בנק ישראל הודיע הבוקר (א') כי נתן אישור להקמה של בנק חדש בישראל שיכונה "בנק אש ישראל" (esh). מדובר במיזם להקמת בנק דיגיטלי של ניר צוק, ממייסדי חברות ההייטק צ'ק פוינט ופאלו אלטו, אשר השקיע מיליוני דולרים מהונו העצמי. זהו רישיון שני הניתן לבנק חדש במערכת בתוך תקופה של שלוש שנים, לאחר שרק לפני כארבעה חודשים הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע, וואן זירו (One Zero), פתח את שעריו לקהל הרחב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בניגוד להערכות קודמות בנושא, מהבנק החדש נמסר כי "esh יציע חשבונות עו"ש ויפנה ללקוחות פרטיים, עצמאיים ותאגידים. הבנק יציע מוצרי פיקדונות, הלוואות, תשלומים וכרטיסי אשראי, ומבוסס על טכנולוגיה ייחודית. מדובר בפלטפורמה מתעדכנת, לומדת, אליה ניתן להוסיף אפליקציות ופיתוחים באופן מהיר לטובת לקוחות הבנק".
2 צפייה בגלריה
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
מייסדי הבנק הדיגיטלי החדש אש (esh) במעמד קבלת הרישיון מהנגיד ומהמפקח על הבנקים
(צילום: דוברות בנק ישראל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, העניקו את הרישיון לצוק ולשאר צוות המייסים: יובל אלוני, אלכס ליברנט ואלון שיין. בנוסף, הנגיד העניק היתר החזקה בבנק לפרופ' שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, שיכהן כיו"ר הבנק החדש.
מנכ"ל הבנק החדש צפוי להיות קובי מלכין, שכיהן בתור מנכ"ל בנק אוצר החייל ובנק מסד לשעבר, וד"ר נדין בודו-טרכטנברג, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, צפויה לכהן בתפקיד המשנה ליו"ר הדירקטוריון.
מבנק ישראל נמסר כי "קבלת היתרי השליטה ורישיון הבנק המותנה יאפשרו ליזמים להתקדם ולהשלים את ההיערכות המיכונית, התפעולית והרגולטורית הנדרשת להתחלת הפעילות של הבנק, ובכלל זה להשלים את שלבי הפיתוח והבדיקה של הטכנולוגיה החדשה, להשלים את הגיוס של צוות ההנהלה וכוח האדם הנוסף הנדרש להקמת הבנק, בניית המדיניות, הנהלים והתהליכים בתחומי פעילותו המרכזיים. תקופת ההקמה של הבנק תארך כשנה וחצי".
המיזם יצא לפני כשנה לגיוס הון לפי שווי של שני מיליארד שקל, הנחשב גבוה למיזם שעדיין אינו פעיל, אולם בחסות הגאות בשווקים שהיתה אז, זה עוד היה נראה יעד ריאלי. אלא שמאז חלה מפולת בשווקים, והיכולת לגייס כספים פחתה דרמטית, כך שהודעה על הגיוס לא יצאה עד היום.

הציבור לא ממהר לנטוש את הבנקים המסורתיים

עם זאת, לבנק הדיגיטלי החדש ניצב אתגר לא מבוטל בחדירה ללב הקהל הישראלי. אף שהציבור אוהב לקטר על הבנקים, הוא לא ממהר לנטוש את הבנקים המסורתיים, גם כאשר יש אלטרנטיבות משתלמות יותר. דוגמה לכך היא הבנק הדיגיטלי וואן זירו, שהושק השנה ומציג מחירים אטרקטיביים בהשוואה למקובל בשוק, הן בריבית בפיקדונות, הן בריבית בהלוואות והן בעמלות שהוא גובה. ועדיין, אין אליו נכון לעכשיו נהירה המונית. היקף הנכסים שהוא מנהל (עו"ש ופיקדונות) עומד על פחות ממיליארד שקל, ותיק האשראי עומד על פחות מ-100 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)
וואן זירו גם ניסה למתג את עצמו כבנק המעניק שירותי ניהול כספים אישי, המביא להתנהלות כלכלית נכונה. אולם נראה כי מדובר במסר מורכב למדי, שלא בטוח שיצליח להביא לגיוס מסיבי של לקוחות, שמחפשים יותר אחר המחיר הטוב שמוצע בשירותים כמו אשראי ופיקדונות. השאלה המעניינת כעת היא אם הבנק החדש של צוק יצליח להיות אטרקטיבי יותר מוואן זירו, ואם כן האם הדבר יוביל למלחמת מחירים בין שני הבנקים הדיגיטליים.
יובל אלוני, מייסד ומנכ"ל קבוצת esh, כתב בהודעה ראשונה על הקמת הבנק החדש כי "המוצר הראשון של esh הוא חשבון עו"ש. עם זאת, התוכנית ארוכת הטווח שלנו היא לבנות מגוון מוצרים, לרבות הלוואות במחיר תחרותי. בנינו את הבנק באופן כזה שמשנה לחלוטין את מבנה העלויות, והכסף שנחסך יגולגל בשקיפות אל הלקוחות. באופן אישי אני יכול להבטיח שלא יהיו עמלות ניהול חשבון, לא נבקש את העברת החשבון הקיים או את המשכורת, ושהמוצרים הבאים יכללו גם יכולות תשלום והנפקת כרטיסי אשראי בינלאומיים למשקי בית ולעסקים".
פרופ' שמואל האוזר, יו"ר דירקטוריון הבנק החדש, הוסיף כי "לפנינו דרך ארוכה. הייחוד של הבנק שלנו הוא הסינרגיה בין טכנולוגיה לבין בנקאות. מדובר בטכנולוגיה ישראלית פורצת דרך, המאפשרת יעילות תפעולית יוצאת דופן אשר תגולגל ישירות ללקוחות. זה יבוא לידי ביטוי בריביות אטרקטיביות, בשירותים ללא עמלות, ללא דמי מנוי, וללא תנאים מוקדמים כגון העברת משכורת".
פורסם לראשונה: 10:49, 25.12.22