התקיפה הרוסית באוקראינה ממשיכה וגובה קרבנות, וברחבי העולם ממשיכים לגנות את פעולותיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולחשוף סנקציות חדשות נגד המדינה. ב-CNN פירטו את עיקרי הסנקציות שהוטלו עד כה על רוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AFP )
בריטניה: ראש הממשלה בוריס ג'ונסון חשף שלשום (ו') בפרלמנט סבב סנקציות חדש שלדבריו היא "חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה והחמורה ביותר שאי פעם הוטלה על רוסיה". ג'ונסון אמר לחברי הפרלמנט שפוטין הוא "תוקף עם דם על הידיים" שיספוג "גינויים מכל העולם וההיסטוריה" בשל הפלישה לאוקראינה. עוד הוסיף ג'ונסון, כי בריטניה ובנות בריתה "ניסו כל ערוץ דיפלומטיה עד לרגע האחרון", אך להערכתו פוטין היה נחוש בדעתו לתקוף.
הסנקציות עליהן הכריז ג'ונסון כוללות הקפאת הנכסים בבריטניה של הבנקים הגדולים ברוסיה והדרתם מהמערכת הפיננסית הבריטית. פירוש הדבר שלא תהיה להם גישה למטבע הבריטי ולא יוכלו להעביר את התשלומים דרך בריטניה. בנוסף, חברות רוסיות גדולות לא יוכלו לגייס הון או ללוות כספים בשווקים הבריטיים.
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
(צילום: AFP)
בריטניה מקפיאה גם את הנכסים של 100 אינדיבידואלים וחברות, ביניהם חתנו לשעבר של פוטין, קיריל שמאלוב, ופטר פרדקוב, מנכ"ל Promsvyazbank, שגם עליה הוטלו סנקציות. החברות שהסנקציות כוונו נגדן כללו את רוסטק, חברת ההגנה הגדולה ברוסיה, Tactical Missile Corporation ספקית הטילים הגדולה במדינה ויצרנית הטנקים Uralvagonzavod. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של רוסיה אירופלוט לא תורשה לנחות בבריטניה.
סנקציות נוספות כוללות איסור על ייצוא של רכיבים שיכולים לשמש לצרכים צבאיים ובמקביל בריטניה תפסיק ייצוא של פריטי הייטק וציוד לזיקוק נפט. תהיה גם הגבלה על הפיקדונות שרוסים יוכלו להפקיד בחשבונות בנק בריטיים. ג'ונסון סיים ואמר כי נותרו עוד אפשרויות לסנקציות נוספות וכי הסנקציות יחולו גם על בלארוס, בשל הסיוע שהעניקה לרוסיה בתקיפה.
האיחוד האירופי: גם באיחוד האירופי הכריזו על הרחבת הסנקציות נגד רוסיה. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ונשיא צרפת עמנואל מקרון חשפו צעדים נוספים, והתחייבו לגרום "להשפעה מקסימלית על הכלכלה הרוסית והאליטה הפוליטית". הסנקציות מכוונות נגד הסקטורים הפיננסיים, האנרגיה והתחבורה וכוללות הגבלות על הייצוא ואיסורים על מימון מסחר.
4 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין
אורסולה פון דר ליין
אורסולה פון דר ליין
(צילום: AFP)
לפי ון דר ליין, הסנקציות הנוכחיות יוצאות נגד 70% מסקטור הבנקאות הרוסי והחברות הממשלתיות "ולא יאפשרו לרוסיה לשדרג את בתי הזיקוק שלה". באיחוד גם מגבילים את הפקדונות של מקורביו של פוטין, ובכוונתם להגביל את הגישה של רוסיה לטכנולוגיה רגישה לחלקי מטוסים.
בתום ישיבת שרי החוץ של 27 המדינות החברות בארגון, הכריז האיחוד על סנקציות אישיות נגד נשיא רוסיה פוטין ושר החוץ שלו, סרגיי לברוב. לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פוטין הוא כעת המנהיג היחיד בעולם שיתמודד עם סנקציות מצד האיחוד האירופי - לצד נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנשקו. לדבריו, הסנקציות האירופיות יחמירו את האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.
ארה"ב: "פוטין בחר במלחמה הזו", הכריז בסוף השבוע נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וחשף סנקציות נוספות נגד רוסיה הכוללות הגבלות על ייצוא טכנולוגיה, שלטענת ביידן תגביל משמעותית את היכולת של רוסיה לקדם את הצבא ותעשיית התעופה שלה. לפי הבית הלבן, הסנקציות החדשות כוללות הגבלות על ייצוא מוליכים למחצה, ציוד טלקומניקציה, אבטחה מוצפנת, לייזרים, חיישנים, ציוד ניווט וטכנולוגיית תעופה.
4 צפייה בגלריה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
(צילום: AFP)
ארה"ב הטילה גם סנקציות על בנקים רוסיים ועל "מיליארדרים מושחתים" ובני משפחותיהם המקורבים לפוטין. כמו כן, ארה"ב תאסור על 13 חברות ציבוריות גדולות לגייס הון במדינה, ביניהן ענקית האנרגיה גזפרום וסברבנק, המוסד הפיננסי הגדול ברוסיה. בבית הלבן מתכוונים גם להטיל סנקציות על חברות מבלארוס.
בתוך כך, לאחר הכרזת האיחוד האירופי על סנקציות נוספות, הבית הלבן הודיע שגם ארצות הברית תעשה כן. מחלקת המדינה האמריקנית אמרה לפני כן כי "כל האופציות על השולחן".
יפן: ראש הממשלה, פומיו קישידה, הודיע כי יפן תטיל סנקציות נגד המוסדות הפיננסיים ברוסיה, ארגונים צבאיים ואנשים פרטיים. הצעדים כוללים הקפאת הנכסים של אנשים ומוסדות פיננסיים ואיסור על ייצוא לארגוני צבא.
אוסטרליה: ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, מסר כי המדינה "תחל להטיל סנקציות נוספות על אוליגרכים, שהמשקל הכלכלי שלהם הוא בעלת חשיבות אסטרטגית למוסקבה ועל יותר מ-300 חברי הפרלמנט הרוסי". מוריסון הוסיף כי אוסטרליה עובדת ביחד עם ארה"ב להטלת הסנקציות, שיחולו גם על בכירים בבלארוס.
ניו זילנד: המדינה אוסרת על יצוא סחורה לצבא הרוסי ולכוחות הביטחון. ראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן, הודיעה כי הם מנתקים את קשרי המסחר עם רוסיה ויאסרו על כניסת בכירים רוסים למדינה. "כאן ועכשיו עלינו לנקוט בפעולה מיידית", אמרה ארדרן במסיבת עיתונאים.
טייוואן: טייוואן הכריזה כי תצטרף לסנקציות הכלכליות המוטלות נגד רוסיה, אך לא פירטה אילו צעדים היא שוקלת. לפי הודעת משרד החוץ הטייוואני, הטלת הסנקציות נועדה "לחייב את רוסיה לעצור את התוקפנות הצבאית שלה נגד אוקראינה ולפצוח בשיח של שלום בקרב כל הצדדים בהקדם האפשרי", הוסיפו. טייוואן היא יצרנית מובילה של מוליכים למחצה.

"נשק יום הדין" הפיננסי יופעל, לפחות חלקית

במקביל, ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הודיעו הלילה (בין שבת לראשון) על החלטתן לנתק מספר בנקים רוסיים משימוש במסלקה הבינלאומית סוויפט (SWIFT), או בשמה המלא: האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית. פעולה זו, אשר נחשבת לקיצונית יחסית מבין הסנקציות שהוטלו עד כה, כונתה בפי רבים "נשק יום הדין" של המערב כלפי רוסיה.
"נבטיח ביחד שהמלחמה הזו תהיה כישלון אסטרטגי של פוטין", כתבו המדינות בהצהרה משותפת. "אנו נחושים להמשיך להטיל על רוסיה עלויות שיבודדו אותה עוד יותר מהמערכת הפיננסית הבינלאומית ומהכלכלות שלנו. ניישם את הצעדים הללו בימים הקרובים".
בתוך כך, המדינות החתומות על ההצהרה התחייבו "להטיל אמצעים מגבילים" על הבנק הרוסי המרכזי, כך שלא יוכל לפרוס את הרזרבות הבינלאומיות שלו ובכך להתחמק מהשפעת הסנקציות. במסגרת זו, במערב הודיעו גם כי יגבילו את יכולת הבנק המרכזי של רוסיה לתמוך ברובל.
המדינות התחייבו להקים כוח משימה טרנס-אטלנטי שיבטיח יישום יעיל של הסנקציות הפיננסיות שהוטלו עד כה על רוסיה - על ידי זיהוי והקפאת נכסים של יחידים וארגונים שעליהם הוטלו סנקציות. "נתקשר עם ממשלות אחרות, ונמנע מגורמים אלה את היכולת להסתיר את נכסיהם ברחבי העולם", נכתב. "פוטין מאיים להשמיד את אוקראינה, אבל מה שהוא עושה, בפועל, הוא הורס את העתיד של המדינה שלו", אמרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, לאחר שהציגה את חבילת הסנקציות החדשות.

דירוג האשראי של רוסיה ירד

הפלישה של רוסיה לאוקראינה גררה גם לצעדים של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. S&P הורידה את דירוג האשראי של רוסיה לסטטוס "זבל", בעוד מודי'ס הזהירה שגם היא בדרך לשם והדגישה כי העבירה את הדירוג הרוסי לבחינה. במקביל, הודיעה פיץ' על הורדת דירוג האשראי של אוקראינה מחשש לחדלות פירעון של המדינה.
S&P הורידה את דירוג האשראי של רוסיה במטבע חוץ לטווח ארוך ל-BB+ מ-'BBB-, והזהירה שהיא עלולה להוריד את הדירוג עוד יותר, לאחר קבלת הבהרות נוספות על ההשלכות המאקרו-כלכליות של הסנקציות. "לדעתנו, לסנקציות שהוכרזו עד היום עשויות להיות השלכות שליליות משמעותיות על יכולתו של מגזר הבנקאות הרוסי לפעול כמתווך פיננסי לסחר בינלאומי", אמר S&P.
פורסם לראשונה: 19:32, 25.02.22