על רקע אישור ההקמה הבוקר (יום א') של בנק חדש בישראל, שיכונה "בנק אש ישראל", סימה שפיצר, מנהלת יחידת הרישוי ובנקים חדשים הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל התראיינה לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio והסבירה כיצד בנק ישראל מנסה לייצר תחרות שתשפר את התנאים והעלויות לציבור, ומה הסיכוי שנראה עוד בנקים חדשים בהמשך.
"ההערכה היא שבעוד כשנה וחצי היזמים יפתחו את הבנק לציבור הלקוחות", הסבירה שפיצר. "זאת לאחר שייצרו את כל התשתיות הנדרשות כדי להתחבר למערכת הבנקאית, ויסיימו את כל התהליכים הטכנולוגיים, הניהוליים והתפעוליים להקמה של הבנק החדש".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
(צילום: דוברות בנק ישראל)
יש עוד בנקים בדרך? "תראה, אנחנו יצרנו את התשתית כדי שיפנו אלינו בנקים חדשים. כרגע בשלב הזה אנחנו עוד לא יכולים לבשר על הקמה של בנק חדש אבל ככל שיפנו נבדוק את הנושא".
למה אתם פסיביים ולא פונים בעצמכם לבנקים מחו"ל למשל? "לאורך כל השנים נגידי בנק ישראל פנו לבנקים הגדולים, הבינלאומיים, וחלקם אפילו נכנסו לארץ. ההחלטה שלהם עד כמה להיות פעילים גם במגזר הקימעונאי החלטה שלהם בלבד, אבל הפניות היו וימשיכו להיעשות. אנחנו מאוד מאוד נשמח אם יבואו אלינו גם בנקים חדשים דיגיטליים לישראל ויראו בישראל מקום שמעניין אותם לעשות עסקים.
"אנחנו מצידנו יצרנו את כל התשתית כדי שיוכלו להיכנס ולפעול כאן ואנחנו מאוד נשמח שיבואו. בנק ישראל הוא זה שנותן את הרשיונות אבל בנק ישראל לא מקים את הבנק. אנחנו נבדוק את התוכניות שלהם ונראה שהתוכניות טובות, יציבות וברות קיימא - ואם הכל יעמוד בדרישות הסבירות שלנו, אנחנו נשמח מאוד לתת רישיונות לעוד בנקים זרים, בינלאומיים".
כמה זמן להערכתם ייקח עד שבנקים חדשים יצליחו לשנות את המערכת הבנקאית הישראלית? וליצור מצב שהמערכת התחרותית רודפת אחרינו ולא אנחנו אחריהם? "אנחנו מקווים שכבר עכשיו הציבור ישכיל ויעשה את כל מה שבידו כדי ליצור את המערכת התחרותית. זה בידיים של הציבור. היום כבר יש בידיהם להשוות כמה הם משלמים עמלות, יש את תעודת הזהות הבנקאית ואנחנו מצפים מכל לקוח בישראל להכיר את סך העמלות שהוא משלם, להשוות ולפנות לעוד בנקים".
אבל משהו פה לא עובד כי אנחנו רואים את הרווחים הענקיים של הבנקים לעומת התזוזות המועטות של הלקוחות. "אנחנו מייצרים כל מה שאפשר, כל תשתית אפשרית כדי שזה יעבוד. אנחנו בבנק ישראל מאמינים שהפתיחה של שירותים נוספים כמו השוואות עלויות ותהליכים נוספים יאפשרו כבר ממש בעתיד הקרוב תחרות גדולה יותר על לקוחות. גם הבנקים הגדולים וגם הבנקים הקטנים יהיו חלק מהמשחק, הם לא יוכלו להישאר מחוץ למשחק".
בנוגע למעבר בקליק, שאמור היה לאפשר לציבור לעבור מבנק לבנק בצורה קלה ונוחה יותר, אך התוצאות מעידות כי הציבור לא מספיק משתמש בכלי הזה, אמרה שפיצר כי "אנחנו לא רואים בזה כישלון, אנחנו דווקא רואים בזה הצלחה. אנחנו רואים שהמערכת מתחרה על כל לקוח וזו הבשורה בעצם לציבור הלקוחות, שהלקוחות יכולים להשתמש בכוח שלהם והם יכולים לנצל את היותם לקוחות טובים גם מול הבנק שלהם וגם בפניה לבנקים אחרים".
עוד הוסיפה כי "זו אחריות של הציבור. אנחנו מנסים לעשות ככל הניתן את החינוך הפיננסי הנדרש, אבל תמיד בסופו של דבר האחריות של הציבור לבדוק כמה הוא משלם עבור השירותים שהוא צורך, גם השירותים הבנקאים". בנוסף, אמרה: "זה לא כל כך משנה כמה לקוחות החליפו בנק. מה שמשנה זה כמה לקוחות שיפרו את מצבם ועל זה אין לנו בדיוק מידע. הלקוחות יכולים תחת האיום התחרותי לשפר את המצב שלהם ובזה היתרון".
בנוגע לכך ששני הבנקים החדשים שקיבלו אישור בשלוש השנים האחרונות, גם בנק אש לישראל וגם וואן-זירו, הם בבעלות של טייקוני טכנולוגיה ישראלים, אומר שפיצר כי "אנחנו רואים את המגמה ולשם גם נוטה עולם הרישיונות החדשים שניתנים לבנקים חדשים - רובם בתחום הדיגיטלי. זה באמת הכיוון. אבל גם הבנקים המסורתיים נותנים את מירב השירותים הבנקאים באמצעות הדיגיטל ונראה שעצם העובדה שמאחורי הבנקים החדשים הדיגיטלים עומדים יזמים טכנולוגים עם ניסיון מוכח מלמדת אותנו שיש גם עניין בתחום הבנקאות וזה משמח מאוד.
"בנוסף, אנחנו רואים שיותר ויותר לקוחות, למעלה מ-85% מהלקוחות בכלל המערכת, הם לקוחות דיגיטליים, כולל גם בגילאים מבוגרים מאוד, וזה אומר שהציבור שינה את הטעמים שלו ביחס להגעה לסניפי הבנקים כדי לקבל שירותים בנקאים, והיום ניתן לבצע הרבה מאוד מהפעולות בכל הבנקים באמצעות הדיגיטל".