1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה הוציא לאחרונה צו שיקום כלכלי לבת 56 שקיבלה בעבר הפטר על חובותיה, אך מאז נקלעה לחובות חדשים. גם בהליך החדש היא פיגרה בתשלומים ולא הגישה דוחות, אולם לאחר שתיקנה את המחדלים בחרה השופטת איילת הוך-טל ללכת לקראתה וקבעה תוכנית שיקום שבה היא תוסיף לקופת הנשייה 170 אלף שקל.
החייבת היא גרושה ואם לשני בגירים, שב-2016 קיבלה הפטר במסגרת הליך פשיטת רגל. זמן קצר לאחר מכן היא צברה חובות נוספים של כ-892 אלף שקל וביקשה להיכנס להליך חדלות פירעון נוסף וטענה שהסתבכותה נובעת מחתימתה על ערבות לטובת חתנה. צו לפתיחת הליכים בעניינה ניתן במרץ 2020 והוטל עליה תשלום חודשי בסך 500 שקל.
בעלי התפקיד מצאו כי היא עצמה נטלה הלוואות בסכומים גבוהים וכן כי ניהלה עסק שלא הוצגו נתונים לגביו. עוד צוין כי היא צברה פיגורים בתשלום החודשי, לא הגישה דוחות כנדרש ולא המציאה מסמכים נדרשים. לאור התנהלותה המליצו בעלי התפקיד על ביטול ההליך והוא אכן בוטל במאי 2021.
בחודש שלאחר מכן הגישה החייבת בקשה לביטול פסק הדין, בהסכמת הנאמן. היא ציינה כי הסירה את רוב המחדלים והתחייבה להגדיל את התשלום החודשי. בעקבות זאת ההליך חודש. הנאמן הגיש עדכון שבו אישר כי הוכחו נסיבות ההסתבכות והבהיר כי הועברו לעיונו המסמכים שדרש. הוא הציע תוכנית שיקום שתכלול תשלום חודשי בסך 2,600 שקל למשך 36 חודשים, וזאת בנוסף להחזר בסך 40 אלף שקל (שאותו התחייבה החייבת להשיב בפריסה ל-27 תשלומים).
החייבת השיבה כי אינה מסוגלת לשאת בתשלום חודשי זה וכי לאור מצבה הכלכלי נאלצה לעזוב את הדירה ששכרה עם בנה והיא מחוסרת דיור ונעזרת בחברותיה לצורך קורת גג. היא הציעה תוכנית שתכלול תשלום שוטף בסך 1,500 שקל למשך 48 חודשים.
הממונה סברה כי לאור העובדה שנסיבות ההסתבכות מעידות על חוסר תום לב ועצימת עיניים, לאחר שכבר נהנתה מהפטר במסגרת הליך חדלות פירעון, היה מקום לביטול ההליך. אולם נוכח נסיבותיה המיוחדות של החייבת והתכלית השיקומית של החוק, היא המליצה על צו תשלומים בסך 1,500 שקל למשך 60 חודשים בנוסף על ביצוע ההחזר בסך 40 אלף שקל.
השופטת איילת הוך-טל הסכימה עם הממונה שיש מקום להאריך את משך תקופת התוכנית נוכח מחדלי החייבת במסגרת ההליך. היא ציינה כי פרט לפיגור בתשלומים ואי הגשת דוחות ביצעה החייבת העדפת נושים כשהעבירה סכום כספי לאחד מהם מחוץ למסגרת ההליך. היא ציינה גם את נסיבות ההסתבכות והעובדה שהחייבת פעלה לכל הפחות באדישות כלפי הנושים עת נקלעה להליך חדלות פירעון שני זמן קצר לאחר שקיבלה הפטר בהליך קודם.
בנסיבות אלה קיבלה השופטת את הצעת הממונה והורתה על מתן צו לשיקום כלכלי. היא קבעה שעל החייבת להוסיף לקופת הנשייה 130 אלף שקל דרך תשלום של 1,500 שקל למשך 60 חודשים. בנוסף היא תעביר לקופה 40 אלף שקל במהלך התוכנית בהתאם להסכם מול הנאמן.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד מסלה אייצ'לותם עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין