ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי, יפן, טייוואן, אוסטרליה וניו זילנד הכריזו על שורת הגבלות כלכליות נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. כעת, חברות בינלאומיות רבות המושקעות בדרך כזו או אחרת ברוסיה מחכות בדריכות כדי לראות מה יהיה הצעד הבא במסגרת מלחמת הסנקציות, אשר עלול לגבות מחיר כבד גם מהן. אלו הן כמה מאותן חברות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

אירופה

BASF - חברת הכימיקלים הגדולה בעולם. מעבר לכך ש-1% מהמכירות של החברה הגרמנית מגיעות מרוסיה, היא גם נמצאת בבעלות משותפת עם קבוצתו של המיליארד הרוסי מיכאיל פרידמן בחברה שמימנה חלק מפרויקט נורד סטרים 2, במסגרתו נבנה צינור גז באורך של יותר מ-1,200 ק"מ המחבר בין רוסיה לגרמניה דרך הים הבלטי ועובר דרך חמש מדינות: גרמניה, דנמרק, רוסיה, פינלנד ושוודיה.
5 צפייה בגלריה
BASF
BASF
חברת הכימיקלים הגדולה בעולם. BASF
(צילום: Shutterstock)
ענקית הנפט BP - החברה הודיעה כי היא מחסלת את אחזקותיה ברוסנפט הרוסית בה היא מחזיקה בכמעט 20%. במקביל, מנכ"ל BP, ברנרד לוני הודיע כי יתפטר מדירקטוריון רוסנפט באופן מיידי. "אני משוכנע שההחלטות שקיבלנו כדירקטוריון אינן רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם ייטיבו עם האינטרסים ארוכי הטווח של החברה", אמר לוני.
קוקה קולה HBC - החברה השוויצרית היא השלישית בגודלה בעולם במילוי בקבוקי קוקה קולה והיא נסחרת בבורסת לונדון ובבורסת אתונה. החברה אחראית על ייצור בקבוקי קוקה קולה לרוסיה, אוקראינה ומרבית מרכז ומזרח אירופה. רוסיה היא אחת מהלקוחות הגדולות של החברה אשר מעסיקה בה כ-7,000 עובדים.
דנונה - חברת המזון הצרפתית ויצרנית היוגורט המפורסמת שולטת במותג מוצרי החלב הרוסי "Prostokvanhino" וכ-6% מכלל הכנסותיה מגיעות מרוסיה.
5 צפייה בגלריה
דנונה
דנונה
כ-6% מכלל הכנסותיה מגיעות מרוסיה. דנונה
(צילום: Shutterstock)
אנג'י - תאגיד הגז הצרפתי הוא אחד מחמש החברות שמימנו את פרויקט הנורד סטרים 2 של ענקית הגז והנפט הגדולה ביותר ברוסיה, גזפרום.
אקווינור - לתאגיד האנרגיה הנורבגי יש מניות בשלושה מכרות נפט רוסיים.
אסיקורציוני ג'נרלי - חברת הביטוח הגדולה ביותר באיטליה והרביעית בגודלה בעולם. ג'נרלי מחזיקה באחוזים בחברת הביטוח הרוסית Ingosstrakh.
היידלברג-סמנט - תאגיד מוצרי הבניין הגרמני מחזיק בשלושה מפעלים ברוסיה, אולם לטענתו הם אינם מייצרים מוצרים לייצוא מחוץ למדינה.
מאיר טקנימונט - קבוצת הנדסה איטלקית המחזיקה בתיק הזמנות ברוסיה בשווי 1.5 מיליארד אירו, המהווה 17% מכלל תיק ההזמנות של החברה.
מטרו - תאגיד הקמעונאות הגרמני מעסיק כ-10,000 עובדים ברוסיה ומשרת כ-2.5 מיליון לקוחות, בנוסף ל-26 חנויות שהוא מחזיק באוקראינה.
נסטה - חברת זיקוק הנפט הפינית תלויה ברוסיה אשר מספקת לה כשני שליש מאספקת הנפט הגולמי שלה.
נסטלה - תאגיד המזון והמשקאות השוויצרי החזיק נכון לשנת 2020 בשישה מפעלים ברוסיה, בהם מפעלים לייצור מאפים מתוקים ומשקאות. מכירות התאגיד מרוסיה עמדו בשנת 2020 על כ-1.7 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
נסטלה
נסטלה
מכירות בגובה כ-1.7 מיליארד דולר. נסטלה
(צילום: Shutterstock)
נוקיאן טיירס - החברה הפינית לייצור צמיגי רכב מחזיקה במפעל ובשלושה מחסני צמיגים גדולים ברוסיה.
OMV - תאגיד הגז והנפט האוסטרי מימן גם הוא את פרויקט נורד סטרים 2 והוא היבואן הגדול ביותר באוסטריה של גז רוסי. בנוסף, הוא מחזיק בכ-25% משדה הגז הרוסי Juschno-Russkoje.
רנו - יצרנית הרכבים הצרפתית מרוויחה 8% מהכנסותיה מרוסיה ומחזיקה ב-69% מחברת אווטוואז הרוסית, אשר מייצרת את מותג הרכבים "לאדה" ומוכרת כ-90% מהסחורה שלה בתוך רוסיה.
רולס-רויס - היצרנית הבריטית של כלי הרכב ושל מנועים לתעופה מקבלת 20% מהטיטניום שלה, המשמש אותה לייצור מנועי סילון, מרוסיה. יחד עם זאת, החברה טוענת כי המכירות שלה ברוסיה עומדות על פחות מ-2% מסך הכנסותיה.
5 צפייה בגלריה
ההכנסות יפגעו? רולס רויס
ההכנסות יפגעו? רולס רויס
ההכנסות יפגעו? רולס רויס
ספרן - יצרנית מנועי הסילון הצרפתית תלויה גם היא בחברה רוסית המספקת לה חלק גדול מהטיטניום שלה.
של - חברת האנרגיה האנגלית-הולנדית היא גם כן אחת מחמש החברות שמימנו את פרויקט נורד סטרים 2 והיא גם מחזיקה ב-27.5% מפרויקט הגז הטבעי Sakhalin-II, המתופעל על ידי חברת גזפרום הרוסית.
טוטאלאנרז'י - ענקית הנפט הצרפתית היא אחת המשקיעות הגדולות ברוסיה ומחזיקה בין היתר ב-19.4% בנובאטק - יצרנית הגז הטבעי השנייה בגדולה ברוסיה; ב-20% מפרויקט ימאל גט"ן להפקה, להנזלה ולאספקה של גז טבעי בחצי האי ימאל שבצפון סיביר; ב-21.6% מפרויקט הגז ארקטיק LNG 2 וב-20% משדה הנפט Kharyaga.
יוניפר - חברת האנרגיה הגרמנית מושקעת בפרויקט הנורד סטרים 2 בשווי מיליארד דולר והיא מחזיקה בחמש תחנות כוח ברוסיה המספקות ביחד כ-5% מסך צרכי האנרגיה של המדינה. יוניפר וחברת האם שלה, פורטום הפינית, מחזיקות ביחד ב-12 תחנות כוח ברוסיה ומעסיקות 7,000 עובדים במדינה.
פולקסווגן - יצרנית כלי הרכב הגרמנית מחזיקה בשני מפעלים ובכ-4,000 עובדים ברוסיה. בשנת 2021 החברה ייצרה כ-170 אלף רכבים במדינה, שיעור יחסית נמוך מסך הרכבים שמכרה פולקסווגן ברחבי העולם ועמד על 8.9 מיליון באותה השנה.

אסיה

ג'פאן טבקו - יצרנית הסיגריות היפנית הגדולה מעסיקה כ-4,000 עובדים במפעלים ברוסיה. לפי אתר החברה, תשלומי המיסים של החברה במדינה בשנת 2020 הסתכמו בשיעור של 1.4% מתקציב המדינה הפדרלי של רוסיה. מדינות חבר המדינות (מכונה לעיתים גם "חבר העמים"), בהן רוסיה ובלארוס, מהוות כחמישית מסך רווחי החברה.
5 צפייה בגלריה
סיגריות של קאמל. ג'פאן טבקו
סיגריות של קאמל. ג'פאן טבקו
מיסים בגובה 1.4% מהתקציב המדיני. סיגריות קאמל, ג'פאן טבקו
(צילום: Shutterstock)
מרובני קורפ - ענקית המסחר היפנית מחזיקה בארבעה משרדים ברוסיה, שם היא מוכרת צמיגים לציוד כרייה ומנהלת מרכז לבדיקות רפואיות.
מיצובישי קורפ - תאגיד הסחר הגדול ביותר ביפן מחזיק ב-141 סוכניות רכב ברוסיה אשר מוכרות רכבי מיצובישי ויש לו אחוזים בפרויקט הגז הטבעי Sakhalin-II. בנוסף, הוא גם מספקת לרוסיה ציוד לתחנות כוח ומכונות נוספות.
SBI - הבנק היפני פועל מזה כשלושה עשורים ומציע בין היתר שירותים תאגידיים והלוואות לחברות יפניות אשר מבקשות להרחיב את עסקיהן לתוך רוסיה.
טויוטה - המפעל של החברה בסנקט פטרבורג אחראי על ייצור מכוניות מדגם טויוטה קאמרי וטויוטה ראב 4. בנוסף, יש לחברה משרד מכירות במוסקבה והיא מעסיקה במדינה כ-2,600 עובדים, בהם 26 בעלי אזרחות יפנית.