליארד שקל לפי התקציב שאושר במאי 2023. משרד האוצר אסר לפיכך על כל משרדי הממשלה לבצע התקשרויות חדשות ובין השאר נאסר לפי שעה גיוס עובדים חדשים למשרדי הממשלה.
לפי שעה, עברו בוועדת הכספים של הכנסת, שבה מתקיימים רוב הדיונים לאישור התקציב החדש, רק פחות ממחצית הסעיפים בתקציב החדש לשנת 2024, וכעת נותרו עוד כ-30 סעיפים שעל חלקם קיימות מחלוקות רבות בין חברי הכנסת למשרד האוצר. על החולקים נמנים גם חברי כנסת מהקואליציה, בהם חברי הכנסת אליהו רביבו וחנוך מילביצקי מהליכוד.
בין השאר, המחלוקות העיקריות נוגעות לכל התקציב עצמו של כלל המשרדים, לקיצוץ הגדול בתקציבי המשרדים, ולגידול העצום של 30 מיליארד שקל בתקציב הביטחון. עוד מחלוקות: הטלת מס פחמן - עדיין קיים ויכוח מול התעשיינים, מפעל נשר ומפעלי התפלת מים לגבי השיפוי שיינתן, בשל העלאת המס.
הגדלת המס על רווחי הבנקים - האם יהיה מס ערך מוסף רק על הבנקים הגדולים בשיעור של 26% במקום 17%, או מענק קבוע וחד פעמי למדינה ללא מס, בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. חברי הכנסת מבקשים להבטיח גם שהצעדים לא יגרמו לגלגול המס החדש על ציבור לקוחות הבנקים. ביטול הפטור על פאקט סיגריות בדיוטי פרי. קיימת התנגדות של חברי כנסת מהליכוד בוועדה, בראשות ח"כ אליהו רביבו. קיים גם ויכוח סביב הצעת האוצר בניכוי הוצאות רכב בתדלוק בעתיד באמצעות דלקן בלבד. בתקציב משרד החינוך יש התנגדות באופוזיציה, ובעיקר מצד ח"כ נעמה לזימי, לקיצוץ של 200 מיליון שקל לגיל הרך, שיגרום לקיצוץ בשעות ההדרכות וההכשרות החל מהשנה הבאה.
לעומת זאת, נודע כי נמצא סופית מקור תקציבי לקיצוץ שתוכנן בתנועות הנוער בהיקף של כ-30 מיליון שקל, בעוד ארגוני הנוער החרדיים יזכו בתוספת כספית. המקור אמור לבוא בין השאר מביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי.
2 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הוספת תוכנית "אופק חדש" לרשתות החרדיות, שנתקלת בקשיים משפטיים וכרגע לא תוקצבה בתקציב אלא רק בסעיף רזרבה, למורת רוח המפלגות החרדיות. קיימת התנגדות לקצץ במסגרת המשרד לשוויון חברתי בתכניות שונות ולקיצוצים לחברה הערבית וללהט"ב. קיימת התנגדות מצד חברי אופוזיציה, בהם ח"כ ולדימיר בליאק, לעוד תוספת גדולה של 200 מיליון שקל למשרד ההתיישבות.
היום נמשכו בוועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, הדיונים בהצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024. הוועדה דנה בעיקר בסעיף החינוך, כאשר עלו מצד חברי הכנסת שאלות רבות לעניין הקיצוץ הצפוי בסעיף הכולל הכשרות למטפלות במוסדות הגיל הרך, בהיקף של 200 מיליון שקל, בעקבות הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה השונים, ובהם גם במשרד החינוך.
דודי מזרחי, נציג משרד החינוך, השיב: "לגבי הגיל הרך, יש בתקציב כ-184 מיליון שקל עבור פעילות התערבות, הדרכה, פיקוח ובקרה. בתקציב 2024 תוכננה תוספת תקציבית של 200 מיליון שקל. התוספת הזאת קוצצה. התוספת באה להרחיב את הפיקוח של משרד החינוך, את היקף ההכשרות וההדרכות, רכש וכיוצא בזה. הפעילות בשנת הלימודים הנוכחית תשפ"ד, נשארת כמות שהיא. ההרחבה השנה נשארת ולא יהיה שום שינוי מבחינת ההכשרות וההדרכות. לקראת השנה הבאה משרד החינוך יצטרך לעשות בחינה מחודשת, יצטרך לתת דגש במסגרת התקציב הקיים להכשרות, ולראות איך זה יתבצע".
לבקשת חברי הכנסת לחידוד הדברים, המשיך מזרחי: "השנה היו כ-160 מיליון שקל להכשרה והדרכה. הייתה רשימה של תוכניות נוספות ל-2024. אני עדיין לא יודע מה יהיו ההתאמות נוכח השינוי. נצטרך לעבוד על זה עם המשרד, אבל יצטרכו לעשות התאמות. אני לא יודע אחד לאחד לומר איזה מהסעיפים יצטרך שינוי, אבל נצטרך לבנות מחדש את המערך ולקראת שנת תשפ"ה נבחן את זה".
בעקבות שאלות חברי כנסת לעניין תקציבי תנועות הנוער, ציינו נציגי האוצר כי לאור ההפחתות הרוחביות בכל סעיפי התמיכות בתקציב, ומתוך רצון שלא לפגוע בארגוני הנוער, יוסטו משאבים מסעיפים אחרים לסעיפי תנועות הנוער, כך שלא יחול קיצוץ ולא תהיה פגיעה בתקציבי תנועות הנוער כלל.