שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם הערב (ראשון), שוב ברגע האחרון, על צווים שמאריכים את תוקף הפחתת המס על בנזין עד ה-16 בנובמבר, ובשל כך מחיר דלק 95 אוקטן יישאר 6.94 שקלים לליטר. במידה ששר האוצר לא היה חותם על הצווים, המחיר לליטר היה מתייקר ב-70 אגורות. העלות של הארכת הצווים מוערכת ב-80 מיליון שקל, ולא ברור עדיין מהיכן יילקח הכסף, שכן באוצר "חיפשו" אותו עד השעות האחרונות.
ב-1 בנובמבר הוארכה הפחתת המס על הדלק רק בחמישה ימים, עד הלילה בחצות (בין ראשון לשני). עלות ההארכה הייתה 35 מיליון שקל, וההודעה נמסרה רק קרוב לעשר בלילה, כשבמשרד האנרגיה עמדו להודיע לתחנות על ההתייקרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תדלוק
תדלוק
תדלוק
(צילום: shutterstock)
גורם במשרד האוצר ציין כי במשרד מקפידים לשמור על הכלל שיש למצוא מקור מימון להוצאה, שפירושה הפחתת מס.
כאמור, ב-31 באוקטובר, קצת לפני השעה 22:00, מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי מחיר הדלק לא ישתנה ויישאר על 6.94 שקל לליטר לחמישה ימים בלבד. הסיבה להודעה המאוחרת במיוחד היא רשלנות של משרד האוצר, שם ניסו עד הרגע האחרון למצוא מימון להארכת הפחתת המס שבלעדיה המחיר היה מזנק ב-70 אגורות לליטר, ובינתיים השאירו את התחנות ואת משרד האנרגיה בחוסר ודאות. ברגע האחרון שר האוצר חתם על צו שמאפשר את השארת המחיר על כנו למשך חמישה ימים נוספים בלבד.
באוצר אמרו כבר בחודש הקודם שיתקשו למצוא מימון מעבר לכ-150 מיליון שקל בממוצע שבו מסבסדת הממשלה בכל חודש בשנה וחצי האחרונות את מחיר הדלק בישראל, אך כאמור משום מה חיכו עד הרגע האחרון. עד כה עלה הסבסוד לתקציב המדינה מאז אביב 2022 כ-2.5 מיליארד שקל של אובדן מיסי בלו ומס ערך מוסף, ועכשיו כאמור הסבסוד יעלה עוד כ-35 מיליון שקלים נוספים לחמישה ימים.
גורמים ממשלתיים ציינו בשבוע שעבר כי בימי מלחמה וכאשר הציבור כולל העסקים מצוי בקשיים והפסדים כספיים, אי אפשר להעלות על הדעת שהממשלה תאפשר עלייה במחירי הדלק, המשפיעים על רוב המחירים במשק ועל עלויות מפעלי התעשייה והעסקים.
פורסם לראשונה: 19:36, 05.11.23