מדינת ישראל מדורגת במקום השני בעולם בכמות חברות הסטארט-אפ בתחום הפודטק (תחליפי בשר, דבש, בשר מתורבת, מודפס, וגם חלב מתורבת). שנת 2021 הביאה לבורסה לניירות ערך בתל אביב גל הנפקות בתחום של חברות שרכבו על הטרנד, בתקווה להביא לעולם מזון חלופי לבשר וחלב, בתנאי מעבדה ללא תלות במזג האוויר, מלחמות וכו'.
נתוני מחלקת המחקר של הבורסה, שהוכנו עבור ynet, מלמדים שרוב החברות מאכזבות בינתיים את המשקיעים, ומניותיהן ביחס לשוויים בעת ההנפקה התרסקו בעשרות אחוזים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חברת וילק
חברת וילק
חברת וילק
(מתוך חשבון הטוויטר של וילק)
מבין תשע חברות פודטק שהונפקו משנת 2020, רק שתיים הניבו תשואה למשקיעים. לעומת זאת, חברת וילק (לשעבר ביומילק), שפיתחה טכנולוגיה לייצור במעבדה של חלב אם ובקר מתאים מהחי, עומדת בראש טבלת התשואות השליליות שהסבה למשקיעים. מאז ההנפקה תשואת המניה הייתה מינוס 79.4%. מדובר בחברת מו"פ, שנמצאת עדיין בשלבי פיתוח, ללא הכנסות ועם הערת עסק חי, ששורפת מזומנים בקצב מהיר.
לא מעט משקיעים חזקים במשק הוקסמו מהרעיון האלטרנטיבי, ביניהם המייסד, עו"ד ירון קייזר, יזם סדרתי בתחום הפודטק, שהקים גם את ביו דבש ואת חברת מיטק בשר מתורבת ומודפס, שותפיו אריק קאופמן ושמעון כהן, ראובן שליסל, עדי צים, משפחת פוזליוב וגם חברת קוקה קולה ישראל, שהשקיעה מיליון דולר בחברה.
אם בסופו של דבר יתגשם החלום של וילק, לא נאלץ יותר לחלוב פרות, מספיק תאים מפרה בודדת כדי להפוך את המעבדה ל"תנובה" הבאה. עד כה דיווחה החברה כי הצליחה לבטא במעבדה חלבון חלב. אם הפיתוח יעבוד, ניתן יהיה ליצר חלב אם ללא תלות בחזה האימהי. באפריל השנה דיווחה וילק כי "התקבלה אינדיקציה למציאת רכיבי חלב שיוצרו כחלב מתורבת באמצעות הטכנולוגיה שפיתחה החברה". כמו כן, בתחילת השנה קיבלה אישור לרישום פטנט בארצות הברית לשיטות ומערכות ייצור לחלב מתורבת. עכשיו צריכים לחכות שהאינדיקציות יהפכו לחלב, אבל מדובר בתחום שעדיין אין בו אפילו רגולציה, ועוד ארוכה הדרך עד ליישומו המסחרי, אם בכלל.
2 צפייה בגלריה
ראובן שליסל, יו"ר איגוד ענף המזון
ראובן שליסל, יו"ר איגוד ענף המזון
ראובן שליסל. בין המשקיעים בחברת וילק
(צילום: דנה קופל)
לאחרונה הודיעה החברה כי בכוונתה להירשם גם בבורסת נאסד"ק בניו יורק, ולגייס שם כ-15 מיליון דולר - משימה מאתגרת לאור מצב השווקים וביצועי המניה עד כה. וילק נזקקת לגיוס משום שהיא שורפת מזומנים בקצב מהיר. לפי הדוחות למחצית הראשונה של 2022 בקופתה 11.5 מיליון שקל, בעוד שבמחצית הראשונה שרפה מפעילות שוטפת כ-7 מיליון שקל.
"אנחנו חברת מחקר ופיתוח, אין לנו הכנסות אלא מגיוסי הון", אומר המייסד קייזר כשנשאל מה יקרה אם ההנפקה בנאסד"ק לא תצלח. "עד היום גייסנו 30 מיליון שקל ממשקיעים פרטים, ומקוקה קולה. המניה ירדה, כולנו רואים את המצב בשווקים, הוא לא טוב ויוצר לחץ על חברות חלום. האמת שאני לא אוהב את הביטוי 'חברת חלום'. צריך לאמר 'חברת מו"פ'. מי שנכנס לחברה כשעוד הייתה פרטית לפי שווי 24 מיליון שקל, מורווח.
"אנחנו רוצים להנפיק בנאסד"ק את חברת הבת, ביומילק, שמחזיקה את הטכנולוגיה שפיתחנו, ולגייס 15 מיליון דולר שיאפשרו לנו שקט כמה שנים קדימה. אם לא נצליח, יש בעלי מניות חזקים מאחורינו ואנו לא רואים קושי בהמשך גיוס מהם".
מה יש לך להגיד למשקיעים שהפסידו עד כה? "יש חברות פודטק פרטיות, שהגיעו לשווי גבוה כמו רימילק (יצרנית חלבוני חלב מהצומח באמצעות טכנולוגית התססה), ששווה כבר למעלה מ-300 מיליון דולר, אז יש לנו לאיפה להגיע למרות שאנחנו שונים. אני רואה את הפריצה הגדולה שלנו במחיר המניה, כשהרגולציה בתחום התחליפים המתורבתים מהחי תיכנס לתוקף ואז השווי יתפוצץ. יש התקדמות בתחום, סינגפור כבר אפשרה לחברה למכור נאגטס מעוף מתורבת, וזה יגיע גם לארה"ב, ואז מספיק שנהיה באיזור כדי שהשווי שלנו יעלה דרמטית כי אנחנו מהראשונים בתחום. תראי בעולם הקנאביס, כשהתחילה הרגולציה כל מי שהיה במשחק מהתחלה, השווי שלו קפץ. אנחנו לא קנאביס, אנחנו עוסקים במשהו אמיתי שירצו להשתמש בו".
מתי אתה מעריך שהטכנולוגיה שלכם תבשיל למוצר מסחרי? "הטווח הוא שנים. יש רק עוד שתי חברות שמפתחות חלב מתורבת - מתאים מהחי. אנחנו מחקים את הטבע, זה לא טריוויאלי, עדיין אין אישורים רגולטוריים למכור מוצרים כאלה. בהתחלה נייצר מוצר בכמות קטנה של רכיבים טבעיים כמו שומן. כל רכיב קטן שנשים בפורמולת מזון לתינוקות שקיימות כיום כגון סימילק, מטרנה, זה שיפור תזונתי אדיר. זה תהליך שעובדים עליו ועדיין לא ידוע מה הצפי לגביו".
איפה עומד התהליך עם ההנפקה בנאסד"ק? "אנחנו בתהליך של הכנת הניירת. אם כבר דיברנו על 'חברת חלום', אני מסתכל למשל על מיטק, שהיה להם חלום והיום יש להם כבר מוצרים. אנחנו בסוף מביאים חלום למציאות".