חודש לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התגלה היום (שלישי) די באקראי בישיבת ועדת הכספים של הכנסת שאין לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כל כוונה להמיר עבור מטרות המלחמה את הכספים הקואליציוניים, שנועדו ברובם לצרכי המפלגות החרדיות. בין השאר לא הועברו בינתיים כספים למנהלת התקומה למען מפונים.
במהלך הוועדה חלק מחברי הכנסת תהו מדוע יש עיכובים בהעברת הכספים הקואליציוניים למטרות המלחמה, ולהפתעתם התברר שאין כל כוונה עדיין להשתמש בכספים אלה, וכי בכוונת שר האוצר לבחון את הכספים של בסיס התקציב ואת הכספים הקואליציוניים כאחד ורק לאחר מכן לאשר מה מהם יועבר למאמץ המלחמתי. עוד אמירה מדהימה לא פחות של יועץ השר הייתה שאין בעיה של כסף, והשאלה היא רק מה יהיו המקורות.
בתוך כך, הערב הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי לפי החלטת הממשלה עצמה, "התקציבים שיועדו ליישום ההסכמים הפוליטיים, אשר טרם הוקצו או שטרם התקבלה לגביהם התחייבות, מהווים מקור תקציבי למימון צרכים הנובעים מהלחימה".
לדברי המשנה של בהרב-מיארה, עו"ד מאיר לוין, "העמדה המשפטית של היועצת היא שהכספים הקואליציוניים מוקפאים והם אמורים לממן את הוצאות המלחמה. כדי להשמיש את הכספים לייעוד שאינו המלחמה יהיה צורך בקבלת החלטת ממשלה. ברירת המחדל היא שהתקציבים שיועדו ליישום הסכמים פוליטיים מהווים עתה מקור תקציבי לצרכים הנובעים מהלחימה". למכתב המלא
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר במהלך הדיון כי "תוקפים אותי שאני לא מביא לוועדה העברות בעניין המפונים ונושאים מלחמתיים. ביקש ממני שר האוצר לא להביא את זה, אני יכול להביא את זה היום". ח"כ ולדימיר בליאק תקף בתגובה: "אתם נמנעים מלדווח לוועדה בשיטתיות כבר שבועות. זה לא יכול להימשך".
יועץ שר האוצר, עומר רחמים, הסביר: "דיברתי עם שר האוצר בצורה מפורשת לקראת הדיון. אומר השר שאין בעיה של כסף, לא בחזית ולא בעורף. אין צורך שלא יהיה לו מענה, יש הליכים שלוקח להם קצת זמן. עכשיו השאלה היא שאלת המקורות, וכאן אנחנו מגיעים לדיון בהעברות שעל שולחן הוועדה.
"בתחילת המלחמה שר האוצר הנחה להקפיא את כל הכספים, בין קואליציוניים ובין בבסיס התקציב, אנחנו צריכים לפתוח את כל התקציב ולראות איזה תקציב רלוונטי ואיזה פחות רלוונטי. אנחנו סורקים את כל התקציב ובוחנים את המקורות, כי אנחנו צריכים הרבה מקורות, גם לסוגיות הביטחוניות וגם האזרחיות. יש המון כסף שמוזרם פנימה, לדעתי מיליארדים רבים דרך קרן מס רכוש ועוד תהליכים כבר עברו. שר האוצר הנחה בצורה מפורשת שכשנמצא את כל המקורות ונאשר תקציב, נעביר סכום גדול שייתן מענה לכל הצרכים, גם לתקציב 23, ואם צריך גם לתקן את תקציב 24".
ח"כ בליאק: "לפני שלושה שבועות פניתי לשר האוצר ויו"ר הוועדה, ביקשתי לדעת מה סכום ההסכמים הקואליציוניים שנכון ל-7 באוקטובר טרם הוקצה וטרם מומש. עד עכשיו לא קיבלתי מענה. זה הפך לסוד מדינה. אמרתי שלא מספיק לעצור ולהקפיא את ההסכמים האלה, אלא לשחרר ולהפנות את ההסכמים האלה לצרכי החזית וצרכי העורף".
עוד טען בליאק כי "הסיבה היחידה שהעברות האלה לא מאושרות היא שחלק מהמקורות מגיעים מהכספים הקואליציוניים של המפלגות החרדיות, זו הסיבה ואין סיבה אחרת. הכסף הזה חייב לעבור, כי אנחנו במלחמה והגיע הזמן שיפול לכם האסימון".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני שמחה שאנחנו מקבלים מענה ראשון בסוגיה, שלא נעשתה עדיין העבודה של החישוב של הצרכים, כשעושים את העובדה הזו יש לקחת בחשבון שיש לנו עוד שרים וסגני שרים מיותרים, משרדים מיותרים ועוד מיליוני שקלים למשרד למשימות לאומיות. ההעברות פה בסכום של מעבר למיליארד שקלים, תתחילו לזוז".
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, השיב: "אני נגד כל הדיונים האלה, אני יודע שאם היו עוצרים משכורת של מורה בשדרות מה היה קורה. יש הסכם עם ארגון המורים העל יסודיים, אופק חדש נכנס לתוך המערכת, זה משנה את השכר של המורים והמורות, זה נכנס בתקופה הזו, המורים החרדים עשו את אותו הסכם, יש מורה בשדרות שהיא מורה ברשתות החרדיות, ועכשיו היא מקבלת משכורת יותר נמוכה. אם זה היה קורה במקום אחר, הייתם שומעים את הצעקות על הדבר הזה.
"אמרתי לפינדרוס ולינון שאני מציע שלא נעלה את זה, כי מיד זה יהיה אברכים, אני לא מדבר על זה שמזמן לא משלמים או על המורה בנתיבות שמקבלת פחות כי החליטו שזה הסכם קואליציוני. ידעתי שלא נקבל סעד, מישהו אחר היה צריך להעלות את הדבר הזה, למה עוצרים למורים ולמורות במשכורת שלהם? אני יותר ויותר משוכנע שלא אקבל סעד ציבורי לעניין הזה. הרי כל אופק חדש זה פיקוח, לפני עשור היו רבנים שלא הסכמנו בגלל הפיקוח, כעת הסכימו, לומדים שם ליבה, איפה היושר שלכם, שהמורה חוזרת הביתה ומקצצים לה בשכר?".
ח"כ חמד עמאר, לשעבר השר במשרד האוצר, פנה ליועץ של סמוטריץ': "עוזר שר האוצר לא שכנעת אותי". לגפני אמר: "גפני, אתם החלטתם שזה כסף קואליציוני, למה לא הכנסתם את זה לבסיס התקציב? כולם רוצים לתת למורה, אבל יש דברים בהסכמים הקואליציוניים שצריך להוריד".
ח"כ נעמה לזימי לגפני: "אין לנו מחלוקת על הצורך של מורות לקבל שכר, אבל לא כמו שזה מובא. אפשר לעשות את זה כמו שצריך, אבל כנראה שלא היה את הוויכוח הזה ללא המצב החריג שקשור לכל סוגיית הכספים הקואליציוניים. ממה שהבנו יש פה בין 7-8 מיליארד שאפשר להעביר למאמץ המלחמתי. אז העברות התקציב שיסבירו מה לצורך לאומי נצביע, כי אני הצבעתי בעד לפני שבועיים עם המאמץ המלחמתי. אין שום קשר בין לזה לבין זה שלא עבר שקל למפונים".
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה לפרסומים השונים: "שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברת שקל אחד למפונים או למלחמה זהו פשוט שקר. אין שום צורך של המפונים או כל צורך אחר של הלחימה שמתעכב בשל העדר תקציב. העברנו כבר מיליארדים רבים לצרכי המלחמה ולטיפול במפונים ובעורף. כל אמירה אחרת היא שקר מוחלט שפוגע באחדות העם ובמאמצי המלחמה בחזית ובעורף. רק יחד ננצח!".

נהריה תוכנס למתווה הפיצויים?

בתוך כך, הוצהר בוועדה שהעיר נהריה תוכנס למתווה הפיצויים המורחב המיועד לתושבי קו העימות לפי תקנות מס רכוש. ראש עיריית נהריה אמר לאחר שיח עם נציג האוצר: "מצאנו את הפתרון החוקי יחד עם הנחיות פיקוד העורף לעיר נהריה". זאת, לאחר שהוכרז השבוע שגם אשדוד ובאר שבע ייכללו במתווה המורחב, שכידוע עדיין לא אושר.
פורסם לראשונה: 16:35, 07.11.23