קבוצת שלמה הודיעה היום (ד') כי חתמה על הסכם למכירת כ-15% מהון המניות של עסקי הרכב והאשראי של הקבוצה לקרן ההשקעות האמריקנית אפיניטי פרטנרס של ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, עבור סך של כ-570 מיליון שקל. בכך, פעילות הרכב והאשראי של הקבוצה נאמדת לפי שווי של כ-3.8 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
למעשה, אם תקבל את כל האישורים הנדרשים ואכן תצא לפועל, מדובר יהיה בהשקעה הראשונה של הקרן של קושנר בחברה ישראלית. בשנה שעברה גייסה הקרן שלושה מיליארד דולר ממדינות המפרץ, כאשר לפי פרסום ב"וול סטריט ג'רנל" שני מיליארד דולר מתוכם הגיעו מקרן העושר של ערב הסעודית.
2 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר מוחמד בן סלמאן
ג'ארד קושנר מוחמד בן סלמאן
ג'ארד קושנר ומחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
כזכור, בתקופת כהונתו של טראמפ כנשיא ארה"ב כיהן קושנר בתור יועצו הבכיר ובתפקידו ניהל מערכת יחסים קרובה עם יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, אשר גם עומד בראש קרן העושר של המדינה.
לפי הדיווח של קבוצת שלמה, במסגרת ההסכם תוקם חברה בת חדשה תחת שלמה החזקות, אשר תאגד תחתיה את הפעילויות המשותפות בתחומי הרכב (ליסינג, השכרה ומכירת רכב) והאשראי, כאשר שלמה החזקות תחזיק בכ-85% מההון המונפק של החברה החדשה והקרן תחזיק כ-15%.
כמו כן, הגופים סיכמו על מנגנון התאמת שווי על בסיס תוצאות עתידיות, כך ששיעור החזקת הקרן בחברה החדשה לא יעלה על כ-18%. הקרן תמנה דירקטור ומשקיף בדירקטוריון החברה החדשה.
בנוסף, קבוצת שלמה ואפיניטי פרטנרס התקשרו בהסכם בעלי מניות שקובע כי החברה החדשה תאמץ מדיניות חלוקת דיבידנדים. החל מהשנה החמישית להשלמת העסקה ולמשך שלוש שנים, הקרן תהא רשאית לבקש מקבוצת שלמה לרכוש את מלוא החזקותיה בחברה המשותפת החדשה במחיר שוק, בהתאם למנגנון שהוסכם בין הצדדים. אם קבוצת שלמה תבחר שלא לרכוש את ההחזקות מהקרן, הקרן תהיה רשאית לדרוש לבצע הנפקת מניות לראשונה לציבור (IPO) של החברה המשותפת בבורסה.
2 צפייה בגלריה
אסי שמלצר וג'ארד קושנר
אסי שמלצר וג'ארד קושנר
אסי שמלצר וג'ארד קושנר
(צילום: עזרא לוי)
עוד על פי ההסכם, נקבע כי ככל שהקרן תפעל לקידום עסקאות של החברה המשותפת במדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הקרן תהיה זכאית לחלוקת רווחים מעסקאות אלה בתנאים שסוכמו בין הצדדים.
קבוצת שלמה, שהוקמה לפני 55 שנים על ידי שלמה שמלצר, החלה את דרכה כחברת השכרת רכב ליסינג ומתן שירותים לכלי רכב. כיום, לצד התמחותה בשירותי רכב, הקבוצה משקיעה גם בענפי תעשייה שונים וכוללת בין היתר את שלמה החזקות, שלמה ביטוח, שלמה מוטורס, שלמה מוסכים ושירותי דרך, מספנות ישראל, תדיראן טלקום ועוד. המחזור של הקבוצה עמד בשנת 2022 על 4.9 מיליארד שקל.