1 צפייה בגלריה
משרד הרווחה משרד הקליטה
משרד הרווחה משרד הקליטה
ביטוח לאומי
(צילום: אלכס גמבורג)
הליך ההכרה בנכי צה"ל עלול לקחת שנים ובתקופה זו זכאים חלקם לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. ועדת ערעורים קבעה לאחרונה שמשרד הביטחון שגה כשקבע כי אל מול כספים שקיבל נכה צה"ל מביטוח לאומי בתקופה שקדמה להכרה, יש לקזז את כל התשלומים שלהם הוא זכאי, כולל הטבות המשולמות לפי נהלים פנימיים של המשרד. בפסק הדין נקבע כי אין להכניס את ההטבות למשוואה והנכה זכאי לקבלן עבור התקופה הרטרואקטיבית.
המערער ניהל במשך שש שנים הליכים להכרה כנכה צה"ל. בתקופה זו הוא קיבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי, ובסופם של ההליכים הוכר כנכה צה"ל בדרגת נכות 50% בגין סכיזופרניה.
עם ההכרה קיזז קצין התגמולים במשרד הביטחון באופן רטרואקטיבי את כל התשלומים שלהם היה זכאי מאגף השיקום בגין התקופה, ללא הבחנה בין סוגי התשלומים בגין תקופות העבר, מול הקצבה שקיבל מביטוח לאומי.
בעקבות הקיזוז והמעבר מביטוח לאומי לאגף השיקום נוצר לנכה חוב בסך 25 אלף שקל. בנוסף, הוא לא קיבל את שווי ההטבות שלהן הוא זכאי בגין תקופת העבר. לאחר פנייה אל קצין התגמולים בוטל החוב אך לא הושבו לו ההטבות שקוזזו.
בערעור שהגיש באמצעות עו"ד תמר סיון ועו"ד רינת גולד-גזית הוא טען כי קיזוז ההטבות כנגד קצבאות ביטוח לאומי אינו עולה בקנה אחד עם מטרת החוק והרציונל העומד מאחורי תשלום הטבות רטרואקטיבית, באופן היוצר אפליה פסולה בין נכים.
ועדת ערעורים לפי חוק הנכים, בראשות סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, השופט עמית יריב, קיבלה את הערעור. היא נקטה פרשנות פורמליסטית של הסעיף בחוק הנכים העוסק בסוגייה, וקבעה כי לפי לשון הסעיף קצין התגמולים רשאי לקזז את תגמולי הביטוח הלאומי הם אך ורק מכספי הגמלה הבסיסית והתוספות הנקובות בסעיף, ולא מהטבות אחרות להם זכאי הנכה כגון הטבות מכוח נהלים פנימיים של משרד הביטחון.
עוד נכתב בפסק הדין כי המשמעות המעשית של הדברים היא שייתכן בהחלט מצב שבו לנכה נותר חוב בגין תשלומי יתר ששולמו לו על ידי ביטוח לאומי, וחרף זאת הוא יהיה זכאי לתשלומים שאינם מנויים בסעיף. "מצאנו בפרקטיקה הקיימת, כפי שבאה לידי ביטוי גם בעניינו של המערער שלפנינו, חוסר הגינות כלפי הנכה", כתבה הוועדה.
בסופו של דבר נקבע כי על קצין התגמולים לערוך חישוב מחדש של הסכומים המגיעים למערער, באופן שניכוי תשלומי ביטוח לאומי יעשה רק מהתגמול הבסיסי ומהתוספות הספציפיות שבחוק.
עוד נקבע כי ההטבות שהמערער זכאי לקבל מכוח ההוראות הפנימיות של משרד הביטחון לא יהוו חלק מן הסכום שממנו מקוזזים תשלומי המוסד לביטוח לאומי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד תמר סיון ועו"ד רינת גולד-גזית • ב"כ קצין התגמולים: עו"ד אריאל אררט, פרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי) • ynet הוא שותף באתר פסקדין