1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קבע לאחרונה שהמדינה תפצה ב-150 אלף שקל צעיר שעבר בנעוריו ניתוח להתמודדות עם מחלת ירכיים בבית החולים "דנה", ויצא ממנו עם רגל בזווית חיצונית וצליעה. השופטת אפרת קריב דחתה את טענתו לרשלנות רפואית, אבל הסכימה שהייתה פגיעה באוטונומיה שלו, משום שהוא והוריו לא קיבלו את מלוא ההסברים על הסיכונים הכרוכים בניתוח.
התובע, היום בן 31, סובל ממחלת פרתס הנגרמת עקב הפרעה באספקת הדם לראש הירך. לטענתו, הניתוח שבוצע ב-2007 גרם לו למגבלות רפואיות ותפקודיות קשות שלא סבל מהן לפני כן, ובין היתר עיוות וסטייה של כף הרגל כלפי חוץ וצליעה קשה ברגל ימין.
בתביעה שהוגשה כעשור לאחר הניתוח הוא טען שהצוות הרפואי בבית החולים התרשל ושלא נמסר לו ולהוריו המידע המלא בקשר לסכנות והסיבוכים האפשריים. לדבריו, ככל שהמידע היה נמסר, הוריו היו מתנגדים לביצוע הניתוח והסבל שלו היה נחסך. מכאן, טען, יש לפצותו בשל היעדר הסכמה מדעת ופגיעה באוטונומיה.
לעומתו טענה המדינה כי הניתוח בוצע כהלכה וכי ההחלטה לבצעו התקבלה לאחר שניתנו להוריו הסברים מפורטים בקשר לאלטרנטיבות ולסיכונים האפשריים.
תחילה דחתה השופטת קריב את טענת הצעיר שלפיה הניתוח בוצע ברשלנות. היא נימקה שמומחה בית המשפט הביע דעתו שהניתוח בוצע כהלכה וכי לא הייתה רשלנות באופן ביצועו, כך שהיא מאמצת את מסקנתו המקצועית.
בהמשך דחתה אף את הטענה להיעדר הסכמה מדעת. לדבריה גרסת המדינה נתמכת במסמך רפואי, המאשר שניתנו למשפחה הסברים על הסיכונים הכרוכים בביצוע הניתוח, והיא עדיפה על גרסת התביעה שנסמכת על זיכרון עמום מלפני כ-15 שנה. היא ציינה שבאותו מסמך נכתבה בין היתר סכנה מפני "איבוד עמדה", שמשמעה שינוי בזווית הרגל.
עם זאת, השופטת קבעה שהצוות הרפואי נמנע מלשקף למשפחה באופן מלא את הסיכונים הטמונים בניתוח, ובכך למעשה פגע באוטונומיה של הנער. היא ציינה כי אחד המנתחים אף הודה שלא ניתנו למשפחה הסברים ביחס למנח הרגל בסוף הניתוח, בטענה שמדובר בעניין לא צפוי.
"אני סבורה כי הורי התובע לא הבינו באופן מלא את כל הסיכונים הטמונים בניתוח באשר לזווית ההליכה וכי לא הוסבר להם באופן שבו ניתן היה להבין בצורה חד משמעית כי לא ניתן לצפות את תוצאות הניתוח", כתבה.
מסקנתה, אם כן, הייתה שלא הוצגה בפני הורי התובע האפשרות שרגלו תהיה במנח חיצוני לאחר הניתוח. בכך לדבריה, יש פגיעה באוטונומיה שלו. לאור האמור היא פסקה לצעיר פיצוי בסך 150 אלף שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד פאדי מטאנס • ב"כ הנתבעת: עו"ד יעקב עוזיאל • עו"ד מירב אפרים עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין